Gå til innhold

Samboer har tråkket skikkelig over...

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. han klarer ikke gå på benet. Legevakten er jo umulig å komme til, der er det syyykt med kø. Får reise tidlig i morgen. Har noen gode tips å komme med?

Han kan ikke reise på jobb på mandag, da han står og går hele dagen på jobben... så han må ha sykemelding.

Har noen tips å komme med? Han går nå med høyemilitærsko for å stabilisere... sitter i ro nå... jeg ba ham sitte med benet hevet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta på is/kalde omslag. Sitt med benet hevet. Legg på støttebandasje og gi ham voltaren tablett om du har noen liggende. Be ham ikke belaste benet i første omgang (ikke la ham gå rundt..).

Det er ikke noe annet enn det du får hos legevakten uansett, så om han kun har vrikket foten er det ikke noen hensikt å reise dit. Særlig ikke på en lørdagskveld, for da pleier det å være lang kø. :( Om han trenger sykemelding på mandag kan han dra til legen på mandag. :)

Skrevet

Ibux er heller ikke så dumt om du ikke har voltaren.. :)

Skrevet

Kjempeviktig at han får kjølet ned foten. Har dere ikke sånne sportsposer, så legg isbiter i en pose, og legg et kjøkkenhåndklerundt, og evt bandasjer isposen lett rundt ankelen for å holde den på plass. Frossne grønnsaksposer funker også, men ikke legg dem rett på huden.

Og hold foten høyt, og gå minst mulig på den.

Håper det er bedre i morgen.

Skrevet

Ser det kommer mange råd om å holde foten i ro, men jeg har motsatt erfaring.

Jeg tråkket skikkelig over på vei hjem fra ferie i syden og hadde svært lite å hjelpe meg med. Bare noen kalde brusbokser og ibuxgele. Hovnet skikkelig opp og var veldig vondt, ikke særlig godt når man i tillegg var på reise.

Jeg jobbet den gang i butikk og skulle på jobb dagen etter jeg kom fra ferie, og har ikke for vane å holde meg hjemme uten skikkelig grunn, så på jobb gikk jeg. Det beste for meg var å gå mest mulig og å holde den "myk", at foten stivnet var grusomt. Morgenene var verst, klarte ikke å stå på foten når jeg stod opp.

Så det som gjorde at jeg klarte å gå på jobb var å gå mest mulig, fant en god "gå-stilling" for foten.

Brukte til dels støttebandasje og støttestrømpe, men når foten var så hoven og øm var ikke det heller spes godt.

Ibux, både gele og tabletter, gir god lindring.

Så dette er min erfaring når det gjelder overtråkk, men ingen reagerer jo likt........

Skrevet

IS NED SOM MANGE ANDRE SIER HER... samboeren min gjorde det samme forrige jul og slet med hevelser i et halvt år etterpå stakkar... Legevakt er nok det beste til slutt, men desverre ikke noe morro i julestria.. Is ned i mange dager fremover (vi drev med dette i ukesvis da dette var det eneste som lindret og fikk ned hevelsen litt)

Vi kom oss til osteopat første etter ferien sist men skulle ha gått dit med en gang. Hun hjalp masse masse slik at han iallefall fikk gått på beinet etterhvert. Vår erfaring var iallefall at han ikke skulle gå noe særlig på det dersom det var vondt (og det var det!) da ble alt verre.

Lykke til og håper det er en litt mildere variant enn vi hadde... ;)

Skrevet

Korrekt behandling av overtråk er RICE:

Rest

Ice

Elevate

Pluss som de over her har nevnt : smertestillende og helst betennelsesdempende som ibux eller voltaren om man har det.. Legevakten kan ikke gjøre mye annet enn å gi sykemelding og vurdere om det er brudd eller overtråkk... Om dere er sikker på at han bare har tråkket over ville jeg ventet og ringt til fastlegen på mandag....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...