Gjest Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 Innse at andre har andre meninger enn deg. forstå at ikke alle føler at din metode er den rette. Døm ikke dem som velger andre løsninger enn deg. Aksepter andres meninger, men si ifra når du mener folk tråkker over streken. Ikke heng ut folk med nick (det er ikke lov heller, forresten) Så blir nok DIB et mye finere sted å være.
*dum&deiLig*™ Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 Finere kanskje, men GUD så kjedelig;-p
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 Åhh, kunne ikke vært mer enig HI. Liker ikke folk som lager innlegg ala bhg innlegg her i dag. Blir litt dumt syntes jeg..
Adalis Skrevet 28. desember 2007 #4 Skrevet 28. desember 2007 Poenget med en diskusjon er jo å argumentere for at sitt eget forslag er det beste! ) Dømme er en annen ting, men om man oppriktig mener man selv har valgt det beste alternativet, må man jo få argumentere for det, og dermed fortelle hva man mener er negativt med motpartens forslag... For mange "sarte sjeler" oppfattes nok dette som dømmende, men da spør jeg bare hvorfor man føler seg truffet...? Fordi man føler krittikken er berettighet? Eller usaklig?? Er den usaklig, så kom med dine argumenter!! Ingenting er som en skikkelig diskusjon, men alt det tullet om at man "dømmer andre" hele tiden, blir for puslete... Og ja, jeg har faktisk syns at mange har vært grådig urettferdige her jeg også, men det må man da forvente på et slikt sted. Latterliggjøring er dermed noe annet, det har ingenting med saklighet å gjøre, det er rett og slett ondskapsfullt.
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 Jepp, i dag har vi f.eks hatt typen "Foreldre som sender ungene sine i barnehagen hele dagen og til og med i ROMJULEN, er forferdelige og kan ikke ta vare på ungen sin!" "Hun er jo bare 17 år (bruker her inne), kan ikke engang åpne en bankkonto til ungen sin (guuud så morsomt) og hvilken oppvekst kan da hun gi ungen sin???" ellers husker vi jo godt de forferdelige foreldrene som ikke kunne komme til luciafeiringen i barnehagen De som ikke KLARTE å forstå at noen faktisk er nødt til å være på jobb hver dag, og at de ikke kan sette himmel og jord i bevegelse for å spise lussekatter Trådene om rasisme. Når noen kommer med prosenter og statistikker for innvanderes kriminelle tendenser, sier motstanderne "jeg driter i tall, for meg bør de sendes hjem uansett." uten å komme med en god forklaring på HVORFOR Daglig uthenging av nick og personer, her og på krangle. Der det faktisk går så langt som at personens navn, telefonnummer og adresse legges ut. jeg trodde da virkelig vi var voksne folk?
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #6 Skrevet 28. desember 2007 selvfølgelig skal man diskutere! men mange hadde hatt godt av å få litt toleranse prenta inn i hodet. Man har ikke enerett på fasiten, og å begynne å kalle andre folk for dårlige mødre (eller insinuere dette), hogge på andre folk og angripe deres svakheter (det være seg alder, kjønn, legning osv osv) - nei da syns jeg det går for langt. skal man diskutere får man gjøre det med vett, respekt og gode argumenter. det finnes folk her inne som blir oppriktig såret av kommentarer de får, og selv om dette er et nettforum bør vi vise litt folkeskikk og respekt for andre mennesker=)
solstråle69 Skrevet 28. desember 2007 #7 Skrevet 28. desember 2007 Der sa du det Adalis! Alt dette snakket om å dømme hele tiden, bare fordi noen har en annen mening! Og de samme nickene som sier at "du dømmer" det gjør ikke jeg - kan gjerne starte en tråd som heter; "Pia Haraldsen er bare SÅ teit". Er det mulig...
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #8 Skrevet 28. desember 2007 Joda, det er helt greit å ytre meningene sine, og lage endiskusjon på det. Det handler jo bare litt om måten det blir gjort på. In real life sitter jeg foreksempel aldri å sier: Du da Kari, som leverer sønne din i bhg når du har fri erru dum i hue eller? Meg og mitt barn, vi finner på så mye gøy!! Blir liksom litt skrytete syntes jeg. Jeg tror personer med sånne innlegg har behov for å heve seg selv litt. Innlegget er helt meningsløst... Det gir bare småbarnsmødre enda dårligere samvittighet, noe jeg for min del har nok av i en allerede hektisk hverdag...
solstråle69 Skrevet 28. desember 2007 #9 Skrevet 28. desember 2007 Men Sauen - en diskusjon handler jo om flere meninger! Problemet her inne, er at hvis noen tør å utfordre flertallet med en annen mening - da blir man beskyldt for å dømme! Det er da virkelig ikke rettferdig?
solstråle69 Skrevet 28. desember 2007 #10 Skrevet 28. desember 2007 Men da kan man jo spørre seg om det ikke er litt mange sarte sjeler her inne? Og det handler like mye om hvordan den som leser innlegg velger å lese dem, som hvordan de er skrevet.
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #11 Skrevet 28. desember 2007 Jaja, deg om det=) jeg mener nå det er dømming å (indirekte eller direkte) si at at andre brukere er dårlige mødre, og at de ikke har noe å tilføye sitt barn. Og ja, dette skjer her inne. man er ikke dømmende når man argumenterer for sin mening. man er ikke dømmende fordi man kjemper sin sak. man er dømmende når man oppveier et annet menneskes forutsetninger som mor, kvinne, kone utifra personens meninger rundt helt andre temaer. og det er disse kommentarene jeg syns blir for gale. Er selv langt fra perfekt og har sikkert sagt en haug med ting jeg ikke burde, men jeg prøver ihvertfall mitt beste å ikke komme med at jeg "syns synd på ungene dine". eller "du må være helt skutt i hodet som kan mene noe sånt" eller "du må være en jævla SAU som kan finne på å si noe sånt." bare fordi den andre personen har en annen mening rundt et tema enn deg.
solstråle69 Skrevet 28. desember 2007 #12 Skrevet 28. desember 2007 Det er jeg enig med deg i - jeg er ganske sikker på at jeg aldri har sagt at noen er dårlige mødre pga valgene de tar, men jeg har absolutt stilt spørsmålstegn ved diverse valg folk har gjort. Jeg pleier også å argumentere for meningene mine, men blir stadig (stort sett av de samme) beskyldt for å dømme allikevel. På meg virker det som om de selv har gått tom for argumenter.
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #13 Skrevet 28. desember 2007 Vet du, jeg innrømmer gjerne at jeg kan være en sart sjel ibland. Med en hverdag hvor vi er 2 stk som jobber turnus, en del pålagt overtid, hus og hjem som skal holdes, fritidsaktiviteter, tilstelninger i BHG som man skal delta på, så strekker jeg ikke alltid til. Da blir det litt dårlig samvittighet, spesielt ovenfor min mann og datter. Det er derfor jeg irriterer meg over sånne innlegg, og nei, det er ikke fordi jeg føler meg truffet!! Syntes bare det blir litt skrytete.
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #14 Skrevet 28. desember 2007 Jepp, så lenge ikke diskusjonen går for langt (og du husker vel min meget flaue episode med en diskusjon vi to hadde som gikk altfor langt!) prøver jeg mitt å diskutere saklig. Jeg prøver å diskutere med argumenter, og nøytralisere den personen som sitter bak det andre nicket. Når folk blander inn andre personers intelligens, morsevne og utdanningsnivå i en diskusjon fordi de er uenige, da mener jeg det blir generalisering. "Du har nok bare gått frisørlinjen siden du mener noe så dumt." Diskusjonen bør gå på argumenter for den spesifikke saken, og ikke på de personene som sitter bak nicket (hvis da ikke det er temaet for diskusjonen. og sånt burde helst tas på pm.)
Adalis Skrevet 28. desember 2007 #15 Skrevet 28. desember 2007 Men, hvis jeg har valgt en ting for mitt barn, som jeg gjorde fordi jeg mener det er det jeg som god mor burde velge, og ønsker å gjøre. Og jeg sier det som jeg skrev nå nettopp. Da kan jo dere beskylde meg for å si at dere er dårlige mødre siden dere har valgt noe annet, ettersom jeg mente mitt valg gjenspeilte en god mor!! Det er vel det du mener er å indirekte si at noen er dårlige mødre. Og helt ærlig, om jeg hadde syntes at jeg var god mor fordi jeg ikke ville gi ungen min under året brus, så må jeg jo faktisk mene det motsatte for de som gjorde det motsatte!!! Jeg kan jo ikke sitte og si jeg emner de også er gode mødre, siden jeg mener mitt valg var ett valg en god mor ville gjort...!!! Det er rett og slett umulig å diskutere barneoppdragelse uten å faktisk mene noen er dårligere enn seg selv.
solstråle69 Skrevet 28. desember 2007 #16 Skrevet 28. desember 2007 Da tror jeg vi er ganske enige. :-) Og når du minner meg på det, så husker jeg at vi var litt "uenige" en gang, men temaet har jeg glemt - så hos meg stikker det ihvertfall ikke så dypt! :-) En annen ting jeg tror, er at hvis man har vært uenig med et "nick" en gang, så er veldig mange i angrepsposisjon ved neste "korsvei" bare pga nicket. Og DET blir for dumt for meg. Ta meg og Spetakkel, for eksempel - vi har veldig ofte hatt ulike meninger. Men det er jo ikke dermed sagt at vi ALLTID er uenige! :-)
Gjest -<<- Skrevet 28. desember 2007 #17 Skrevet 28. desember 2007 Da blir det rimelig døllt her. Dessuten aksepterer jeg slett ikke alskens meninger, og dømmer glatt folk på bakgrunn av meningene deres - hva annet skal jeg vurdere dem ut fra, liksom; hårfargen? Det med nick er jo kurant, men kommer helt an på hva man legger i begrepet "henge ut."
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #18 Skrevet 28. desember 2007 Pila: hva mener du med at du dømmer dem? At du ilegger dem egenskaper som mor/kone etc utifra hvor de velger å feire luciadagen? eller at du f.eks velger å kalle en person som sier at h*n syns alle negre er jævler for rasist? Eller ingen av delene? Ang å henge ut, så tenker jeg da på direkte sårende kommentarer, gjerne lagt i egen tråd der den såredes nick er overskriften. Diskusjon med en annen bruker er ikke uthenging. Uthenging er starting av egne tråder der temaet i tråden er en annens person negative (eller tillagt negative) egenskaper.
ano`num *17.03.10* Skrevet 28. desember 2007 #19 Skrevet 28. desember 2007 Hvorfor skal alle med en annen mening holde stille? Hvordan kan noen påstå at sin metode er den beste, når tm barna våre er ulike?! Hvorfor blir noen her inne dømt for å velge andre løsninger enn flertallet, og tm fortelle om det. Hvorfor tråkker folk over streken, uten å akseptere andres mening. Vi er en liten verden her inne. Med ulike typer, meninger, hobbyer, religioner, oppdragelse, mål, forutsetninger og ønsker. Ikke minst ulik livsituasjon og midler. Med midler mener jeg ikke bare penger og økonomi, med bosted, botype, bil og familie. Vi bør alle fortsette å fortelle om hva som passet oss best. Hva vi mener, liker og ikke minst får til å fungere. Selv om den ene har en helt annen mening, mål eller andre forutsetninger enn den andre; er det alltids mye å lære. Våg å stå frem, våg å fortell, våg å være anerledes. Våg å godta andre som den de er, ikke prøv å gjøre de til hva du er. Verden er ikke alltid et godt sted å være, da kan en ikke forvente at denne lille verden vår her heller blir det.... Men vi trenger slett ikke å lage krig for det!
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #20 Skrevet 28. desember 2007 Fint sagt anonum. var noe sånt jeg ville frem til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå