Gå til innhold

deling av ting og penger.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan gjorde dere det ang. deling av ting og tang...

Gjorde dere det slik at det feks dere fikk av din familie, det får du og omvendt?

/noe du har kjøpt inn - blir ditt (altså hvis det er noe "spesielt"

hvis det er slik at jeg får det min familie og omvent - er det jeg som stikker av med mesteparten! (good for me - eller skal jeg da være "snill" og dele det.....:???)

Og om han ikke vil ha noe - da er det fritt vilt for meg å ta det, uten at han skal kreve noe tilbake!!??

En annen ting:

PENGER!!!

Vi har felleskonto og han har hele tiden sagt at vi selger hus, betaler gjeld og deler det vi står igjen med på to.

MEN - når vi i år fikk denne felleskontoen, førte jeg over en ARV jeg har fått. I den tiden vi har hatt fellskonto, har vi ikke hatt noen betydelige utgifter som feks oppussing etc, slik vi har gjort årene før...

familie, venner, advokat sier jeg skal overføre disse tilbake til egen nyopprettet konto, da det er mine penger, arvet etter min xxxxxx.

Selv mener jeg det samme, det er mine penger som min xxxxxx mente jeg skulle ha når jeg trengte dem til noe.. Og det gjør jeg nå!

men jeg kjenner det inni meg det å gjøre det. det er ganske stort beløp - som plutselig forsvinner....

jeg tenker han kanskje begynner å messe om dette som han har sagt om å selge, bet gjeld, og dele på to... at hadde det ikke vært for ham, så hadde jeg ikke sittet med det beløpet jeg får da...

Selv om advokaten min sa at jeg skulle gjøre det, allerede nå, har jeg altså ikek gjort det.

hva ville dere gjort? Gjøre det før han kommer tilbake????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg ville gjort det. Selv om dere er enige om korleis ting skal gjeres, og har eit "snilt" brudd, kan det være greit å sikre seg...

Vi delte i grunn ganske likt. Dvs. at eg flytta inn i eit mindre hus, så eg trengte jo færre ting. Blei einige om at han "tok" kjøkkenet og eg "tok" vaskerommet. I huset eg leiger stod det litt møbler fra før, så da var det jo enkelte ting eg ikkje trengte. Av mindre ting, tok eg stort sett med det eg hadde fått/ kjøpt.

Skrevet

Ville gjort det juridisk korrekte, og behold arvebeløpet selv (som du har krav på).

Skrevet

Arv er særeie så du bør høre på advokaten din og overføre disse til en egen konto så fort som mulig.

Skrevet

sto akkurat på kjøkken og tenkte at i kveld fører jeg dem over på egen konto...

har liksom tenkt på om han setter i gang en hxxxxxs krangel pga det.. vil helst unngå det, men det er jo endel penger...

så om han setter i gang en krangel på det, så får han bare snakke med advokaten min da :-D

takk for deres svar, tar gjerne i mot fler, både ang pengene og tingene!

Skrevet

Forresten....

dette med særeie...

det gjelder uansett, selv om vi ikke var gift eller skrevet noen samboerkontrakt?

svar ønskes fort! :-D

HI

lurer sånn på hva han sier når det forsvinner et jafs....

Skrevet

Hm, reglene for samboerbrudd er andre enn ved ekteskap. Da har man ikke felleseie mener jeg, men eier det man har anskaffet seg hver...tror jeg. Da ville jeg ihvertfall passet på å overføre arven til egen konto snarest.

Det vil si at boet ikke blir delt likt dere i mellom, men at den som har kjøpt en ting eier det.

Skal se om jeg finner noe info på lovdata.no

Skrevet

ok...

skal gjøre det nu!

men ellers så har jo han sagt at vi selger, bet gjeld og deler sum i to...

Så om han da setter seg på bakbeina når jeg har ført over mine.... hmm..

men vi fikk felleskonto i mars i år, og har papir på hvor mye jeg førte over...

Førte faktisk over litt mer, ikke mye, men litt mer enn jeg har tenkt å føre over. runder ned til nærmeste 00,- , da har litt gått til "hus og hjem" alikevel.... så er resten min ubrukte arv.

Skrevet

Det er ikke lovregulert visstnok nei..

Se her:

"Samboere

Vi har ingen generell lov som regulerer de økonomiske forholdene mellom samboere, og ingen lovregler som sier noe om deling mellom samboere dersom samlivet skulle opphøre. Det er heller ingen regler som gir dem arverett til hverandre eller rett til å sitte i uskiftet bo. Samboerskap har dermed ingen formell juridisk status, og samboerne anses som to enkeltindivider som hver for seg eier det han eller hun har kjøpt eller anskaffet på annen måte.

Ting samboere har anskaffet i fellesskap, er imidlertid sameie, og ved oppløsning av samboerskapet vil det bli spørsmål om hvor stor del av dette sameiet den enkelte skal ha. Siden parforhold ikke alltid oppløses i fred og fordragelighet, og det lett kan oppstå bevismessige problemer om hvem som eier hva, bør samboere opprette en samboeravtale. Den bør inneholde bestemmelser om hva den enkelte eier og hvordan man skal forholde seg ved en eventuell oppløsning av samboerskapet. Når sameiet dreier seg om gjenstander, bør avtalen også inneholde bestemmelser om hvem som har rett til å overta gjenstanden, for eksempel en sameid leilighet, eventuelt om den skal selges.

Det bør også klargjøres hvem som har ansvar for gjeld, og hvordan den skal fordeles dersom samboerskapet oppløses."

Les denne artikkelen også, så blir du litt klokere ihvertfall!

http://www1.vg.no/uploaded/document//2006/1/10/samboeravtale.pdf

Skrevet

Det høres jo ut som en grei løsning det :). Lykke til ihvertfall!

Skrevet

hei igjen, takk for hjelpen!

men jeg datt litt ut her...

sånn juridisk sett har jeg ikke loven på min side om jeg fører over de pengene??

eller?

Skrevet

ok....

men jeg kom ikke lenger med dette i kveld alikevel...

hadde ikke disponibelt så mye som det var snakk om.. har flexilån, men det har nærmet seg grensen.....

hva gjør jeg da!!??

advokaten min har jo fått opplyst om pengene, og skriver vel i sitt forslag at formue deles på to, som vi har vært enige om, foruten om xx arv, som tildeles xx og regnes ikke som felles formue.....

??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...