Gå til innhold

Hvorfor heter barnet ditt det det heter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt kronglete spørsmål, men sliter så når det gjelder navn, og lurer på, hvorfor valgte dere akkurat *det* navnet til deres barn?:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi hun het det når hun kom ut hehe.. Vi hadde egentlig tenkt å kalle henne Adele eller Marina :) Natalie hadde vi ikke diskutert engang, men når hun kom ut så så hun jo ut som en Talie da, så da ble det det.

Skrevet

Fordi jeg leste gjennom hva skal barnet hete og skrev ned alle navn jeg kunne akseptere. Så leste mannen min igjennom listen min og strøk ut alle de han ikke kunne akseptere. Eneste navnet som sto igjen da ble navnet til datteren vår:)

Skrevet

Fordi det var det nydeligste navnet jeg noengang hadde hørt! Hadde tenkt til å ha to navn, men det første passet henne ikke når hun kom ut, var bare det ene som passet.

Skrevet

samboeren min har alltid sagt at hans datter skulle hete sofie,og jeg likte ikke bare sofie, så da ble det ada sofie, han fikk det som han ville men jeg fikk snudd det om til at vi bare kaller henne ada hehehe...

streifet innom andrine en stund også helt til vi fant ut at det betyr mandig..

Skrevet

Pappaen valgte, og eg trur ikkje han hadde andre begrunnelsar enn at han likte det navnet.

Skrevet

Stod mellom to navn, mitt "favorittnavn" og mannen min sitt. Vi tok loddtrekning, og jeg "vant".

Grunnen til at jeg falt for navnet er at for maaaaaaaaaaange år siden, mens jeg hørte på barnetimen på radioen (!), var det ei historie om ei lita jente som selvsagt var snill og god, trøstet lillebroren sin og hjalp mammaen sin. Siden har navnet på jenta hengt ved meg, og jeg ønsket å bruke navnet.

Lite viste jeg om at det er blitt et populært navn som "alle" heter....

Skrevet

Fordi det er det fineste guttenavnet vi ble enig om :o) I tillegg er det litt spesielt, siden det navnet vi har til sønnen vår var det første sambo foreslo da han fikk vite at han skulle bli pappa.

Til snuppa i magen ender vi nok opp med det fineste jentenavnet jeg vet om, siden sambo ikke kommer med noen forslag :P

Skrevet

Anniken og Maren var det eneste vi var enig om. I hele "Hva skal barnet hete"-boken, faktisk. Så da ble det Anniken, siden vi likte det litt bedre enn Maren.Men blir nok maren hvis det kommer en jente til.

Vi vil begge ha navn som alle har hørt men som ikke er poppis. og de to navnene er jo sånne.

Skrevet

fordi mathilde va ett av mine favorittnavn gjennom mange år.. å eg sa at om det kom ut ei jente med masse mørkt hår, så måtte det bli lille my.. å det ble det jammen... ho e da oppkalt etter 2 av sine oldemødre mathilde og nikoline..

Skrevet

Elias er oppkalt etter mamma som het eli...mamma rakk aldri å bli bestemor mens hun levde og jeg ville at hennes første barnebarn skulle hete Elias, om det var mitt barn eller søskene mine sitt barn og de var enige. så derfor heter han Elias....

Skrevet

Til førstemann kom jeg over navnet i en navnebok. Det var akkurat som om _det_ navnet stod skrevet med en annen type skrift enn alle de andre. Noe det seff ikke var!

Til andremann var vi uenige lenge. Begge hadde vi navn vi ønsket, som ikke var forenlige.

Til slutt fant vi et kompromiss - som ikke lignet noen av de "originale" navnene våre.

Er fortsatt litt "sår" for at vi ikke kunne gå etter mitt ønske, å kalle opp igjen bestemor som er kreftsyk. (Mannen i hus synest navnet hadde et "gammeldame" preg over seg, i tillegg til at han ikke ville ha et ti-på-topp navn som det desverre er)

Skrevet

Åååh...

Det var igrunn det jeg likte aller best. Og jeg tenkte på det før jeg kom på UL.

Etter jeg var der og så at det var en gutt var det Daniel.

Men sa det ikke til noen før jeg var i uke 35. (altså venner og familie).

Ville være sikker.

Og når han kom - så var han en Daniel! =)

Skrevet

Jeg satt m navnelisten og leste opp de jeg hadde plukket ut, og sambo sa: Nei, nei, nei, JA!!!!! Vi fant guttenavnet på samme måte...men siden ul viste en liten jente, så har hun hett Leah allerede siden mars :)

Skrevet

Første barnet - litt uvanlig, oppkalling, passet bra til barnet.

Andre barnet slet vi mye med, skiftet navn etter 7 uker, han bare passet ikke, men nå kler han navnet sitt perfekt heldigvis.

Eneste jeg er litt "lei for" er at navnene på søsknene ikke er helt i samme sjanger, men vi fant ikke noe godt, mer spesielt til andremann. Han har heller ikke poppisnavn, men et vanlig norsk navn.

Skrevet

Vi satte opp en liste hver med 15 navn vi likte, så så vi om vi hadde noen like navn - dem satte vi opp på egen liste. Så strøk jeg ut x antall navn jeg ikke kunne tenkt meg - samme gjorde han.. Så tilslutt satt vi igjen med 3 jentenavn og 3 guttenavn. Og når junior kom ut kastet vi jente lista,satt igjen med 3 guttenavn... 14 dager etter hadde han fortsatt ikke fått navn, stod i mellom 2 navn. Oppkalling etter min bestefar eller oppkalling etter samboern sin bestefar.. Så vi slo krom og mynt, best out of three.. Og slik fikk O navnet sitt...

Skrevet

Vi klarte ikke å like hverandres favorittnavn, og i frykt for å tape en evt loddtrekning fant vi et nytt vi ble enige om. Endte opp på Patrick (med trykk på a'en) ;)

Skrevet

Gutten vår var det aldri snakk om noe annet navn så den saken var klar. Men jeg og pappaen vart ikke enige med jenta vår så da fikk storebror bestemme og han var helt bestemt, hun skulle hete Leah!! Så da heter hun det :)

Skrevet

vi hadde 3 alternativer, og et favoritt navn blant de, men når lille gutten vår ankom, så passet ikke favoritt navnet i det hele tatt - det var for mykt og jentete for ham, og han var (og er fremdeles) en bestemt liten gutt!! så da ble det til at han nå heter Eldar, et navn som ikke alle har - selv om det er litt gammeldags!!

Skrevet

Pappan fikk bestemme og han synes det klinger så fint med pappa og Pernille *smiler*

Hun kler navnet sitt.

Skrevet

Oldemoren min het detog hele livet har dukkene min sv hatt navnet. Det var på topp3 listen og var og da hun kom ut var det klart- hun var bare en Jenny:o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Med første så hadde jeg et favorittnavn, men det ville ikke faren hennes gå med på, så da ble hun oppkalt etter en dame som døde (sto dødsannonse i avisen den dagen snuppa ble født.) Dette sa jo ikke faren hennes noe om før en ukes tid etterpå, så vi kunne jo ikke bytte da. Også har hun og jeg samme mellomnavn.

Med lillebror, så snakket jeg og sambo om det, lenge før vi i det hele tatt ble sammen, at dersom han fikk en gutt, så skulle han hete det og det... jeg sa det var fint, og her sitter vi :) Med en gutt, oppkalt etter bestefaren til sambo, med mitt mellomnavn (da i gutteform) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...