Gå til innhold

Oppvarmet mat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lagde lasagne igår, og det ble mye rester igjen. Varmet den i ovnen på 150 grader i over 20 minutter, men den var ikke sånn supervarm når jeg spiste den.. Noen som vet om det kan være farlig å spise oppvarmet mat? Ble litt redd nå, vet jo at bakterier trives godt i kald mat.. Den stod forresten ute til den var kald igår, og har stått i kjøleskapet siden..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er viktig er å kjøle ned raskt - det har du gjort + oppbevart kjølig. Dårlig og treig nedkjølt mat hjelper det ikke å varme skikkelig, bakteriene dør, men de lager masse toksiner (giftstoffer) som blir igjen i maten og gir oss magesjuka likevel.

Du har spis raskt nedkjølt og riktig oppbevart mat som kun var stått et døgn, du er nok ganske trygg:-) PS sånn magesjuke er uansett ikke noe spesiell fare for babyen, bare noe dritt for mammaen:-)

Skrevet

Tusen takk, det var litt betryggende. :) Hva menes forresten med treigt nedkjølt mat? Kan bli sprø av alle disse bekymringene. Hehe.

Skrevet

Har bytta nick -men fortsatt meg altså. Med treig nedkjølt, f.eks kjempestor kjele full av gryterett som står i et døgn i romtemperatur - kjernen i midten blir aldri kald. Og der inne lager bakteriene masse gufne giftstoffer. Når man så rører opp i gryta dagen etter og koker den opp - dør bakteriene, men giftstoffene blir du like herlig magesjuk av.

Når man skal kjøle ned en stooor kjele full av mat skal man helst spre den utover noe så laget med mat ikke er så tjukt, og så sette det kjølig inntil kaldt nok for kjøla eller frysen.

Dette har ikke egentlig noe med oss gravide å gjøre, dette er bare sånn generelt matvett:-) Det er andre bakterier man bekymrer seg for da:-)

Skrevet

Aha. :) Ja, denne lasagnen var ikke akkurat så stor, så da går det nok fint! Finner det jo fort nok ut om jeg blir dårlig også, og uansett er det som du sier ikke sånne bakterier man trenger å bekymre seg for. Man blir bare litt mer skjelven når det er en ekstra å ta hensyn til! :) Tusen takk for kjempefint svar!

Skrevet

Der var jeg ikke anonym lenger, men det gjør ingenting.. Bare føler meg litt hysterisk om dagen. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...