olla Skrevet 29. desember 2007 #1 Skrevet 29. desember 2007 Ja, kom igjen, hva er bra, og hva er ikke bra?? Vil vite begge deler!!
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 31. desember 2007 #3 Skrevet 31. desember 2007 Hva slags type sete er det du ha tenkt på da? Vet mange skryter av Besafe Izi up. Det er sete hvor du bruker bilens egne seler, og ungen kan ha sete opp til 12 år..
olla Skrevet 31. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 31. desember 2007 Tror vel at det er et slikt sete som kan brukes lenge, men er litt usikker på om det holder med bilens sele til en 3 åring??
Guttemamma til tusen :) Skrevet 31. desember 2007 #5 Skrevet 31. desember 2007 så lenge han er over 15kilo så gjør det det! Når barnet skal sitte fremovervendt så annbefales faktisk bilens egne seler! (så sant det ikke blir problemer med at ungen kryper utav selen da) Når min skal vendes fremover så tenker jeg på izi up setet til hts.. virka jo genialt:o)
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 31. desember 2007 #6 Skrevet 31. desember 2007 Vi fikk det sete selv i julegave, men ikke tatt det i bruk enda da junior ikke blir 3 før i februar. Men det er ikke lenge til han vokser fra sete han sitte i nå - så da tar vi det nok i bruk.. Jeg er ikke helt inn i anbefallinger og sånn når det gjelder barneseter, men sett det er mange her inne som har stål kontroll.. Så om du ikke blir noe klokere av det jeg skriver så kan jeg hjelpe deg å holde tråden opp..
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 31. desember 2007 #7 Skrevet 31. desember 2007 det har egentlig ikke så mye med alder, men med kilo da.. er ungen over eller under 15 kilo er ganske vesentlig..
olla Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. januar 2008 Hun er rett under 15 kg, en stund siden sist veiing, og da var hun 14,7 kg, så jeg tror godt vi kan kjøpe et som er fra 15 kg.
Adalis Skrevet 1. januar 2008 #9 Skrevet 1. januar 2008 Vesla her er over to og ett halvt nå, rundt 13-14 kg. Kjøpte recaro sete (torshov) til henne nå før jul, fordi vi ble separert. Det setet er godtkjent fra 9-36 kg, altså 6mnd-12 år, gjøres om til sittepute etterhvert. Betalte 1990,- men da var det på tilbud. Kjempefornøyd med det, fremovervendt, da men.. Har måtte tatt ut puten som var for de under tre år allerede, (er lov) men syns det er greit å ha sete som passer så lenge til evt. en neste unge. Kan heises i ryggen når barnet vokser, og når de når 18 kg/4 år (tror jeg), går man over til bilens seter.
olla Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. januar 2008 Bilens seter?? Mener du seler?? Det er det jeg er på jakt etter, en som kan brukes med egne seler, ikke bilens.
EnMamma Skrevet 2. januar 2008 #11 Skrevet 2. januar 2008 Det anbefales ikke å sitte forovervendt før barnet veier minimum 15 kg og helst ikke før de er fire år gamle. Norges fremste eksperter på området barn i bil, som overlege ved barneintensiven ved Ullevål sykehus, Tor Einar Calisch anbefaler at barna sitter bakovervendt så lenge det er mulig. I dag finnes det mange gode seter som er bakovervendt til 25 kg. Seter som har plass til ganske store barn er i hvert fall Britax Two Way Elite, Britax Multitech og Brio Zento i alle fall. Skal dere ha beltestol så tror jeg at jeg ville sett på Britax Kid Fix eller Kid Plus, Maxi Cosi Rodi XP eller XR. Den nye beltestolen til HTS har jeg hørt har dårlig belteføring, god belteføring er viktig. Jeg personlig ville vente med å snu barnet til det hadde vokst ut av en av setene jeg nevnte over av de bakovervendte, men det er meg :-) Vet om barn som har sittet bakovervendt til de er 5 og 6 år. Det er uansett det sikreste så lenge de ikke er for tunge eller har hodet ved ørene av kanten på setet. Eller har vondt i benene da, men husk at bøyde ben som regel er verst å se på for foreldrene, barnet sier selv i fra om det er ubehagelig. En liten "artikkel": http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/01/nr-kan-barne-sitte-fremovervendt.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå