Gå til innhold

Bilstol 9kg og oppover???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen som har ford her som kan anbefale ett bilsete fra 9 kilo og oppover?? Har en ford mondeo 1995 modell og må bytte billstol til snuppa snart og lurte på om det er noen som har erfaring eller kan anbefale noen??

takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har kjøpt besafe izi combi. Veldig fornøyd med den til nå hvertfall! Også hørt mye positivt om den, men også hørt at mange syns den er lett å feilmontere. Men det skjønner jeg ikke, for bruksanvisningen er ganske tydelig.

Vi har ikke ford, men seat leon. Det er vel en normal personbil. Vi har satt bilsete bak passasjersetet. Det er litt trang forran da. Men bedre at passasjeren sitter litt trangt enn sjåføren. De kan jo bare sette seg bak. Samboeren min syns ikke han sitter ubhehagelig heller forresten.

Gutten vår sitter veldig bra i setet. Han sitter såpass høyt at han kan se ut av vinduet og stortrives=) Sette sitter som støpt i bilen.

Skrevet

I noen biler kan besafe izi combi bli veldig bratt i ryggen (dersom setet er "dypt" bak). I min bil var ikke dette setet noe godt (opel astra), derimot akta graco cosmic comfort (kan monteres begge veier) står fint. Det har en god liggestilling for mini, god støtte for hodet.

Ta med bilen og prøv de forskjellige setene! Og gjør deg opp en mening om du ønsker kombi eller bare bakovervendt (eller forovervendt).

Jeg velger kombi da jeg antar min gutt kommer til å bli lang i bena... da er det kjekt å kunne snu setet og ikke måtte kjøpe nytt...!

Skrevet

Først og fremst vil jeg anbefale dere å prøve litt forskjellige seter i bilen. Det er viktig at dere finner et sete som står godt i bilen deres, et sete som passer godt for noen andre passer kanskje ikke i akkurat deres bil. Veldig kjedelig å finne ut at man har et sete som passer dårlig i etter tid.

Her er noen alternativer:

* Akta Graco Cosmic Comfort 0 - 25 kg, godkjent opp til 18 kg i baksetet, 25 kg i forsetet.

* Akta Graco DuoLogic 0 - 18 kg

* Brio Zento 0 - 25 kg

* Britax Hi-Way 0 - 25 kg

* Britax Secura 0 - 25 kg

* Britax Two Way Elite 9 - 25 kg

* Britax MultiTech 9 - 25 kg

* HTS BeSafe iZi Combi X1 0 - 18 kg

* HTS BeSafe izi Kid X1 0 -18 kg

* MaxiCosi Mobi 9 - 25 kg

De setene som tar minst plass er vel Akta Graco DuoLogic(veldig smalt sete, kun 40 cm bredt.), Britax Secura, Britax Two Way Elite, Britax MultiTech og Brio Zento.

Ville tipse dere om å prøve Britax Secura :-)

Lykke til med handelen!

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Skrevet

Skal man snu barnet fremovervendt anbefales det å bruke beltestol med rygg og sidestøtt, MEN ikke før barnet veier min. 15 kg og helst ikke før de er fire år gamle. Når man plasseres fremovervendt i 5 punktssele vil det gi mer belastning på hode/nakke ved en eventuell kollisjon enn om man er sikret i en beltestol med bilens egen 3 punktssele.

Det er ikke farlig å sitte med bøyde ben, barnet sier selv i fra om det er ubehagelig. Foreldrene tror ofte det er ubehagelig fordi de selv hadde syntes det. Det er viktig å huske på at barn og voksen ikke kan sammenlignes, barn er ikke små voksne ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...