♥ Smurfen ♥ Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 Heisann. Tenkte bare jeg skulle komme med noen opplysninger her. En måneds tid etter vi fikk vår datter så fikk hun problemer med refluxen og gulpet opp igjen alt hun spiste.Gikk ned 100g første måneden. Måtte derfor begynne med brystpumping for å kontollere hvor mye hun fikk i seg. Dette ble selvfølgelig slitsomt i lengden og vi gikk mer og mer over til NAN etterhvert. Dette virket fint helt til tennene hennes begynte å bli misfarget, men dette var i følge helsesøster (idiot) helt normalt, så vi gjorde ikke noe med det. Nå er hun 4 år og flere av tennene hennes er rett og slett borte. Ellers har hun bare fått godterier på lørdager og vi har vært flink å pusse tennene helt siden hun fikk dem. Nå håper vi bare tennene holder til de nye kommer. Nå sier tannlegen at det er morsmelkerstatningen som gjør det. Synes det er dumt at det ikke opplyses bedre om dette. Ble litt langt dette her, men det jeg sier er: VÆR FORSIKTIG med lang bruk av morsmelkerstatning
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 må vere din unge som har dårlige tenner,min har fått nan siden han var født,har super fine tenner,samme med 2 av mine veninner og tante ungen min,fått nan side dem var rundt 1-2 mnd gammle... alle di ungen er over 4 år nå,og har fine tenner. hva ellers skal man gji ungen om kan ikke har bryst melk da????? må jo nesten få mat da!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 Vil nok heller tro det er en medfødt tannsykdom! For det der har jeg aldri hørt om.. Ikke har hverken jordmor,barnepleier eller lege nevnt noe som helst om dette.. Ville nok heller spurt legen og kanskje tatt noen prøver av ungen din om jeg var deg... For det der stemmer bare ikke.. Og som hun over sa,ungen må jo få mat..
♥ Smurfen ♥ Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. desember 2007 Ja jeg vet at barn må få det,selvfølgelig! Dette er ment som en advarsel om hva som kan skje.. jeg sier ikke at det skjer med alle! jeg skulle ønske det var noen som sa det til oss for 4år siden. Så tenkte jeg skulle være litt snill og dele min erfaring... Det som er rart er at både jeg og faren hennes har aldri hatt hull i tennene. Jeg har selv lurt på om det ikke kan være morsmelken, så jeg fikk med meg svigermor til tannlegen... følte de ikke tok meg seriøst og at de trodde jeg hadde proppet henne full av snop.. men tvert imot! en sjelden gang hun fikk noe annet enn melk og vann på flasken.. lørdagsgodt begynte vi ikke med før etter hun var 2.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 Jeg er i tannbransjen, og kan ganske sikkert si at dette ikke har noen sammenheng med morsmelkerstatning. Når det er sagt, kan barn faktisk få hull i tennene av morsmelk også. Man skal ikke se bort ifra at det er noe galt med din datters tannsubstans. Det finnes tannsykdommer som har slike symptomer. Men skadene kan også skyldes måten hun har fått melken på, men dette kan like gjerne skje ved amming. Dersom barnet fx ligger i sengen med mor og tar til seg brystet når det måtte passe etter at tennene er kommet ut, tærer dette på tennene i lengden og de får aldri fred fra de syreangrep som tennene blir utsatt for når man får mat eller drikke i munnen. Da trenger det ikke å ta så lang tid før tennene råtner. Vi fikk se flere skrekkeksempler på dette under utdanningen. Ellers er morsmelk og -erstatning ganske like i sammensetning, så man kan ikke skylde på det ene eller det andre.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #6 Skrevet 28. desember 2007 Vet ikke helt om det er ene og alene NAN sin skyld. Som andre sier så har MANGE brukt NAN så og si hele spebarnsperioden uten at det har gått ut over tennene. MEN, kan jeg spørre deg om en ting? Brukte du noen gang antibiotika under svangerskapet? Vet at det kan gi en bibvirkning: at barnet får dårlige/misfargede (grå/svarte) tenner. Kjenner selv et barn som har veldige stygge tenner (stakkar) som følge av at mor ble foreskrevet antibiotika av sin lege under svangerskapet. Bare til informasjon.
♥ Smurfen ♥ Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2007 Dette var faktisk godt å høre, for det tok leg laaang tid og masse suring fra min sidefør jeg ga etter og trodde på tannlegene. Både mor og svigermor har måtte vært med meg fordi tannlegene ikke hørte på det jeg sa! Begynte nesten å gråte første gangen jeg var der, fordi jeg virkelig hadde vært nøye med snop og saft på flasken. Jeg sa til dem at jeg trodde tennene var svake... og selvfølgelig burde vi visst at hun ikke burde fått flasken med i sengen. men det gjorde vi ikke. Syntes bare det var litt leit at ingen opplyste oss om dette her! så ville opplyse om det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå