Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 Hva KAN mann spise når man er gravid i 2007? Jeg bare spørr....Føler jeg bryter "regler" hver gang jeg putter noe i munn!!Marsipan,egg,spekemat(uannsett hvordan den er blitt oppbevart,behandlet o.l) laks,majones,salami..ja u name it!!!!Blir helt tullete av mindre... Er det bare meg,eller har dette mat greiene nådd toppen i 2007?Kan ikke huske at det var så mye "hysteri" om dette i fjor feks?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 nei men det har aldri vært fokusert så mye på morskorsthold i forhold til barnet heller...
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 Du trenger vel ikke å bry deg om andre er "hysteriske", som du kaller det, når det kommer til ting du spiser. Du finner alt du kan spise på internett og hvis du vil spise laks og spekemat så vær så god. Tror du jeg bryr meg om du spiser det? Så slutt å bry deg om hva jeg spiser. (Og da mener jeg ikke bokstavelig talt, da mener jeg ved å kalle oss som ikke spiser spekeskinke hysteriske).
Kjukka Skrevet 28. desember 2007 #4 Skrevet 28. desember 2007 Ja, er mye hysteri ute å går... Jeg spiste nå det meste når jeg gikk gravid jeg, og snuppa mi er nå alldeles frisk. Hvis du synes slike ting er stress når du går gravid, bare vent til du har født ungen. Hehe... Da er det mange råd som ikke fungerer. F.eks.: prøv å kok flaskene rett før du skal gi ungen mat, mens ungen skriker, du drypper melk og er dautrøtt.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 Slik HI beskriver det så virker det mer som en spiseforstyrrelse som plager henne. Det er bare de som insisterer på å ikke ta hensyn til at de er gravide som overdriver dette og kaller det hysteri. De mer normale av oss sjekker ut Matportalen.no, og tar hensyn til de rådene som gis. Det er ikke så veldig vanskelig for normalt intelligente folk.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #6 Skrevet 28. desember 2007 Det ER mer mat hysteri i år enn i fjor!!Det er ikke til å stikke under en stol.Har ingenting med spiseforstyrrelser å gjøre,men at di fleste vil gjøre ting mest mulig rett under graviditeten for at dem er redd for å skade barnet!!!Skjønner godt at folk er litt bekymra....
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #7 Skrevet 28. desember 2007 Spiste vaffler i går...i natt tok underbesvissten tak i drømmene mine...jeg hadde spist EGG!! Rå egg i vaffelrøren. Drømte at jeg fortvilet prøvde å røre inn kokte egg i røren min. Ble skikkelig lei meg. I dag kom jeg til å tenke på at det gikk nok greit siden jeg tross alt stekte vaffler...., helt til jeg kom på at jeg hadde jo smakt på røren først.. guuud, jeg tror stresset dette mathysteriet påfører meg er mer skadelig enn vaffelrøren jeg smakte på...eller??
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #8 Skrevet 28. desember 2007 synes du skulle holdt deg helt borte fra vaffler og andre kaker etc..:
Ikkelektuell Skrevet 28. desember 2007 #9 Skrevet 28. desember 2007 Hva mener du med at rådet om å koke babyens flasker mellom hver gang de brukes ikke "fungerer"? Føl deg fri til å utdype.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2007 #10 Skrevet 29. desember 2007 Unnskyld meg.,..rå egg, ja RÅ egg i vaflene...steker du ikke vaflene du da??? Spiser du røra slik den er? Da kan jeg skjønne du er bekymret, men så lenge vaflene stekes, så er jo eggene stekt også. Det jeg heller lurer på er hvor vettet til folk er....All mat som er varmebehandlet til over 75 grader skal være trygg å spise...derfor...om man bruker rå egg eller rått kjøtt i noen retter så bruker man vel som oftest å steke, koke, bake (ja ting er varmebehandlet også når det har vært en halvtime i stekeovnen!!) maten?? Da skjønner jeg ikke alle de dumme jentene rundt omkring som ikke kan bruke sunt vett og skjønne at varmebehandlet mat er trygt å spise, selv om det brukes en matvare som er "fy-listet" hos gravide. Temperaturer over 75 grader tar knekken på de aller fleste bakterier som er vanlige i mat i dag, unntaket er toksiner som visse bakterier produserer, her nytter verken frysing, kjøling, eller varmebehandling, toksiner overlever alt. MEN sannsynligheten for at maten er kontaminert med bakterier/toksiner er svært liten så lenge man kan matvettreglene med riktig oppbevaring, ubrutt kjølekjede, riktig varmebehandling (over 75 grader), riktig varmholding (over 60 grader), og riktig nedkjøling (fra 60 til 10 grader på mindre enn 2 timer, deretter snarest ned til 4 grader). Lykke til med å overleve svangerskapet....;-)
mamma :-) Skrevet 29. desember 2007 #11 Skrevet 29. desember 2007 Føler overhodet ikke noe mathysteri. Er alt for mye kaos og oppstyr. Styr unna! Spis og vær glad! Hold deg unna upastoriserte oster,rakfisk og tunfisk. Jeg koser meg med det meste, men holdt meg unna det ovenfor. Du har nok "hengt" deg litt vel mye opp i dette. Slapp av!! Lykke til med maten ;D Den er til for å nytes!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå