Gå til innhold

Vanskelig!!!!!!Enebarn eller søsken........................................

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så i tvil hva som vil være best for barnet vårt og familien, et barn til eller la henne vokse opp som enebarn...

Synes det er veldig vanskelig å skulle bestemme seg for et barn til av flere grunner.bl.annet at jeg er redd livet vil bli mye mer hektisk for oss, jeg må ut i full jobb igjen, synes det er et stort ansvar å oppdra barn, muligheten for å få et sykt barn. På den annen side, unner virkelig barnet vårt å vokse opp med et søsken og er redd hun , ja om ikke ta skade, at hun vil savne et søsken i oppveksten..Vet jo også om vi skulle få en til, så ville vi jo aldri angre på det.

Noen som har synspunkter på å vokse opp som enebarn? Er det veldig mye mer slitsomt å ha to enn en?

TAkker hvis du vil svare meg:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke er 100% sikker på at hun skal være enebarn, så hadde jeg tatt valget om søsken. Uten tvil. Jeg har to barn og jeg ser hvor glad de er i hverandre allerede ( 2 år og 5 år) og hvor stor glede de har i hverandre. Jeg er selv vokst opp med en søster og synes det hadde vært trist om jeg skulle vært enebarn. Tror jeg da..for jeg har jo ikke prøvd noe annet.. :)

Det er selvfølgelig med "arbeid" med to barn, men småbarnstiden går egentlig veldig fort.

Mitt råd er i alle fall å gi henne søsken. For hennes del :)

Lykke til med valget.

Skrevet

Faren min er enebarn, og nei for en stabukk. vant til å få det som han vil vettu. Ingen søsken som an har kunnet kranglet litt med heller, så nei og kverulant han har vært mot sine 3 barn.

Jeg venter nr 2 nå, selv om jeg også syns det har vært slitsomt med bare en, og sitter med mange rare tanker. Men tenk så godt da, når den minste blir 1-2 år, og kanskje blir gode lekekammerater, så slipper mor og far å puzzle og bygge ol med barnet i flere timer om dagen, når de egentlig kunne tenkt seg å gjøre andre ting i huset.

Når man kommer opp mot tenårene, så er det ikke alt man vil dele med mor, far eller venner, da er det godt med et søsken.

Jeg er glad jeg hadde ei lillesøster, 2 1/2år yngre.

Skrevet

Jeg var enebarn i 13 år før mine foreldre bestemte seg for å få flere...

Det var ikke akuratt noe jeg ønsket meg akuratt da, for jeg hadde jo innfunnet meg med at jeg var enebarn...

Men da broren min kom og i årene nå etterpå når jeg sammenligner..

Jeg er ikke i tvil. Da fikk jeg virkelig oppleve hva jeg har "mistet" ved å ikke få vokse opp med søsken.

Så jeg har fått to.. med 2 års aldersforskjell.. Vil ikke at barna mine skal vokse opp uten søsken.

og en annen ting.. Tror selv om det kanskje blir mer krangling og slikt så får de noen å være sammen med.. Til meg var det mine foreldre som alltid satt på gulvet og bygget lego. spillte badmitton om sommeren tja.. som gjorde alt sammen med meg som jeg ellers kunne ha gjordt med søsken...

Så det er vel litt av egen "latskap" jeg også har tatt dette valget..

(ikke for det. Jeg leker også med mine barn)

Skrevet

Jeg syntes det er best at barn har søsken. Masse positivt som: lekekamerater, lærer å ta hensyn, lærer å dele, har alltid noen å leke og krangle med (bra for selvtilliten senere), omsorg for den andre, nei vet ikke mer i farten men kommer nok på mer når jeg får tenkt meg om!

Ja det er mer slit en stund, det er jo to barn og ikke et, og det kan bli noe sjalusi. Bare det som er negativt med det å få flere barn, men til syvende og sist er det også positivt! Bare sundt å være sjalu så lenge vi vet å ta hensyn til det:-) Det gode veier så veldig opp mot det som er slitsomt!!

Har to venninner hvor begge er enebarn. Hun ene sier selv at hun er bortsjemt og skulle ønske hun hadde søsken, og hun andre sier at hun ville aldri bare hatt et barn, men fler. (Har nå 2 stk, vil ha en til.)

Har selv 2 stk med 16 mnd mellomrom. De er så utrolig glade i hverandre og leker veldig fint! Vil ABSOLUTT anbefale deg å få søsken til jenta di.

Go for it, sier nå bare jeg:-D

Skrevet

Jeg tror sjansen for at du angrer deg senere er stor, om du ikke får en til. Jeg har vokst opp i en stor søskenflokk, og jeg er SÅ glad for alle sammen. Nå har jeg to selv, og håper jeg får en til om noen år. Er så godt å se hvor glade de er i hverandre.

Skrevet

Jeg vokste opp med 3 søsken, og det var ikke noe enn krangling med dem. Men nå som vi er voksne, så er jeg sjelegla for at jeg har søsken. Dem har støttet meg og hjulpet meg mye.

Skrevet

Jeg ville uten tvil valgt søsken!

Årsaken er flere ting. For det første gir familie i de fleste tilfeller trygghet. Det er et slags "sikkerhetsnett" å ha søsken som ikke kan sammenlignes med andre venner. Søsken er jo nærmere hverandre på godt og vondt. Mange krangler jo en del i oppveksten, men de fleste jeg kjenner til har som voksne et godt forhold til sine søsken.

Jeg har også sett hvordan ei venninne av min mor har hatt det ganske slitsomt den siste tiden. Hun er enebarn, og har følt et kjempeansvar for sine foreldre etter at de ble gamle. Hun har ingen søsken hun kan dele oppgaver, gleder og sorger med, og står alene med så mye. Hun har også sagt at hun har hatt dårlig samvittighet for de gangene hun ikke har kunne vært sammen med sine foreldre på bursdager, julaften og andre merkedager, for om ikke hun er der, så er det ingen.

Jeg har også en tremenning som er enebarn, og har foreldre som er enebarn. Han sier at han nesten kunne gjort hva som helst for å ha slekt, så vi har forsøkt å innlemme han litt i slekta vår da. Han har sagt at det eneste han er bombesikker på, er at han skal ha mer enn ett barn!

Det finnes sikkert mange som har gode erfaringer med å vokse opp som enebarn. Har f.eks. hørt at enebarn blir veldig selvstendige og ofte er flinke til å få venner. Men alt i alt så har jeg hørt flere som er misfornøyd med å være enebarn, enn som skulle ønske at de ikke hadde søsken...

Skrevet

eg ønsker meg minst 5 barn....søsker er så viktig....kommer sikkert ikke t å klare 5, men det blir iallefall 3..... har selv 3 yngre søsken....er så glad for det...har ei jente på 11 mnd og er gravid igjen....ikke stuss, få iallefall en til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...