Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 Hvordan tiner dere morsmelk- kjøleskap-benk. Må den være helt tint før man setter den i vannbad for å gi baby?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 Morsmelk bør ikke overstige 40 grader (eller helst 37 grader kroppstemperatur). Viss det overstiger dette, dreper en de antistioffene i melken. Det er likevel sunnere enn erstatning, men litt unødvendig å drepe gode antistoffer likevel..... Det jeg gjorde var å ta opp isterningeposene og kneppe ut antall ml. som jeg la oevr på en flaske(fryste isterninger med melk). Skrev utenpå posen hvor masse ml det totalt var, og da visste jeg at hver klum tvar ca.20 ml. Enten tine den i kjøleskap (viss jeg hadde god tid, feks. når jeg planlagte jeg skulle på fest, og kunne ta ut fra fryseren dagen i forveien). Så varmet evt. mamma melken under springen i rennende varmt vann mens hun ristet på flasken. Dette for at varmen skal spre seg i ALL melken, og ikke bare på et konsentrert område på flasken som da blir laaangt over 40 grader. Elelrs tok jeg melken som lå i isterningeposer oppi en flaske, og gjorde akkurat det samme. Tar bare litt lenger tid når det er fryst.
Mamma til snart 4 Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 du får kjøpt fryseposer på apoteket, i passelige persjoner, visst du vet at den dagen skal du noe og andre må gi barnet ditt flaske så tar du opp MM dagen før å setter i kjøleskapet til tining, men tinet mm skal ikke fryses igjen. noen kvelder når jeg ikke hadde nok til tulla så varmet jeg vann i vannkokeren, som jeg hellet i en gryte og tok den frossne posen rett oppi, men da hastet det;) MM kan stå i kjøleskapet i 5 dager, på benken i 8 timer og i fryser 4-6mnd;) så ta opp så mye poser du evnt trenger dagen før;) sett de rett i kjøleskapet.
Mamma til snart 4 Skrevet 28. desember 2007 #4 Skrevet 28. desember 2007 den trenger ikke å være helt tint, noen ganger når jeg tok den på tining dagen før så var de første posene akkuratt som slush, men sett den rett i gryta for d;)
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 da jr var lagt inn på NI, sa de at mm kunne være i kjøleskap i 24 timer!
Mamma til snart 4 Skrevet 28. desember 2007 #6 Skrevet 28. desember 2007 hmm var løye, kan hvertfall stå noen dager ja;)
Sarah & Marcus mamma Skrevet 28. desember 2007 #7 Skrevet 28. desember 2007 mm som har vært fryst kan bare oppbevares i kjøleskap i 24 timer.. dvs fra du tar melken ut av kjøleskapet.... så du må passe på å ikke ta den ut fortidlig,,, fersk mm kan stå i 5 dager...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå