Gå til innhold

om og dele bensinpenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

en kamerat av meg sitte på til skolen frem og tilbake ca 3 dager i uka (noen ganger mer andre ganger mindre)

men han har aldri betalt noe for bensin, jeg kjører jo den veien uansett, men det irriterer meg.

nå har han sittet på siden skolen startet i slutten av august. og jeg må jo tydligvis be han om og betale eller ta toget. men hva sier man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men siden han ikke har tilbydd seg ville det kanskje gått en faen i meg. Hadde selv en sånn studievenn, men han sa alltid at han skulle betale seinere. Ev kjøpe meg noen kaffikopper. Dette til tross for at studiestedet opplyste om hvilke summer man burde betale i kjørepenger, ved hvert enkelt tilfelle.

Det jeg gjorde var at jeg begynte å innkasere i kantina. Da blir det litt mer uskyldig, siden man kan gjøre det under påskudd av at man ikke har med penger den dagen.

Skrevet

Ikke så rart at han ikke skjønner det, da, hvis du har latt ham sitte på i et halvt år uten å kreve noe. Hvis han vet at du kjører den veien likevel, er det ikke sikkert han skjønner av seg selv at du forventer å få noe for det.

Jeg ville betalt, altså, men jeg har hatt bil selv i en gjeng hvor jeg var den eneste, og folk som ikke har bil skjønner ikke hvordan dette fungerer. De ser bare at du kjører forbi dem, og at de like gjerne kunne få sitte på. De forstår ikke at det samtidig gir deg en del føringer på hvilke tider osv. du må kjøre feks.

Klartekst er det eneste som funker!

Skrevet

han har nevnt at han skal betale bensinpenger. han nevnte det når han satt og skrøt til noen kamerater at han fikk 1100 i måneden til månedskort som han ikke trengte og kjøpe siden han satt på med meg. han ble litt flauv når han så at jeg hørte det han sa.

Skrevet

sambo har hatt noen sånne siden de startet på skolen for 1,5år siden.... det er 3 stk som har sitti på ofte, og kanskje 2-3 ganger tilbudt seg å betale litt.... for de har nemlig ikke råd til månedskort utenfor oslo+ å betale han... så derfor kjøper de månedskort og sitter på gratis med han når de har samme timer... for hvis de skulle betalt han så måtte han være tilhjengelig hele tiden, for togbillett en vei kostet rundt 100kr, og da ble det så veldig dyrt...

sambo har aldri brydd seg, for han, som du sier, skal jo den veien uansett.... men jeg har irritert meg grenseløst over at det går an å være så frekk! tre stk som sitter på hele tiden, tenker de ikke på bensinpenger, bompenger, forsikring og andre bilutgifter???? (selvfølgelig ikke...!!!)

du kan begynne å fylle bensin hver gang kompisen din sitter på, så kanskje han skjønner at man faktisk må fylle bensin... eller bare si "har du 200kr til bensin? ellers kommer vi oss ikke til skolen i dag..."

Skrevet

Du får bare kreve litt bensinpenger da.

Vi uten bil aner ikke hva som er en ok sum, så si en sum du! Og ikke irriter deg, si ifra!

Skrevet

Da vet han at han bør betale deg. Si ifra til ham at du ikke har allverdens god råd, og trenger pengene for bensinen.

Skrevet

ja jeg skal si det til han over jul. *manner meg opp*

Skrevet

Send ham en mld hvor du skriver at han må spandere toget/buss på deg da det er tomt for bensin på bilen =)

Kanskje han tar et hint da.

Skrevet

Sier / gjør han ingenting når du fyller bensin heller? Eller pleier du ikke å fylle bensin når dere kjører? I så fall burde du gjøre det, og se an reaksjonen da. Og så pense samtalen inn på noe om bensinpriser/ hvor dyrt det er å ha bil etterpå, hvis han ikke tilbyr seg å betale noe når du tanker. Kanskje det gjør det lettere å ta opp at han bør bidra.

Skrevet

jeg har fylt bensin mens han har vært der. men han sier ingen ting. og gjør ingen ting.

ordentlig irriterende for han har mye mer i intekt en meg og bor så og si gratis. og han vet at jeg lever på os.

jeg kommer til og få meld av han om han kan sitte på... har litt lyst til og svare "betaler du bensinen da eller?" men det er kansje litt frekt og ta det på meld.

Skrevet

Når han sender mld så svarer du TOMT FOR BENSIN OG BENSIN KOSTER PENGER!!!

Skrevet

haha... det hadde vært gøy.

Skrevet

Hva med bare å spørre om han ikke vil spleise litt med deg siden han sitter på?

Om du svarer frekt da blir det kanskje litt pinlig mellom dere og kanskje han heller velger å ta toget enn å sitte på, eller finner noen andre...?

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet.

Du skal jo samme veien uansett...?

Skrevet

nei jeg skal selvsakt ikke være frekk mot han. jeg skal si det pent og ordentlig og forsiktig. jeg ser ikke noe vits i og være frekk. men tanken er morsom :-)

Skrevet

Men det er jo normal høflighet å dele på utgifter når man drar samme vei. Hvorfor er det bare en som skal tjene på avtalen?

Den som sitter på tjener på det uansett, slipper å vente på tog og får kjøre billigere. Klart man skal betale!

Skrevet

det er egentlig mest prinsip. han får 1100 kr i måneden til månedskort som han tjener ved og sitte på med meg. da syns jeg han kunne hjelpet litt til med bensinen, jeg må jo kjøre til han (det er ikke langt) men jeg må jo være der til et gitt tidspunkt og vi er jo ikke venner, bare klassekamerater.

Skrevet

Du kan jo foreslå han kjøper seg bil,og at dere kjører annenhver gang fra nå av,da det er fryktelig dyrt for deg alene?

Skrevet

helt klart at han bør betale. kanskje ikke slitasje av bil osv osv siden du likevell kjører men iallefall halvparten av bensinutgiftene.

er vell enkelt å regne hvor mye det blir på hver? sånn ca..

så om du vet ca hvor mange ganger han har sittet på så gi han en sum han allerede skylder deg.. si at det er hva han får betale for de gangene han har sittet på.. så kan han få en fast sum han må betale per dag.. om han betaler hver dag eller samler opp noen dager er jo greit.

men DU må jo si hva du skal ha. en fast sum per dag er best tror jeg for da vet han at han må betale..

satt på med en som kjørte da jeg gikk på skolen og vi ble enige om en sum ho skulle ha hver dag. helt greit for meg! om flere satt på og de også betalte den summen så bra for ho.. for jeg var bare takknemlig for å få sitte på:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...