Gå til innhold

Dere som har migrene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke medisiner bruker dere for å redusere anfallene når dere ikke er gravide? Har forsøkt Imigran og Zomig, men funker ikke i det hele tatt. har kraftige aura anfall...

Har dere noe smertestillende i tillegg? Skal til legen i janura, og lurer på om jeg skal be om resept på noe. Har lest litt rundt, og morfin produkter,bla Dolcontin, Ketorax og paralgin forte er trygt å bruke i svangerskapet.Mange får dette mot migrene. Er jo ikke ofte jeg har slike annfall, men når jeg først får ett, så er det så innmari vondt. Ligger hele dagen, og får da ikke sove på natten, og kommer så inn i en vond sirkel- helt ute av døgnrytmen. Veldig slitsomt når en er gravid...

Noen med erfaring, tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man ta Zomig i svangerskapet?? Imigran også??

Jeg er bare 5 uker på vei og har ikke hatt noe migreneanfall enda.

Men til vanlig så tar jeg zomig og det funker veldig bra på meg.

Jeg var heldig forrige svangerskap- da jeg ikke hadde et eneste anfall i hele svangerskapet.

Krysser fingrene for at jeg er like heldig denne gangen!

Skrevet

Jeg vet ikke hvilke medisiner man kan ta når man er gravid, men regner med du har hørt med legen din før du tar det du tar.

Jeg gikk på selo-sok betablokkere,forebyggende, før jeg ble gravid, sluttet med en gang jeg fant ut. har også prøvd maxalt og imigran.

Jeg har nesten ikke mirgene nå som jeg er gravid =) jippi:)

Skrevet

jeg gikk på imigran og maxalt før jeg ble gravid. maxalt fungerer bra på meg, men da MÅ du gå å legge deg etter du har tatt den ellers fungerer den ikke. jeg må sove i et par timer etter jeg har tatt medisin for at det skal fungere, og ofte varer anfallene i to dager uansett, dvs at etter jeg står opp igjen begynner det gjerne på nytt etter et par timer, men det er jo veldig individuelt.

tviler på at det er så mange migrene medisiner du får bruke under graviditeten. har du prøvd å ta hormonpiller eller p piller før du ble gravid? på meg fungerte dette bra, slapp å få de mest alvorlige anfallene. mange opplever også at migrenen forsvinner når man blir gravid fordi kroppen produserer så mye hormoner som den ellers ikke gjør.

lykke til! men hvis du ikke har forhørt deg med legen om hva du kan ta så bør du gjøre det, for de fleste migrenemedisinene er jo veldig sterke. paralgin forte kan du iallefall ikke ta..

Skrevet

jeg bruker zomig, men kan ikke ta det nå som jeg er gravid..så jeg skal snart bestille time til lege..så skal jeg høre om han har en annen sort til meg..

Skrevet

min migrene blir forverret av p-piller den..så jeg kan ikke bruke noe med østrogen i..

jeg er mest plaget i begynnelsen av svangerskapet fr så å gå over helt..så idag er jeg 6uker og har bare hatt 1 anfall hittil da..men veldig kjipt uten medisiner når jeg er så vant med å kunne ta vekk migrenen med det

Skrevet

eg har brukt sumatriptan copyfarm før eg vart gravid. Snakka med legen om ka eg skulle gjera då eg vart gravid og det han kunne sei var at det ikkje var stort eg kunne gjera.... SÅ det var jo veldig til hjelp. Heldigvis har eg berre hatt eit par store anfall og heller fleire små etter at eg vart gravid. Men ein ting eg fann ut sist eg hadde eit stort anfall (har ikkje prøvd det meir enn den eine gongen så.. tvi tvi) var at om eg hadde ein våt iskald klut på panna (der smrten sentrere seg hos meg) så hjalp det sopass at eg kunne fungera delvis i alle fall. Og eg vart god nok til å kunna gå på jobb på kvelden.

Kan vera ein tanke om det er fleire som meg der ute som helst ikkje vil ta medisiner under graviditeten.. :)

Skrevet

<¤Tittimor¤>

Brukte disse tbl før jeg ble gravid, men kan ikke brukes under svangerskapet nei...

Skrevet

Hei! Jeg kan ikke forestille meg at du vil få resept på morfin produkter mens du er gravid - eller ellers for den saks skyld.. Dette er produkter det er veldig strenge regler for og legen skal ha veldig god indikasjon for å foreskrive dem for deg... Tror neppe migrene smerter er god nok grunn.. Og iflg det jeg kan lese av felleskatalogen skal ikke morfinpreparater brukes under svangerskap!!!!!!! Jeg har migrene og kan kun ta paracet - dette etter råd fra min lege..... Funker selvsagt ikke særlig bra med paracet, men det er bedre enn ingenting.......

Skrevet

klippet fra felleskatalogen om dolcontin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Morfin skal ikke brukes i andre fødselsfase eller ved for tidlig nedkomst fordi det kan gi neonatal respirasjonsdepresjon. Langvarig bruk av morfin under svangerskapet kan gi fysisk avhengighet og abstinenssymptomer som kramper, irritabilitet, brekninger og økt dødelighet hos den nyfødte. Morfin skal ikke brukes ved graviditet.

Skrevet

hei!! Jeg slet med migrene i mange år og prøvd mange forskjellige medisiner,men ingen ting hjalp.Så gjikk jeg til en naturterapaut og fikk fotsoneterapi,øreakupunktur,og massasje på ryggen.Etter 3-4 behandlinger var jeg kvitt migrenen,som ellers kom flere ganger i mnd.Jeg har virkelig fått et nytt liv,og kan krysse i taket de få gangene jeg har vondt i hodet.Vedlikeholder behandlingen ved å ta en tur til terapauten ca. hver 3 mnd.

Skrevet

Jeg er normalt veldig plaget med migrene, og var det også i første graviditet, heldigvis ikke nå i andre.

Jeg satset på alternativ behandling når jeg var gravid. Ble sykemeldt og gikk til akupunktør og fysioterapaut. Jeg fikk også resept på Paralgin forte, men holdt meg unna. Jeg vil ikke anbefale det sterke morfinpreparater som Dolcontin, du blir ekstrem sløv og søvning av et slikt preparat. Forsteret blir påvirket av morfin, men det er ikke skadelig i små og sjeldene doser. Faren ved slike preparater er avhengighet.

Skrevet

Hei!

Morfin kan du nok ikke få for migrene til "hjemmebruk"

som Pearl 32 har skrevet så er det IKKE bra for babyen.

Har hørt om tilfeller det er blitt gitt for andre ting under graviditet, men da under oppfølging av helsepersonell.

Legen min fortalte også om en pasient som hadde fått morfintabeletter pga gallsteinsmerter i tredje trimester. Hun hadde tatt det annen hver dag i di siste 3 ukene av graviditeten. Hennes barn ble født med abstinenser og di måtte være på sykehuset i 14 dager ekstra pga det.

Det jeg vet man kan få i svangerskapet av sterke medisiner er paralgin forte og pinex forte.

Skrevet

Jeg er mye plaget av migrene.. Har hatt det i mange år. Når jeg ble gravid så ble jeg mer plaget. Migrenen kom oftere.. nesten hver uke.. Og det virker som om min migrene er stressrelatert. Er plaget med stressnakke... Jeg kontaktet legevakt når jeg hadde et anfall, og fikk resept på Imigran radis.. Han hadde god erfaring med det. Men fastlegen min nekter meg å bruke det.. Så legene sier mye forskjellig. Nå bruker jeg kun paracet.. og må ta det som det kommer.. og prøver å holde meg i ro når det er som værst...

Dette var ikke meningen å bekymre deg mye, men vær fornuftig i medisinbruk. Brukte migrenetablettene ett par ganger før fastlegen min sa stopp!! Men du kan jo høre med din lege hva han/hun sier.. Legene har tydeligvis forskjellige erfaringer...

Lykke til!!

Skrevet

jeg brukte migea da jeg ammet..er jo 6 år siden...da brukte jeg ikke noe under graviditeten og slte veldig de først mnd..

Men mener jeg leste på den at man kan bruke migea de 6 første mnd..den er veldig svak, så den er ikke så effektiv, men tar iallefall vekk litt av migrenen..så jeg skal høre med legen om den..for står jo på bruksanvisninga at den kan brukes..gjorde det for 6 år siden..

zomig som funker best for meg..så den kan jeg ikke ta :(

sltet med migrene idag og i gpr..ttt paracet..men hjelper lite..så for par timer siden truet jeg ned en kopp kaffe..og det hjalp veldig :) jeg liker ikke kaffe..men hjelper det så drikker jeg et :)

Skrevet

Jeg brukte Imigran før svangerskapet, spurte legen og han sa han ikke ville at jeg skulle ta noe annet enn evt paracet ved anfall nå. Men jeg har bare hatt ett mildt anfall på snart 9 mnd!!! Og i tillegg har jeg kunne spise og drikke de tingene jeg før fikk anfall av!! Helt herlig med Fanta og Solo igjen, har ikke drukket det på mange år! Har hatt masse hodepine da, men ikke noe i nærheten av migrenevondt!!

Så får bare krysse fingre for at du også slipper migrene nå, for jeg ville virkelig ikke satse på sterke preparater mot det.. Nurkene tåler fryktelig lite, mens vi tåler/trenger STERKE doser under anfallene..

Lykke til, krysser fingrene for deg!

Skrevet

det stod det ikke gikk over til ungen..så derfor ikke farlig..men er vel noe med de 3 siste mnd at man ikke kan ta de..kan vel påvirke fødselen?

sist svangerskap var jeg mye mere plaget enn vanlig...var et mareritt..

har jo jobb og to unger også å ta meg av og mannen er borte på sjøen 5 uker i et strekk..

så håper jeg kan ta de..

med 1. var jeg plaget som normalt de første mnd..

så har jeg vært like heldig som deg skulle jeg ha jublet..de 3-4 siste mnd har jeg ikke migrene i det hele tatt og det er helt herlig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...