Sunniva78 har to små Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Nå har jeg lest så mye forskjellig, blir litt forvirret... Svigermor hadde et lite "foredrag" om dette i jula, hun mente at det var et must med lue, de sover så mye bedre da, og blir ikke kalde. Men kan de ikke bli altfor varme med lue? Jeg tenker å ha på ullbody under pysjamasen de dagene det er litt ekstra kaldt på soverommet (og ullsokker). I tillegg skal den lille ligge på ullskinn. Dundyne har vi også. Er ikke det nok? Hva tenker dere andre?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 det er gjennom hodet de regulerer kroppstempen. jeg skal ikke bruke mer enn pysj under dyna, evnt "sovepose" når den begynner å sparke i dyna etterhvert....... det anbefales ca 17 grader på soverommet. jeg tror det er bedre med en liten bomullslue, ikke pakke ned i klær og ha ca den tempen på rommet. spør på føden før du reiser hjem. lykke til !
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 jeg synes også det der er vanskelig. er så redd han skal fryse. men satt nettopp og leste i nylander sin bok. hun skriver at for å minske risikoen for krybbedød bør man bl.a "unngå for varmt sovemiljø, ha vinduet åpent eller lufte godt". videre står det at man må "passe på at barnets ansikt ikke kan tildekkes; bruk en liten lett dyne, ingen lue". kanskje vi skal høre på henne da?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #4 Skrevet 30. desember 2007 men det er jo forskjell på et åpent vindu i januar kontra juni.... barn er jo litt forskjellige og da. viktig å kjenne bak i nakken på dem med jevne mellomrom. lettere å pakke på for mye el for lite tror jeg. det blir fortere varmt nedi en liten bærebag, enn i ei romslig sprinkelseng.... nei, vanskelig dette her.
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #5 Skrevet 30. desember 2007 Lue inne??? nei det skal han få slippe..kjære jemini
Mooncake Skrevet 30. desember 2007 #6 Skrevet 30. desember 2007 Man skal ikke bruke lue inne på babyer Pass også på at babyen ikke blir overopphetet, de kan jo ikke regulere varmen selv.
Sunniva78 har to små Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 30. desember 2007 Det høres verre ut enn det er da dere... Er kun snakk om en tynn-tynn bomullslue i så fall...
Plopp Skrevet 30. desember 2007 #8 Skrevet 30. desember 2007 Jag tycker det låter väldigt mycket med både pyjamas, ullbody, sockar, ullskinn plus en dundyna!! har ni extremt kall på sovrummet? Då hade jag hellre valt en liten mössa som inte kan komma ned över ansiktet och struntat i ullbodyn eller liknande.. Men det är hur jag tänker... vet absolut inte vad som är rätt eller fel.. :-/
Guri Malla har to små Skrevet 30. desember 2007 #9 Skrevet 30. desember 2007 Nei nei nei, lue om natten? Uff stakkars små.. Vi er engstelige vi mødre, men et sted går da grensen? Krybbedød forårsakes jo ofte av at de er overopphetet og ikke klarer å styre reguleringen av varme selv. Kle på de det du ville hatt på deg selv er et godt råd. Greit at de ofte ikke har hår til å holde på varmen, men de ligger da nede i den lune krybben sin? Man legger seg jo oftest etter babyen, så da er det jo bare å sjekke hvor varme de er i nakken. Her blir det bleie, pysj og dyne
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #10 Skrevet 30. desember 2007 Jeg var redd for at snuppa skulle bli for kald på natta, men på hjemreisesamtalen sa jordmor at babyer sover best i et svalt soverom, uten for mye klær på seg. Vi sover med vinduet oppe, snuppa har på seg en body (uten ben) gode varme sokker, ligger inntullet i et teppe og har dyna lett over seg. Hun er alltid god og varm, og sover kjempegodt om natta. Hun er forresten 14 dager gammel.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #11 Skrevet 30. desember 2007 Her trekke det litt på natta så jeg tror jeg kommer til å bruke en veldig tynn ulllue men det er jo ikke sånn at det er helt vanlig...et must er det jo sikkert ikke men som andre har nevnt så er det nok bedre at han har på en tynn lue istedenfor masse klær osv.... jeg vil ha det godt og varmt på natta ....ikke veldig kjøling i hvertfall
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #12 Skrevet 30. desember 2007 Jeg ville droppet lue med mindre det var ekstremt kaldt eller trekkfullt på soverommet. Er mer redd for overoppheting enn at det blir litt kjølig for babyen. Det er lett for de små å bli for varme, i tillegg til at jeg vet hvor lite behagelig det er å skulle sove når man er for varm. Så lue inne tror jeg neppe kommer i bruk. Satser på å ha vinduet oppe når babyen ikke sover, og lukke det når den blir lagt på soverommet slik at det blir kjølig, men ingen trekk. Og blir det minus 17 grader, er det klart at jeg er forsiktig med å lufte rett før sengetid også.
~falck~ har fått baby! Skrevet 30. desember 2007 #13 Skrevet 30. desember 2007 Det holder vel med pyjamas og dyne på babyen om natten? En god regel er at babyen skal kles slik som vi kler oss selv! Jeg ville aldri hatt lue på inne hvertfall...
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #14 Skrevet 30. desember 2007 Jeg synes det er kjempeviktig å ikke høre på svigermødre på sånne ting, men å spørre på føden eller helsestasjonen (eller Gro Nylander). Det er MYE som har skjedd innen krybbedødsforskning siden vi var babyer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå