Gå til innhold

Hvordan er natten nå?


MÅNS m/lilleMarius

Anbefalte innlegg

Sover alles søte små natten gjennom eller er det flere som meg:

oppe og hopper fortsatt?

 

Var inne i en god bølge for en tid siden med ZZzzZZZ helt til 05- 05.30,

men nå er det tilbake til å våkne en/to ganger i løpet av natten...

 

Her er det tenner og greier på gang. Håper det "bare"! er derfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenge siden jeg har vært her nå! Alt har gått så bra og dagene flyger avsted. junior har sovet natten gjennom de 6 første mnd:) Så fikk han lungebetennelse i slutten av oktober, og siden da har det vært amming på natta:( puh.....

Vi hadde bestemt oss for å kutte det nå i juleferien. Pappan skulle ta han når han våknet og jeg har lagt på gjesterommet noen netter, men jeg har kapitulert. Han hyler og skriker, står i bue i senga og er skikkelig standhaftig.. i natt var holdt han det gående 11/2 time, og det takler ikke jeg. Kan ikke huske at storerbror var slik..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, leste at det var nomalt at de skulle slutte med nattmåltidet v 6 mnd. alder. Men slik har det ikke vært her. Jeg vet hun får nok mat dagen igjennom og det er ikke tenner på gang. Tidligere hadde vi en deilig periode hvor hun sov hele natta, men det varte ikke lenge. Vi legger henne kl. sju etter at hun har fått brødskiver og melk. Men første gang hun våkner er klokka mellom 2200 og 2300 da gir vi henne bare vann, så sover hun igjen med det samme og våkner igjen ca. klokken 0230, da gir jeg henne melk og hun sovner igjen til klokken 0600. så sovner hun da etter litt melk, til klokka 0900!! Så hun sover liksom mye, men ikke helt sammenhengende.

Jeg har veldig lyst å sove ei hel natt snart,,,

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt ulike ting, men føler det stadig er "avbrytelser" som tenner / sove borte nå i julen / osv...

 

Men har du hørt om ferber metoden: her er et utdrag:)

Ferbers søvnmetode

Maren Eriksen, redaktør Babyverden

 

Mange foreldre har rapportert gode resultater etter bruk av søvnmetoden utviklet av professor Richard Ferber ved søvnlaboratoriet Children Hospital i USA. Noen velger også å bruke deler av hans metode.

 

Hvilken aldersgruppe passer metoden for?

Dem med erfaring fra bruk av metoden mener den passer best for barn som er mellom fem til seks og seksten til atten måneder gamle.

 

Lag et fast leggeritual:

Legg barnet i våken tilstand, i egen seng, på eget rom (hvis mulig) og med lyset av. Si ”God natt” og gå ut av rommet.

 

Den første natten:

 

* Hvis barnet begynner å gråte når dere har utført det faste leggeritualet, vent tre minutter og gå inn til barnet. Hvis barnet står i sengen, legg det ned, si ”God natt” og gå ut.

* Fortsetter barnet å gråte, vent fem minutter og gå inn til barnet. Stryk noen ganger over barnets hode før du på nytt sier ”God natt” og går ut.

* Dersom barnet fortsetter å gråte, går du inn hvert syvende minutt.

 

De følgende nettene:

 

* Den andre natten venter du først fem minutter, så syv og deretter ni minutter før du går inn til barnet.

* Den tredje natten venter du først syv minutter, så ni og deretter ti minutter før du går inn til barnet.

* Den fjerde natten venter du først ti minutter, så femten og deretter mellom tjue og tretti minutter før du går inn til barnet.

 

Husk:

 

* Vær nøye med tiden, se på klokken og følg intervallene som er oppgitt.

* Metoden kan brukes både natt og dag.

* Dette handler om grensesetting og det gjelder å være konsekvent.

* Barnet husker ”belønningen” det får i form av å bli tatt opp, matet og kost med. Slik belønning lærer barnet seg fort å påkalle, og det blir gunstig for barnet å våkne. Barnet blir sjefen.

* Barnet skal være friskt når du innfører metoden.

* Gjennomføringen fungerer best når begge foreldre jobber sammen og er motiverte og konsentrerte.

* Metoden bør tilpasses det enkelte barn og hver enkelt familie.

* Vær tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det amming to ganger pr natt. Skulle sikkert sluttet for lenge siden...... Men unnkylder med med at tulla på 8mnd er bitte liten (6,2kg) og sikkert trenger den næringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helt for jæåvlig på nettene=( Han kan hyyyyle og vrææææle fra 2-4,5 timer midt på natta. Ikke pga tenner, men fordi han ikke får viljen (pupp) sin. Han viser mer og mer personlighet nå, og jeg er redd jeg kommer til å få en liten sinna rakker, hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...