Gå til innhold

Hvorfor så negative til Tv serien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv med..

Skjønner ikke helt hvorfor mange av dere så negative til dette, selvfølgelig blir det debatter om det, og det var det Tvnorge ville når dem lagde denne dokumentaren..

Og jeg veit at det blir både positivt og negativte tilbake meldinger, og det har hvertfall kommet masse negativt hit.

Det Lillian sier på den plakaten ,

det skjønner jeg at folk reagerer på, men det hun sier skal hun stå 100% for, å klare å utale seg mer om hun blir stilt dette spm senere, man skal stå for alt det man sier, det har vi alle skrivd under på.

Men jeg er veldig glad for at det er også er positive mennesker her også, det er alltid koselig å se :D:D

Og jeg lager ikke dette innlegge her for å skape mer diskusjon og krangel ang denne tv serien, bare lurer på hvorfor folk har så negativ holdning til denne serien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrevet der før og kan godt skrive det igjen.

Det er mange årsaker.

For det føste ser jeg ikke hvorfor TV Norge lager en serie ut av unge mødre. Hva er det som er så spesielt med unge mødre? Hva gjør at unge mødre kvalifiserer til å være noe så spesielt at det må lages en dokumentarserie om det...?

Jeg mener for øvrig også at det er veldig feil å utlevere barna sine sånn:) Og jeg er stortsett imot den fordi jeg aner fare om hvilken vending selve serien vil ta.

Skrevet

Signerer Siklerotte.

Og nei, jeg er ikke bitter fordi typen ikke ville være med - lenger.

Skrevet

Men,- greia med dokumentarserier er vel ikke nødvendigvis at det er så "nytt" og "sjeldent" tema? Dokumentarserier omhandler jo også normale ting, og det er ikke spesielt å være ung mor, men når man ser hvor mange "fordommer" folk har til unge mødre, ja, da er det kanskje verdt å lage en dokumentarserie om?

Om denne dokumentarserien vil løfte eller ikke løfte våre "rykter", kan jo diskuteres. Uansett synes jeg vi alle like gjerne kan gi serien en sjanse, og jeg tror nok at Lillian f.eks står for det hun mener i ettertid, uansett om hun mente det hun sa, og uansett hvor idiotisk mange kanskje mente dette var..

Uansett, forhåpentligvis klarer deltakerne og stå for det de sier, og så får heller visse her inne føle seg "krenket"...

Lykke til til deltakerne!:)

Skrevet

Skal sies at jeg aldri ville utlevert min datter og meg selv på den måten, men det er jo noe de som er med allerede har gjort, så det er vel igrunn ikke et tema - lenger...

Skrevet

Skal sies at da to av jentene som er med i filmteamet (forøvrig noen veldig koselige jenter!), var på besøk her, fortalte de at hun som har "patentet" på denne tv-serien, hadde selv blitt mor for et par år tilbake, da i en alder av godt over 30 hvis ikke jeg tar feil, og at hun syntes det var hardt - og da ville hun lage en serie om det og være ung mor, fordi det måtte være MYE hardere. Men, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det absolutt må være så mye hardere og være mor som 17-18 åring enn som 28-30 åring? Selvsagt går du glipp av mye, må kanskje utsette utdannelse litt, men hardere? Det har vel aldri vært bare fryd og gammen det og være mor - uansett alder? Hmm..

Skrevet

Grorüd.. som ung har man mye mer energi og overskudd, man er mer "med" når barnet blir eldre og man klarer å sjonglerer ting på en annen, og som oftest bedre måte.

selv føler jeg ikke jeg går glipp av noen ting, for når det kommer til festing og den slags har jeg rett og slett ikke noe behov for det, har egentlig aldri hatt det.

kan heller ta det når jeg er 40, har kommet i midtlivskrisa og trenger å slå ut håret;)

det å utdanne seg i godt voksen alder er helt vanlig og ikke noen skam.

man må også tenke på hvor heldig barnet er som har besteforeldre, oldeforeldre og som i vårt tilfelle, også tippoldemor.

Skrevet

Ja, det er jo det jeg mener, det er da på ingen måte noe hardere og være ung mamma når man tenker på det fysiske, ei heller det psykiske vil jeg tørre og påstå, så lenge man går inn for det. Det handler jo mye om det og, å vokse litt opp og ta ansvar.

Hardt vil det jo i de fleste tilfeller være for alle mødre en gang i blant, uansett om man er 18 eller 25 eller 35..

Skrevet

Leser du forresten ikke det jeg skriver eller?? Akkurat nå snakker jeg om det at det liksom skal være så mye "hardere" og være mor i ung alder... Men hva er det du mener, da, at det er MYYYYYYE bedre og være ung mor enn "gammel" mor? Det spiller da i utgangspunktet ingen rolle, så lenge man er glad i barnet sitt, og gjør alt for at det skal ha et trygt hjem og bo i, gir den mat, kjærlighet og all annen omsorg? Jeg synes ikke det er noe ekstraordinært ved og være ung mor, klart, folk glor kanskje litt en gang i blant, men hva så?

Men en annen ting. Man er jo ikke mega ung når man får unge i feks. 27-28 års alderen da, men det er en helt vanlig alder og få barn i. Man har jo fremdeles masse energi og overskudd? For min del så merker jeg at jeg er i mye dårligere form etter fødselen enn nabo-damen som er minst 15 år eldre enn meg.. Så jeg skjønner ikke heelt den med det overskuddsgreiene jeg.. Og har heller aldri sagt at det og utdanne seg i voksen alder er noen som helst skam. Du har tolket innlegget mitt helt feil du snuppa ;-)

Skrevet

Det har også mye med at, jo eldre du blir, jo større er kjansen for downsyndrom, for ikke og snakke om at de er overbeskyttende og paranoide, noe som skjemmer bort barnet, og det er ikke sunt i det hele tatt.

Men naboen din, fødte dere samtidig?

Skrevet

Åååå herregud leser dere hva dere selv skriver?

Har dere blitt med i serien for å prøve å besvise at unge mødre er bedre enn eldre mødre?

Dere vet at et barn kan ha det like godt med foreldre på 40 som en på 20?

Samtidig er det ikke sunt at et barn får barn, en på 14-15 har mindre erfaring og er mindre moden enn en på 20 og en på 40, uansett hvordan dere vrir og vender på det.

Og nettopp det kommer godt frem i disse innleggene her, dere virker som akkuratt de fjortismammaene tvnorge gjerne vil vise frem, dere er bare en ny brikke i et underholdningskonsept, et konsept de kan tjene penger på...

Og ja jeg skjønner godt at mange litt eldre har "fordommer" mot unge, men jeg tviler sterkt på at det blir forandret etter denne serien her, dere har jo like sterke "fordommer" mot de litt eldre...?

Kult at dere er med i serien, men noen av dere burde virkelig tenke litt før dere uttaler dere.

Sikker på at det finnes minst like mange gode unge mødre som det finnes eldre, men også motsatt.

Noen av dere kommer med kommentarer som virker så dumme og lite gjennomtenkt at det bare blir latterlig...

Lykke til!!

Skrevet

Ladylove: Ja, omtrent, hvordan det?

Men.. sjansen for downs syndrom har vel i utgangspunktet ikke noe med tv-serien og hvor hardt det er og være ung mor og gjøre? Er det ikke meningen og vise at unge mødre klarer seg like fint som modne mødre?

Heller overbeskyttende enn underbeskyttende, eller hva? Jeg er litt av ei hønemor i en alder av snart 18.. :)

Gleder meg forøvrig til og følge med på serien, da jeg er i samme situasjon, og det er jo såklart tøft gjort av dere her inne som er med og stille opp - det er bare litt synd dersom dere blir "hengt" ut som umodne mødre osv. bare pga. en kommentar på en plakat (som forhåpentligvis har blitt vridd og vrenget på, og som var ment ironisk)..

Ønsker dere alle en fortsatt god jul, uansett hvor denne diskusjonen ender :) No hard feelings fra min side iallefall!

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke sundt at en 15åring får barn, men en på 40 som blir mor for første gang har ikke mer erfaring enn en som får barn når en er 20, det er like nytt for begge parter.

Ulempen med og få barn så tidlig er at man ikke er ferdigutvikklet, og ungdomstiden har akkurat begynt. Det positivet er at man ikke er like redd som en eldre dame, de unge hopper mere i ting uten og helt se konsekvensene i ting. Men når man er 40 så vet man alt for godt hva konsekvensene er og det fører til at de blir overbeskyttsome og paranoide for at noe skal skje HELE tiden, snakker nå av erfaring.

Du må lære deg og se mellomtingen. Ung mor, da er du 15-18, gammel mor, 36-40.

Skrevet

Ladylove, hvor tett i hode går det egentlig ann å bli?

Jo en på 40 har mer erfaring enn en på 15, det kalles livserfaring.

Ulempene med å få barn så tidlig er mange, ikke bare det at man er umoden.

"Det positivet er at man ikke er like redd som en eldre dame, de unge hopper mere i ting uten og helt se konsekvensene i ting. Men når man er 40 så vet man alt for godt hva konsekvensene er og det fører til at de blir overbeskyttsome og paranoide for at noe skal skje HELE tiden, snakker nå av erfaring."

Okei, for det første når ble overbeskyttsome er ord?

Og NEI, det er helt feil, det er like individuelt som alt annet, jeg er 21 og er svært overbeskyttende, men det har ikke noe med hvor gammel jeg er.

Tror du at det er en "regel"? at når man passerer 40 så blir man mer overbeskyttende og paranoide (vet du forresten hva paranoid betyr? passer hvertfall ikke så godt inn i denne sammenhengen)

Tenk litt igjennom ting, vær så snill.

Blir helt satt ut jeg!!

Skrevet

Du skjønte ikke helt det der du.

Uansett hvor mye livserfaring man har, har det null og si når du blir mor for første gang.... Alt er nytt da... DET var det jeg mente.

Er ikke overbeskyttsom et ord? Aner ikke, sliter med dystleksi...

Kanskje jeg ikke fikk til og forklare det helt sånn som jeg ville, så jeg prøver igjen...

Det er ikke en regel, men når man blir eldre så tenker man mye mer på konsekvenser av ting, noe som ikke alltid er så bra.

En yngre mor har ikke kommet så langt i utvikklingen ennå og kan derfor "hoppe" i ting uten helt og tenke først.

Ja kjære jeg vet hva det betyr.

Skrevet

Det var opprinelig det d var snakk om så gikk det ver på alt annet så da nevnte jeg dawns. Ulemper og fordeler rundt det og være gammel og ung mor

Skrevet

Ja selvfølgelig, men det er ikke alltid så sunt og være for overbeskyttende, det kan gjøre at barnet blir litt "pysete" hvis du skjønner.

Gjest LindeOgWill
Skrevet

Jeg har sett det samme showet fra england, usa, sverige og danmark. Ikke et eneste et av disse la noen videre stor vekt på å framstille mødrene i godt lys.

En trenger ikke et tv-show for å endre holdningene til folk, men en endring i synet unge mødre har på livet etter de har fått barn. En kan ikke se bort ifra at mange unge mødre selv fyrer opp under myten da de ikke fullfører utdanningen sin, ikke gidder å kle seg ordentlig på butikken, snakker om festing når de møtes, raver rundt på byen når de først er ute, bytter kjærester, ikke tar vare på seg selv.

om en vil endre holdninger hjelper det iallefall ikke å si på tv at unge mødre er bedre enn gamle mødre. Det finnes mange oppegående og sterke unge mødre, flertallet av oss er det, men en kan ikke være så blind for verden rundt seg at man er naiv nok til å tro at alle vil en vel. Jeg tror ikke, selv om jeg håper på, at programmet vil gjøre noen forskjell.

En får heller bare akseptere det strået man trakk og gjøre det beste ut av det heller enn å henge seg opp i hva folk mener og prøve å endre det. Noen ting sitter for dypt til at en kan forandre det med et show.

Skrevet

hmm å få barn i en alder av 40 synes jeg nå er iltt sent uansett ser liksom ikke for meg mamma på 45 som ny mamma igjen ville vært rart..men det er jo ikke min sak selv er jeg nå 20 og har fått første ungen og ser da ikke noe poeng med å få barn når jeg er 30 som er ti år til. jeg valgte å få barn "tidlig" fordi jeg selv har opplevd hvordan det er å ha et funksjonshemmet søsken og vil unngå risikoen med å få barn sent.det er mye glede med det sier ikke at det er noe galt i det men det er mye sorg også broren min døde før han ble 4 år og var et lyspunkt i familien som vi alle elsket men jeg måtte også bli en mamma nr2 i alder av 6 år og ta meg av mor lillesøster og lillebror.

Det jeg og sikkert mange andre synes er dumt er å få kommentarer ol på gaten av fremmede godt voksne mennesker som burde ha vett nok til å ha en normal oppførsel har opplevd mang en gang personer som har kommet bort å kommentert barnet mitt og meg siden vi bor i oslo og mesteparten får barn i 30 årene det synes jeg er helt utrolig rar oppførsel jeg har bodd mange steder i norge bla nord norge og trønderlag og der er normalen at man slutter å få barn når man nermer seg 30 istedet for å begynne så der hadde nok folk sett rart på dem men hadde jeg gått bort til en eldre dame med barn og kommentert det selv om jeg har mine meninger om det? NEI og det tror jeg de fleste ikke hadde gjort tror norge trenger denne serien som kan få øynene opp for disse forknytte damene her i oslo. sjønner at de vil ha karriere osv og det respekterer jeg hvorfor respekterer ikke de at mine verdier her i livet er familie og barn først og karriere og jobb som andre valg? når jeg blir gammel og ligger på dødsleie vil det jeg ser tilbake på med glede være livet med mine barn og ikke jobben. lykke til jenter stå på!

Skrevet

Jeg har møtt mange av jentene som er med i serien, og de fleste virker helt ok.

Helt ærlig, så tror jeg de kommer til og vise, noen oppegående unge mødre, og noen ikke fullt så oppegående unge mødre.

Om dere mener at dere ikke er så "naiv" som disse jentene i serien så har dere ingenting og bekymre dere for:o)

Eller er det viktig hva andre mener om en?!

Det er ikke bare unge mødre som fester skikkelig når de først får sjansen, har sett eldre mødre som fester hardt som bare rakker'n.

Og bytte kjæreste nå og da er ikke noe big deal så lenge ikke barnet tar noe skade.

Hva er galt med og ikke pynte seg når du skal til butikken?

Ingen sier at denne serien kommer til og forandre hvordan folk ser på unge mødre, men det kan hende at de klarer og sedet fra et annet perspektiv, og da ikke så dømmende som før.

Det er ingen som har sagt at unge mødre er bedre enn eldre mødre, det er heller ikke hele poenget med serien. Folk får SE med sine egene øyne, hvordan det er.

Jo, og bra tv selvfølgelig:o)

Men det liker vi alle...

Skrevet

Jeg syns det e kjempe bra at folk vill still opp, sjøl kunna æ godt tenkt mæ d æ å, men vist ikke at d va nånn som søkt om unge mødre.. :P

Bra jenta stå på, ikke noe feil me å ha en baby og ha et live utom! Æ sjøl hadd ikke nå kar når æ fikk erika, må no date andre da.

Å æ syns d e gelt greit å slepp mæ fri på byen når endeli har barnevakt, å for engang sjyl kan tenk på mæ sjøl. Å ikke værra en gammel tørr pine av en mamma :)

Stå på jenta! :D Flink dokker e glede mæ t å sje serien :):)

Har dyseleksi æ å så ikke disse!

Skrevet

Jeg var på intervju og greier, og skulle egentlig være med på serien. Men heldigvis så trakk jeg meg! ;) Likevel syntes jeg at det er tøft av jentene her å stille opp på noe slikt. Men om det endrer andres syn på unge mødre? Det tviler jeg på. Jeg vet om litt som kommer til å bli vist på tv, og det er ikke akkurat med på å "pushe" opp at unge mødre er noe bedre enn andre, men visser heller at vi er like menneskelige som absolutt alle andre. Hvorfor noen har fått det for seg at det er viktig å bevise for omverden at vi er noe bedre enn andre forstår jeg ikke.

Dessuten har jeg lest et par egentlig ganske latterlige utsagn her inne fra personer som er med i serien, og jeg blir stadig mer skeptisk.

En venninne på jobben til moren min, hun jobber i et reklamebyrå og har Tv Norge som kunder, sa til moren min "Du skal være glad datteren din valgte å ikke bli med på den serien!", og det får man jo liksom til å tenke litt da..

Nå skal det sies at min mor var en "gammel mor" da hun fikk meg. Og jeg kan virkelig skrive under på at jeg ikke har lidd noen nød!!! Jeg er på ingen måte noen bedre mor enn hun, noe mer aktiv osv.. Og mamma pynter seg ei heller når hun skal på butikken. Moren min går i joggings når hun skal handle brød og hun ligger på gulvet å leker med min datter. En mor er en mor, uansett alder. Den debatten her begynner å bli gammel, rett & slett.

Det er en evig "kamp" ; Hvem er best, ung eller gammel? Get over it!

Jeg gleder meg til å se serien, jeg skal følge med! En god venninne av meg er med, og jeg gleder meg til å se hun på skjermen! :)

Jeg syntes det er tøft gjort av alle sammen!!!

Det som på en måte har trukket ting ned for meg er dumme kommentarer her inne og på reklamene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...