Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 spør her jeg. hvis man går på rehabiliteringspenger, hva skjer da med dem når jeg forteller nav at jeg er gravid? ender jeg da opp med kun engangsstønaden???? samboeren har fast intekt men pga mye gjeld er det ikke mulig å leve av kun den ene inntekten.. noen som har erfaring med dette?
Noah-gullet Mai-08 Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 Venninnen min fikk rehabiliteringspenger før hun ble gravid og gjennom graviditeten,men mistet dem når hun fikk babyen. Siden samboeren hadde fast inntekt hver måned så mente Nav at dem skulle klare seg med det! Hun er ennå skikkelig forbanna på dem,for det er helt syke regler de har.Og hun har myye mindre penger enn før hun fødte. Men du kan jo snakke med Nav siden samboeren din har mye gjeld,så kan jo ditt tilfelle være et unntak. Lykke til
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 Nav har ikke lov til å ta bort din støtte basert på samboers inntekt. Isåfall hadde det klikket for meg. Er selv gravid på rehabpenger og skal til vurdering i februar for å se hva som skal skje videre: atføring eller ufør... Rehabilitering er basert på at man er under behandling med hensikt til bedring (eller noe i den duren). Dvs at så lenge legen vurderer det til at dine behandlinger kan gjøre deg frisk og dere søker om det videre skal du få penger dersom du oppfyller kravene hos Nav. Så i prinsippet skal man kunne ha mulighet til støtte etter fødsel (med mulighet for unntak de 6 ukene man er forpliktet til å ha permisjon tror jeg kanskje). Engangsstødnad har du samme hva krav på så det vil jo være noe. Er man på atføring derimot som jeg kanskje blir kan de vel fjerne støtten dersom jeg ikke følger opplegget. HAr enda ikke turt å ta opp graviditeten med mitt Nav kontor. Er nok litt redd de skal fjerne støtten basert på feil grunnlag. De prøver seg jo på alt og har iallefall aldri vært ute etter å hjelpe og veilede meg. Vi og har mye gjeld så har heldigvis satt av penger for å ha råd til babyen da vi solgte forrige leilighet, ikke det at jeg mener dette er rett heller. Men det å basere avslag på samboers inntekt er iallefall ikke rett!!! En annen mulighet er jo selvsagt at far kan ta permisjonen slik at du kan fortsette med rehab el. Hvis han ikke tjener over 6G er det vel så kan jo dette være en fin løsning for dere? Min sambo tjener for mye desverre.. Da tror jeg samme hva du har krav på engangsstødnad da denne fåes om du ikke er i lønnet arbeid (rehab er visst ikke i denne kategørien) Dette er iallefall det jeg alt har funnet ut og lest her inne. men ikke skyt meg om jeg har tatt feil eller skrevet noe rart... HAr ialelfall lett etter svar på dette lenge og til og emd skrevet til barne og familiedep fordi dette er diskriminerende for oss på trygd:/ Hadde vært fint dersom det er noen flere på rehab som alt har snakket med Nav, vet det er et par her inne som har svart meg på tidligere innlegg som har fått beholde rehab i tillegg til å gå hjemme etter fødsel
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #4 Skrevet 30. desember 2007 Klart dei ikkje kan fjerne rehab pengen fordi om man har fått barn! det er jo en grunn til at man går på den form for trygd,og blir ikke bedre om man får bran, eg fikk beholde mine,og fikk tillegg på 15 kr dag(ikkje masse) når eg fikk minsten. så kan ikke fatte at noken kan miste pengene fordi om dei blir gravid og får barn. går enda på rehab,og skal ha en til om en stund,og har ikkje fått noke beskjed om at eg kommer til og miste pengene..og min mann tjener godt,men rehab blir ikkje regnet ut etter samboers/ektemannens inntekt,den blir regnet ut etter eventuels års inntekt du hadde i jobb før du måtte over på rehab.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #5 Skrevet 30. desember 2007 glømte og sei at eg fikk engangstønaden i tilegg til rehab pengene sist eg var gravid,og har fått dei dinna gangen og.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 30. desember 2007 #6 Skrevet 30. desember 2007 Hei! Kan jeg spørre om du har vært i noe møte med Nav i forhodl til graviditet? Jeg er i uke 19 nå og lurer på om jeg må bestille noen samtale for å informere eller om dette bare går sin gang? Skal samme hva inn til Nav for vurdering i februar så kan ikke helt se poenget og føler ikke informasjonsplikt i og med at det er som du sier helt andre grunner til rehabiliteringen (og den hverken forbedres eller forverres av graviditet)... Håper du har mulighet til å svare.Blir så letta når jeg endelig hører fra noen som har erfaring med denne situasjonen;)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #7 Skrevet 30. desember 2007 Hei Nei,eg sa fra om at eg var gravid igjen når eg hente skjemat for utfylling av engangstønad,så eg har ikkje hatt noke møte. men så legne eg har sjukmld fra legen min så stoppa dei det ikkje,og så har eg fått det innvilga ett år,så når nye bebisen er rundt 6 mnd,så må eg eventuet søke på nytt,og ha samtale med NAV og legen,men inntil da så får eg penga.=) trur ikkje du trenger og bekymre deg noke særlig for at dei ska ta fra deg stønaden,når du først har fått det innvilga over ei periode.som sagt blir en jo ikkje friskere av og få barn. du kan jo sei fra når du henter skjema for utfylling av engangstønad(eller dei forstår jo det da...hehe) einaste dei lurte på var om eg hadde jobba dei siste 6 mnd,for det hadde vert meir lønnsomt med permisjon penger enn rehab,og da har samtidig mannen din rett på betalt permisjon,men nå har jo eg vart av og på attføring/rehab i 5 år,så da blir det ingen betalt permisjon på min mann(uheldigvis) men eg får vertfall en godt slump med penger i mnd for og gå heime med to små troll da=)))
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #8 Skrevet 30. desember 2007 meinte meir lønnsomt med permisjonspenger enn engangstønad,og ikkje rehabliteringspenger
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 30. desember 2007 #9 Skrevet 30. desember 2007 Tusen takk for svar. Har vært på rehab i 2 år i mars så Nav tripper etter å putte meg inn i et eller annet tiltak av noe slag:s Kanksje derfor jeg er så usikker. Får nå kun vedtak for 3 mnd av gangen og det er litt slitsomt når man er gravid og gjerne vil planlegge osv. Står i fare for å puttes inn i attføring til tross for at jeg ikke er bra (hode og nakkeskade og hodepine hver dag:S) for å få utprøvd arbeidsevnen min.- Så det passer jo fint når man er høygravid.... Men kan vel alltids ta permisjon fra det og stå uten penger noen måneder i verste fall. Barn skal jeg iallefall ha samme hva. Og er ikke frisk nok til å klare jobb så da får vi se:) Men godt å høre at det ordner seg for andre, og at du har fått være på rehab så lenge! Klart hvis man har en sykdom el som er stadfestet står man lettere enn "plager" som de kaller mine problemer. HATER TRYGDESYSTEMET! Selvom jeg skjønner de må ha sine regler. Æsj. Krysser fingre og håper og takker masse masse for svaret ditt!!!!!
Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 30. desember 2007 #10 Skrevet 30. desember 2007 Noen som vet hvordan dette er med attføringspenger?? Tar de i fra meg de pengene?? Jeg har ikke turt og gått til NAV og spurt etter dettte enda, for jeg er livredd for at de tar fra meg pengene, og da jeg spurte legen min om det, så viste ikke han hvordan det var, men mente da kanskje at jeg måtte over på rehab penger. Noen som vet om dette stemmer??
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 30. desember 2007 #11 Skrevet 30. desember 2007 Dette skulle jeg gjerne også visst svaret på... Utifra det jeg har lest her inne må man kunne følge vedtaket sitt for å få fortsatt støtte. Dersom jeg skulle få et atføringstiltak noen dager/timer i uka ville dette kanskje kunne kombineres med at sambo tar en del i permisjon selv... men ellers vet jeg desverre ikke :s Må da være flere her inne som er på atføring og rehabilitering....!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #12 Skrevet 30. desember 2007 Jeg mistet attføringspengene mine når jeg ble sykemeldt i over tre uker. Da var jeg i 7 mnd og babyen kom i 8 mnd... Jeg fikk kun engangsstønad. Står forøvrig i papirene man fyller ut når man søker om attføring at du skal si fra hvis det skjer endringer NAv burde vite om...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #13 Skrevet 30. desember 2007 Hei. Jeg jobber i Nav. Trist at folk sier at de hater trygdesystemet. Hadde dere bodd i USA og ikke hatt privatforsikring hadde dere mest sannsynlig ikke fått hjelp i det hele tatt. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke informere Nav om gravididet så raskt som mulig. Da fratar du saksbehandleren muligheten til å komme med gode løsninger i tide. Det er regler som ikke kan fravikes, men de fleste som jobber i Nav vil være villige til å være behjelpelige til å finne den mest smidige løsningen for deg.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #14 Skrevet 31. desember 2007 Hei. Jeg jobber i NAV arbeid og kan kun svare de som spør om attføringspenger og fødsel. Alle må ta ut permisjon 3 uker før termin, du har da ikke krav på attføringspenger. Dersom du klarer å følge tiltak før disse ukene og rett etter fødsel vil du fortsatt kunne ha krav på attføringspenger. Dersom du blir sykemeldt før pålagt permisjon vil attføringspenger falle bort når det har gått 3 uker. Spørsmålet er da om du vil ha krav på rehabiliteringspenger. Ut fra hva jeg skjønner så er ikke graviditet i seg selv grunn nok til å få rehabiliteringspenger. Dersom du ikke kan/ønsker følge tiltaket etter fødsel vil du ikke ha krav på attføringspenger. Du kan da søke om permisjon fra attføringen, maksimalt 52 uker. Man kan kort fortalt si at dersom man kan følge tiltak/ handlingsplan selv om man er gravid/ nettopp fått barn vil man kunne få attføringspenger. Anbefaler deg ta en prat med din saksbehandler! Synes også det er synd dersom noen føler at trygdesystemet er for "å ta" folk. Synes vi skal være takknemmelig for at vi i det hele tatt har et system som tar vare på oss, selv om ikke systemet kan fange opp alle eventualiteter. Det er viktig å huske på at det ikke er NAV eller hver enkelt saksbehandler som bestemmer reglene- dette er politisk bestemt. Jeg mener bestemt at de fleste saksbehanldere i NAV er løsningsorienterte, så nøl ikke med å ta kontakt :-) For øvrig ønsker jeg dere alle et riktig godt nytt år og et flott svangerskap :-) (da jeg ikke jobber direkte med attføringsøkonomi i nav-systemet anbefaler jeg dere å kontakte det lokale nav-kontoret)
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #15 Skrevet 31. desember 2007 Jeg forstår godt at mange kvier seg for å ta kontakt. Ble selv innkalt til trygdelegen da jeg hadde gått sykemeldt en stund, vedkommende fortalte meg at jeg var ikke syk, fordi jeg ikke hadde kreft (dette var trygdelegens spesialfelt), mitt problem var av reumatologisk art. Jeg følte meg helt knekt etter denne samtalen, så kom ikke å si at de er der for å hjelpe oss! Det burde være ett minstekrav at trygdelegen du blir innkalt til har satt seg inn i din sykdom/bakgrunn. Aller helst burde vedkommende ha din sykdom som spesialområde for å kunne vurdere om du er syk.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #16 Skrevet 31. desember 2007 Så hvis jeg forstår anonym som jobber i NAV rett, så kommer jeg til og miste pengene mine ganske så snart da, jeg er sykemeldt 40% pga kvalme og oppkast, og tretthet + at jeg begynner og få anntydning til bekkenløsning. Jeg syntes det blir feil av deg og si at NAV ikke er ute etter og "ta" deg da, for hva skal jeg leve av da hvis jeg mister pengene mine?? Er jo ikke min skyld at jeg havnet i denne situasjonen i første omgang, hadde bra jobb og trivdes jeg, men ryggen nektet og samarbeide... Syntes reglene burde vært anderledes, vi skal jo liksom være med og befolke verden så hvorfor gjør de det så vanskelig for oss da?? Nei, jeg får leke fryktelig syk hos legen da, slik at han får meg over på noe annet, er den eneste løsingen jeg ser nå ihvertfall....
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #17 Skrevet 1. januar 2008 Dersom du er sykemeldt (mottar sykepenger- ikke rehab eller attføringspenger) opparbeider du deg rett til foreldrepenger, så da er det jo greit. Selv om du kan oppleve regler som urettferdige blir det feil å si at Nav er ute etter å "ta deg". Nav ønsker å ta de som urettmessig mottar ytelser de ikke har rett i. Du skal få det du har rett på i følge loven! En lovtekst klarer ikke følge opp alle enkeltilfeller, og noen ganger kan det oppleves urettferdig. Sykepenger gis de de som er sykemeldt fra et arbeidsforhold, og gis i opptil ett år. Rehabilteringspenger gis når man ikke har rett på sykepenger. Man er syk, og under aktiv behandling med utsikt til bedring. Attføringspenger gis når man er under utprøving av arbeidsevne, og målet er nytt arbeid. Det sier seg nesten selv at attføring og rehabpenger ikke kan gis i opptil ett år mens man er hjemme med små barn? Enten man liker det eller ei belønnes man for å stå i arbeid. Det utløser rettigheter. I ytterste konsekvens har man sosialhjelp.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 1. januar 2008 #18 Skrevet 1. januar 2008 Det er fint for deg at du har et gloriefylt bilde av at Nav er så rettferdig og at jeg er såååå heldig som har skadd hode og nakke og som følge av dette fungerer under 80% av hva jeg gjorde før skaden. Det å stadig være inne til forhør hos diverse leger/spesialister/ saksbahndlere til tross for klare vurdering av mange fagfolk er rett og slett trakasering Og JA jeg er heldig som bor i Norge og JA jeg er utrolig takknemlig for at vi har disse ytelsene som gjør at jeg kan få leve på 66% av lønna mi. Det har da ingenting med saken å gjøre? Men det er da betenkelig at ALLE jeg snakker med føler at de er forfulgt av Nav, at de får feil svar og må slå i bordet med både lover og adokater for å få det de har krav på? Jeg kan også vise til flere tilfeller av ansatte i Nav og advokater som har jobbet innen Nav som har endret syn når de selv ufrivillig har blitt satt utenfor arbeidslivet. Og en ting til til dere som mener vi bør være så takknemlig for å være syke: Er det ikke litt merkelig at både likestillingsombudet og barne og familiedepartementet vedgår at det er DISKRIMINERING at barn under rehab/atføring ikke har samme rett til å være hjemme sammen med barnet sitt og få en inntekt som både arbeidstakere og ARBEIDSLEDIGE har rett på??????????? Grunnen til dette er visstnok at vi i Norge ikke har penger på budsjettet???? Vi betaler faktisk fortsatt skatt av vår lusne inntekt og har måttet redusere livet til en brøkdel av hva det var pga sykdommer eller skader, har MYE mer utgifter som følge av dette enn før og får igjen kun en bitteliten del av dette dekket. Så tenk deg litt om før du sier at vi skal være så HELDIGE! Skal da ikke være en straff for å få barn så man skal måtte selge unna hus og leilighet for å leve???????????? og NEI: sosialkontoret gir ikke støtte fordi dette er lån og de ser det heller som hensiktsmessig å la oss selge og bruke opp egenkapitalen vår FØR vi får støtte. Bytter gjerne liv med deg en stund så du kan se hvordan det PLUTSELIG kan snu. Jeg har aldri vært arbeidssky og alltid hatt 2-3 jobber. Er til og med fortsatt ansatt i min bedrift fordi de så gjerne ønsker meg tilbake selv etter snart 3 år. Det bør si sitt. Regler kan tolkes og brukes på mange måter men desverre er alle saksbehandlere jeg har møtt hittil ganske så inkompetente på "smidige løsninger" som du kaller det.... Beklager mitt sinte innlegg men slike uttalelser som dette og det andre lenger ned er totalt unødvendig. Dere kan godt mene hva dere vil men å stemple og tro dere vet hvordan vi har det på andre siden er litt å ta i. Syns det er ganske nedverdigene å sammenligne med andre land. For ja vi er heldige i Norge, men det er vi på mange andre måter også takket være oljepenger osv. men alle dere andre har krav på fast utbetaling av det dere tjener i arbeid, hva gjør våre tilfeller så annerledes at vi kun skal få engangsstødnaden?????
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 1. januar 2008 #19 Skrevet 1. januar 2008 Takk for en bra forklaring av rettigheter som gravid på attføring. dette er til stor hjelp for oss som lurer. Og det er faktisk en grunn til at man lar vær å ta kontakt med NAv, i mitt tilfelle hvor jeg ligger pg vipper mellom rehab og attøfring vil det bli krise å bli satt over på attføring for tidlig da jeg enda ikke er frisk. Men jeg kan love deg utifra min erfaring så langt, hvor de 3 ganger har tatt fra meg støtte pga feilvurdering av saksbehandler, så vil de sporentreks sette meg over på attføring:( Dette er desverre slik det er på en andre siden. Vet godt at dere som jobber der har sterk tro på systemet, men les innlegget mitt lenger oppe så ser du hvordan dette er for oss..... Og selvfølgelig ønsker jeg alle et godt nyttår og flotte svangerskap., men det har lite med denne problemstillingen å gjøre :s Er nemlig ikke sikker på om det blir så godt nyttår dersom noen tar bort inntekten min....
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #20 Skrevet 1. januar 2008 ja nav mener at man skal enten selge hus og hjem eller ta abort om man går gravid under evt tiltak som rehb og attføring. i mitt første svangerskap gikk jeg på rehb når jeg var gravid. gikk så over til attføring rett før jeg føde til hun var ca 3 mnd, da gikk jeg over på rehb heldigvis igjen...ellers hadde man ikke kunne levd på 33000 på ett år å evt min samboers lønn som går faktisk opp rett i bare regninger så å si..han kan ikke økonomi!!! går no på attføring som jeg har gjort no i ett å et halvt år og er student..å vet ikke hva man skal gjøre til sommeren. har enda 2 år igjen av skolen, går deltid...men har ikke sjans å ta skole ved siden av å være student. får jo stipend fra lånekassen å de 33000..men ikke mye når man skal betale hus og hjem som sakt. må vel ta permisjon ett år :/ det som er så jævla irr at de som går på arbeidsledighetstrygd de får penga...å det er bra mange som jeg vet om som bruke det der bare for de orke rett å slett ikke å jobbe.. mens vi som går på attføring/rehb er der fra legens samtykke at vi er "syk".... blir mest bare irr av å tenke på det jævla systemet... godt nytt år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå