Gå til innhold

Er dere redde for at barna skal bli bortskjemt..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker litt på det..jeg føler hun får så mye. Ikke fra oss, men fra besteforeldre og annen familie.. fikk en haug til jul, og i dag fylte hun 2 år og fikk en haug med presanger til..

Hun har fått trehjulssykkel, dukkehus, dukke, endel dukkeklær, lekekjøkken, dukkeseng, lekehund, barbie, 3 filmer osv bare i løpet av 5 dager...! Merker at det blir litt for mye for henne.

Kjøper av prinsipp ikke annet enn det hun trenger selv...Og litt snop kun på lørdagen..

Andre som tenker på slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikkeno vits å være redd,bortskjemt allerede hu :s

Skrevet

Nei, eg er ikkje så redd for det. Pappen har alltid skjemt meg bort, men samtidig lært meg at ein må jobbe for det ein har/får, og han har lært meg verdien av det å få og gleden av det å gi. Det er faktisk mulig, hehe. Eg håper, og rekner med, at eg skal klare å føre dette vidare til Tuva.

Skrevet

Nei, gjør meg ingeting om hun blir bortskjemt på materielle ting, oppmerksomhet og kos, så lenge hun kan oppføre seg og bli et godt medmenneske.

Skrevet

I den forstand at det blir en vane å leve i overflod av klær, leker og materialistiske ting? JA!

I den forstand at hun skal bli en utakknemlig unge som krever mer og mer, og ikke er fornøyd med noe? NEI! Der har jeg såpass tiltro til min egen oppdragelse, at noe sånt rett og slett ikke skal få skje..

Skrevet

Snuppa her er allerede veldig bortskjemt, særlig på oppmerksomhet. Men jeg ser ikke noe galt i å være litt bortskjemt jeg da, får man oppdragelse i tillegg så burde det da ikke være noe problem? man blir ikke automatisk drittunge bare fordi man er bortskjemt.

Jeg var ganske så bortskjemt når jeg var liten, men jeg visste at jeg hadde det veldig godt, forventet aldri å få noe som helst og ble strålende glad for alt jeg fikk!

Maset aldri om å få ting, men fikk det fordi mamma syntes jeg fortjente det når jeg hdde vært snill o.l.

Skrevet

Vi hadde ikke så mye penger da jeg var liten, så jeg fikk liksom aldri så mye leker og sånt..Ikke på den måten (hadde jo leker da). Mamma og mormor sier hele tiden at hun blir så bortskjemt, at det er en skam.. Er vel der jeg har det fra.. Er helst pappaens familie som skjemmer henne ut da, de har litt mer å rutte med:)

Får høre at hun kan vel bare arve mine gamle leker..jada:(

Skrevet

Merker jo ekstra godt at det blir veldig mye gaver da, når hun har bursdag rett etter jul..:)

Skrevet

Kan hende du slipper litt av maset om du lar ho arve ein del av leikene dine. =) Eg har allerede gjort klar legoen min, my little pony'ene mine og Tuva bruker noen av kledna våre. Da blir besteforeldrene så stolte at.

Skrevet

Redd jenta mi blir det. Jeg og pappaen er ikke sammen dvs hun får gaver fra meg og min familie, min samboers familie+ pappaen og hans familie. Dvs hun får en del, spesielt til jul og bursdager.

Hun fikk til og med sykkel til jul i fjor å da var hun 14 mnd! Da var de tre stykker som kranglet om hvem som skulle kjøpe sykkelen, barnefars mor,min mor og hennes oldeforeldre..hjelpes...barnefars mor ble den som kjøpte. Vesla har så og si alt, å jeg har måttet sendt mye av lekene som hun er altfor liten til å bruke hjem til mammaen min for jeg har ikke plass. Ingen av disse familiene er spesielt fattige heller så er redd for at hun blir borskjemt senere i livet også.

Så i fremtiden om jeg ikke har råd til å gi henne det hun vil ha så skjønner hun vel tegninga at hun kan bare spørre de andre familiene...

Tror ikke det er det beste for barn å være så borskjemte, men barn fra splittede familier blir ofte det :(

Skrevet

mitt barn har gaver fra min familie her og fra farens familie hos faren. var hos broren min i jula og jeg har heletiden ment at småen har fått såutrolig mye (og det mener jeg enda) men når jeg så hvordan lass brorens barn fikk så inså jeg at dette er jo helt vilt.

nå aner jeg ikke hvor mye ting småen har hos far altså men jeg tror ikke og håper ikke at det tilsvarer det han har her.

han blir glad for det han får, men jeg trenger større leilighet... hehe.

vi lever i en verden som er så syk når det kommer til ting at det helt vilt. er sikker på at småen på 13 måneder har ting han ikke vet at han har en gang.

Skrevet

Er redd for det ja. Liker ikke at familie dytter på de småting hele tiden. Vil de skal lære seg verdien i en ting. Leke med det de har, eller gi bort til de som ikke har så mye som de, og det gjør de. Snuppa gir bort til veldedighet med største iver (og giverne som en gang ga leken til henne skjærer grimaser, hi, hi). Men kjærlighet blir noe annet. Det tror jeg ikke man kan skjemmes bort på nei... Koser og klemmer og sier fine ting, dagen lang...:)

Skrevet

nei er ikke redd for det. Synes ikke man er bortskjemt bare pga at man har mye leker, klær osv.

Barna mine har masse leker, å masse klær. Sikkert mer enn de trenger, men de er enda så små at de ikke ber om noe.

Så lenge barn setter pris på det de har, og ikke maser å klager etter noe nytt, å trasser hvis de ikke får det synes jeg ikke man kan kalle barn bortskjemte.

Å bortskjemte på oppmerksomhet er det absolutt mulig å bli. Har flere tilfeller der barn ikke takler at andre får litt oppmerksomhet, roper å vræler å blir helt gal når ikke fokuset er på dem.

Har to tette så forhåpentligvis så blir ingen av dem slik.... vil tiden vise...

Skrevet

Nei det er jeg ikke redd for. Leker og slikt må de tjene seg opp til selv. jul og bursdager syns jeg de skal få litt av det de ønsker seg. Men er det store ting, osv kommer jeg til å spleise med besteforeldre osv. Slik gjorde mine foreldre og det ønsker jeg å vidre føre. Enda har det ikke vært store ting på ønskelisten.

Selv hu på 3 må gjøre litt for pengene. De har godt av å lære at penger ikke vokser på trær. De får endel av besteforeldre, og det syns jeg de skal få lov til. De skal få lov til å skjemme dem litt bort. De får ofte litt penger, og det sparer de til om det er noe de ønsker seg. Syns det er gøy å se gleden i ansiktet dems når de kommer i butikken og betaler med sine egene penger, noe har de fått men mye har de tjent seg opp. Tingene setter de pris på!

Og den gjeveste presangen hos alle fire i år var biletter til disney on ice, og hos mine to så var det mormor som hadde strikket ett teppe til dem hver. (som de sitter i akkurat nå og ser på albert åberg på tv. to små febersyke barn)

Skrevet

Jo, jeg tenker mye på det faktisk.. Vil ikke at han skal lære å forvente å få alt han ønsker, og vil veldig gjerne at han skal lære å bli takknemlig for alt han får.

Vil også at han skal forstå at ikke alle har det samme utgangspunktet her i livet og at ingenting er en selvfølgelighet.

Håper jeg får til dette med min sønn, da er jeg fornøyd:o)

Skrevet

Både ja og nei..

Gutten vår har MYE duplo, MYE togbane (i tre) og MYE bøker, men han har ikke kassevis med leker som bare lager rot.

Han må ønske seg ting en stund før han får noe, f.eks. til bursdag eller jul.

Han får ikke bruke pengene sine å gå og handle hva som helst når som helst..

I dag fikk han kjøpe seg en legoboks fordi han og søsteren hadde fått en gave hver som de fikk to like til jul.

Lillesøsteren er 7 mnd. og har det hun trenger etter storebror, så vi ble enige om at han skulle få kjøpe en legoboks som han ønsket seg (i samme serie som noe annet han hadde, så det ble komplett). Så skulle han få bruke lillesøsters del også og heller legge hennes "del" av pengene på hennes sparebøsse når vi kom hjem.

Han får ikke ukepenger eller noe slik, vi tenkte vel egentlig å vente med det til han gikk på skolen og hadde mer faste oppgaver hjemme.

Men han er flink å hjelpe til og liker husarbeid.

Av og til trenger lommebøkene våre og tømmes for mynt og vi sier til han at om han f.eks. feier trappen eller tørker av bordet, rydder skittentøyet sitt eller liknende, så får han f.eks. en krone for hver ting..

Vi hadde jo uansett lagt det på grisen hans, men det er kjekt om han lærer at han ikke får ting uten å gjøre noe.. (Selv om han gjerne gjør rent uten betaling også).

Han har vært super hele veien hva dette angår, men jeg ser han tester ut noen nye holdninger nå som han kopierer fra de større guttene i bhg.

(Og jeg liker det IKKE).

Barn skal være bortskjemt på kjærlighet.

Og de kan godt ha alt de måtte trenge av materielle ting. Men man må lære de sunne verdier og holdninnger og å sette pris på det de har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...