Gå til innhold

Toxoplasmose

Fruktis¤Adele 2 år¤

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som har testet pos på denne prøven? Har 2 syke katter hjemme,med diare`og har hatt det i 14 dager nå,vært hos dyrlegen og fått kur til de,men burde jeg tatt en test nå? Noen med erfaring?Dyrlegen sa jeg burde det. Er 35+3 i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dyrlegen sier det, ville jeg tatt en test ja. Det har sikkert gått bra, men bedre å teste seg da... Lykke til!

Skrevet

Av en eller annen mystisk grunn så har jeg ikke tatt testen denne gangen...Litt rar den legen min...Menmen..Skal be om test om to uker...Skal da ta blodprøver igjen..

Men siden du har to syke katter og de har diare så ville jeg nok kommet meg til legen og tatt en test ja...Har selv ikke testet pos tidligere(forrige svangerskap) men heller en test for mye enn for lite...

Skrevet

Har testet for det i to runder, er visst en del av rutinen. Men om du har hatt katter lenge har du sikkert hatt toxoplasmose før (og regnet med at det var en forkjølelse) og er dermed immun. Neppe grunn til bekymring, men alltid greit å sjekke for å slippe å være bekymret!

Skrevet

Jeg har hatt katter lenge og koser pelsen dems med ansiktet mitt, men har IKKE hatt toxo før så det er ingen garanti!!!!!

Skrevet

Jeg ble testet som en del av alle testene jeg måtte igjennom i 11 uke. Fikk brev i går om at jeg hadde Toxoplasmose, men visstnok blitt smittet før graviditet og at fosteret dermed er beskyttet mot smitte.

Skal ringe legen og få utdypet dette nærmere for å sikre meg at alt er OK og at jeg ikke behøver å være redd for å få det igjen i svangerskapet.

Skrevet

... har forresten aldri hatt katt. Kan vel like gjerne være smitte via uvaskede grønnsaker, rått kjøtt eller noen av de eksotiske måltidene jeg har inntatt i utlandet...

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at d ikke var rutine å sjekke dette om man ikke hadde katter jeg.. Bør jeg da kreve å få en test? Har jo vært hos folk me katter da...

Skrevet

Jeg har og hat katter i 30 år og er heller ikke imun mot toxo. Tenker ta en ny test neste gang jeg skal til legen. Ca uke 30. Men det skyldes mest at jeg har falt for fristelsen og spist fenalår i jula. Det KAN være en mulig smittekilde for toxo. Men fenalår og spekemat har jeg også spist jevnt i 30 år uten å bli smittet, så jeg er vel helst fortsatt negativ.

Skrevet

jeg har testet positivt på dette.. så jeg har hatt det i tidligere, slik at jeg og fosteret er imun mot dette. trenger ikke bekymre meg.....

Skrevet

Toxoplasmaeggene må "modnes" utenfor katten en stund før den er infektiv for mennesker, så hvis du er nøye på å fjerne avføring fra kassen med en gang de har vært på den samt nøye med håndhyigene etterpå skal det litt til at du smittes av katteavføringen. Vær nøye med å vaske grønnsaker og varmebehandle kjøtt du spiser helt gjennom.Er vanligst at det er ungkatter som er nysmittet med toxoplasmaparasitten som også skiller ut flest parasittegg. Hvis kattene dine er over ungkattfasen kan det godt være noe annet, f.eks en annen parasitt som gjør at de har diare - men det er selvfølgelig greit å teste seg...om ikke annet så for sin egen sjelefreds skyld. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...