Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 I jobben min har jeg 3 mnd oppsigelsestid. Jeg stortrives med oppgavene på jobben, har 8-16 jobb mandag til fredag og det passer kjempebra med tanke barnehage i og med at mannen min jobber skift. Men jeg har en sjef som er en drittsekk. Jeg jobber i et stort firma med mange 100 ansatte, men vi som sitter på kontoret er 5 stk + sjefen. Sjefen har en personlighet som gjør at de aller fleste blir litt "skremt", han er ekstremt krevende og forventer at alle gir 150%. Om jeg en dag skal avspasere og gir beskjed om det er svaret noe ala "Er du gal?" noe som fører til at jeg går med dårlig samvittighet hele dagen jeg avspaserer selv om jeg egentlig har mange timer til gode (skal avspasere overtid, får ikke betalt). Er i en stilling der jeg har en god del ansvar, både personalansvar, budsjettansvar, ansvar for underskudd/overskudd på prosjektene jeg leder og må jobbe veldig selvstendig. For dette får jeg 24 000 fastlønn i måneden. Er ikke fornøyd med lønnen, men det som gnager mest på samvittigheten er måten jeg ser sjefen behandler andre ansatte på. Samtlige av oss på kontoret vurderer å si opp stillingen vår. Jeg har søkt på et par jobber, men har ikke fått respons på noen av de og jeg tror mye av det kan være fordi jeg har 3 mnd oppsigelse. De aller fleste som lyser ut ledige stillinger ønsker å ansette noen straks og da stiller jeg langt bak i køen. Jeg vurderer nå å si opp jobben min med virkning fra 1. januar slik at jeg jobber ut mars måned og satse på at det dukker opp noe innen den tid. Jeg trenger egentlig hjelp til å vurdere for og imot, det er uansett et tidsspørsmål før jeg sier opp, det er ikke en arbeidsplass jeg ønsker å være på over lengre tid (har vært der 1,5 år nå). Ble langt dette, men håper noen tar seg tid til å lese og komme med noen gode råd...
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 Hei. Mitt forslag er at du sier opp nå som du har tenkt. Jobbmarkedet i dag er meget godt og er sikker på at det dukker opp noe innen kort tid, om ikke kan du jo i nøden ta noen korte vikariat. Dersom du får under 300 000 i fast lønn i året med det ansvaret er du jo enormt under betalt? Resepsjonister hos oss tjener jo minimum 25 000 per måned pluss bonus. NEI, krev din rett og si opp, så skal de få se hvor lett det er å finne kompatible ok folk i dagens marked!!
ennaH Skrevet 29. desember 2007 #3 Skrevet 29. desember 2007 1. Du tjener dårlig. 2. Tre måneders oppsigelsestid er standard. Så dersom du ikke får respons på jobbsøknadene dine, er det ikke det som er i veien. Jeg ville aldri sagt opp en jobb uten å ha noe å gå til, uansett hvor ille jobben hadde vært. Jeg trenger lønn for å betale lån og mat etc. Så fortsett å søke, men bli til du har et klart alternativ! Det er mitt beste råd.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #4 Skrevet 1. januar 2008 Enig med hun over her: 1 Hvis du tjener 24.000 i måneder (brutto, ikke netto), tjener du veldig dårlig (ut fra hva du oppgir av arb.oppgaver). 2 3 måneders oppsigelsestid er standard, sjelden noen har under dette. Det varierer også om arbeidsgiver lar en gå tidligere eller ikke. Det er med andre ord ikke derfor du ikke får respons på søknader. De aller fleste som lyser ut jobber, VET at det kan ta 3 måneder før man kan starte. Kanskje søker du jobber du er overkvalifisert (evt underkvalifisert) for? Ring og hør med en av jobbene du har søkt på, hvorfor du ikke ble innkalt til intervju? 3 Jeg ville ikke sagt opp jobben min. Dersom du ikke får ny jobb, vil du ikke få arb.ledighetstrygd med en gang heller (fordi du selv valgte å si opp jobben). Tar et par uker (husker ikke hvor lenge) før du får det da... Lykke til med jobbsøking - det høres absolutt ut som om du burde skifte arb.plass! Snuppemamma
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 Tusen takk for gode svar, vil gjerne ha fleres synspunkter også Nå har jeg ikke sagt opp jobben min, jeg vurderte å gjøre det før nyttår, men valgte å drøye det. Takk for tips om å ringe å høre hvorfor jeg ikke har kommet til intervju, det skal jeg gjøre! Greit å få en grunn liksom. Er redd jeg er overkvalifisert til noen av stillingene jeg har søkt på, men jeg ønsker egentlig en jobb med mindre ansvar, derfor har jeg søkt på litt "lettere" jobber. Skal fortsette å søke på jobber og bør vel kanskje også ta lønnsdiskusjonen med sjefen, hater slike ting... Det stemmer at jeg har 24' brutto i måneden nå ja, blir en del helg- og kveldsjobbing også uten at jeg får noe ekstra for det. Bor ikke i en by så det er mulig lønnsnivået her ligger lavere enn ellers, har en veldig spesiell jobb så jeg har ingen å sammenligne meg med. Har også relevant utdannelse for stillingen min så jeg bør nok stå mer på krava kanskje... Men uansett, takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå