Lottes mamma Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Var til føstegangskontroll i uke 12, og skal på UL 10.jan (uke18-19). Etter det skal jeg til legen i uke 24 igjen og deretter annenhvergang til jordmor og lege. Er dette få kontroller så tidlig? Og burde jeg vært hos jordmor før? Kommer jo ikke dit da før uke 30 eller noe...??
Mooncake Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 Høres lite ut, ja. Jeg er nå i mitt andre svangerskap og har tilsvarende kontroller som deg. Under mitt første svangerskap var hyppigere på kontroll, og da hos jordmor tidlig i svangerskapet. Det skal være tettere oppfølging under første svangerskap. Du må uansett ta kontakt med jordmor for å skaffe time (det er ingen rutine på det) og da kan du også si at du ønsker å komme til kontroll tidligere enn uke 30. Hadde jo vært kjekt med en time mellom 12 og 24 uke. Spør du så så får du sikkert time.
playground princess Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 Ser du har samme termin som meg Jeg var til førstegangskontroll sent i uke 11 og hos jordmor i uke 15 (bestilte timen hos jordmor selv). Skal til ultralyd 7.januar og fikk beskjed om å bestille time hos legen i uke 24 etter ultralydtermin. Trodde en skulle til kontroll oftere etter uke 24....?
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 30. desember 2007 #4 Skrevet 30. desember 2007 Jeg ringte selv til jordmor og bestilte time i uke 14. Tenkte det var kjekt å hilse på jordmor og få svar på noen av spørsmålene jeg satt med. Er førstegangs og syns det var fryktelig lenge å vente til ordinær UL ... Jordmor her var kjempehyggelig og hadde i motsetning til legen MASSE tid. Var der en hel time og fikk høre fosterlyd og det hele. Veldig kjekt. Og vite litt om tilbudene som finnes i lokalsamfunnet (netopp flyttet hit) Og glad var jeg for UL var hektisk og man blir ganske satt ut av alle inntrykkene så rakk ikke spørre om annet enn alle de nye spørsmålene. Var målløs mesteparten over dette lille mirakelet i magen;) Det er såklart opp til en selv hvor mange turer man skal ha til leger og jordmor, jeg ser det som betryggende å ha litt mer enn hver 4 uke. Og på helsestasjonen var det bare å komme og snakke med jordmor om det var noe! Herlig!
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #5 Skrevet 30. desember 2007 Jeg var på første kontroll hos legen da jeg var 8+4, han bestilte UL til meg til 25. januar (da er jeg vel 18 uker eller noe), og sa at jeg selv måtte skaffe meg time til jordmor i uke 24 (altså starten av mars). Etter det skulle jeg ha kontroller hver måned og etterhvert hver 14. dag, men fram til da skulle jeg bare si i fra hvis det dukket opp noe spesielt, og ellers greide det seg fint med de tre kontrollene mente han. Litt lei meg for at jeg ikke ventet med 1. kontroll til etter at vi kunne fått høre hjertelyd, men nå er det ikke lenge til ultralyden Og små'n har begynt å romstere på nesten daglig basis, så da er det litt lettere å stole på at alt er i skjønneste orden Og strengt tatt er det litt godt å slippe å fly til legen hele tiden også.
Lottes mamma Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2007 OK, tusen takk alle sammen:) Da ringer jeg helsestasjonen first thing på nyåret:) Så moro med samme termindato da -playground princess! Den blir nok litt justert på UL tenker jeg!! KJenner du liv enda? Hvordan er magen din? Stor? Liten?
playground princess Skrevet 1. januar 2008 #7 Skrevet 1. januar 2008 Jeg synes magen min er stor til ikke å være lenger på vei enn jeg (vi ) er.. Men så hadde jeg litt mage fra før =) Jeg kjenner litt liv, men skulle ønske jeg kjente mer. Leser jo om noen her som kjenner liv hver dag siden uke 14-15! Gleder meg utrolig til mandag når vi skal på ultralyd. Men gruer meg litt også. I tilfelle alt ikke er som det skal. Tror selvfølgelig alt er ok! Hvordan er din mage? Kjenner du liv? I morgen er det tilbake til jobb etter 1,5 ukes ferie! Håper jeg har mer energi nå enn jeg hadde før ferien!
Lottes mamma Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. januar 2008 Har først begynt å få litt mage nå i jula jeg... Men er usikker på om alt skyldes babyen da:) Hehe... Kjenner ikke noe liv enda, så gru-gleder meg stort til UL. Håper på å se masse liv og to armer og bein der:) Blir tungt med jobb i morgen ja, men gleder meg litt til å komme tilbake til hverdagen også! Er i fin form egentlig, så... Ønsker oss begge lykke til med UL til uka:)
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 1. januar 2008 #9 Skrevet 1. januar 2008 Det skal være færre kontroller enn tidligere i følge de nye retningslinjene som er kommet for svangerskapskontroller. I forrige svangerskap gikk jeg en gang i måneden frem til siste måneden, da var det vel hver fjortende dag, mener jeg å huske. Men hvis du er heldig og har en forståelsesfull lege / jordmor, så får du selvsagt komme oftere så sant de har kapasitet til det. Jeg er i uke 14, og har allerede vert hos legen en gang og skal til jordmor for andre gang denne uken.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #10 Skrevet 2. januar 2008 hei. Jeg synes ikke du har flere kontroller enn andre, jeg ble selv overrasket over hvor lite svangerskapskontroller det er i svangerskapet. jeg er selv i uke 21 nå, og har vært på en legekontroll i uke 10, ultralyd i uke 17og en ekstra ultralyd i uke 20(pga de var usikre på beinstillingen til barnet, men det var heldigvis ikke noe gæli). Jeg skal til jordmor neste uke, for ordinær sjekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå