Gå til innhold

Barnehagestart = mye syk!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa som var 3,5 år tidligere denne mnd har hvert sååååå mye syk etter hun begynte i barnehagen 6 august. Før denne dato har hun vært hjemme fra dagmamma'n pga overflod av snørr ( en dag), samt at vi alle lå med feber og infulensa en uke. Det første året var hun litt forkjøla en gang.

Så begynte hun i barnehage, å det ene er omtrent ikke over før noe nytt slår henne ut. Nå har hun ikke vært i barnehagen siden 14 des, etter det har hun hatt to runder med oppkast og litt diare. Så har hun hatt feber av og på siden første juledag. Hadde det ikke vært for at kællen hadde to fridager før jul og fri nå i romjula, hadde vi hatt et problem, alle sykedagene er brukt opp fra 6 august. Hva gjør man egentlig da? Får sykemelding fra legen? Blir litt matt av all sykdommen, jeg.....

Det som er så trist nå er at hun i dag egentlig skulle reist på hyttetur til Venabu med tante og onkel. Pga 38,5 i feber både i går og dag, har vi holdt henne hjemme. Så har vi heller lovet henne at vi skal kjøre henne opp om hun blir feberfri snart. Hun har hatt egen avkryssningskaldender for å telle ned ti hytteturen. Håper snuppa snart blir frisk:)))))

Er det flere som har det som oss? De sier jo det er ganske vanlig ved barnehagestart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå begynte gutten min i barnehage når han var 11 mnd, og på ettårsdagen sin var det første gang han hadde feber. Da hadde han gått en mnd ca i barnehage... Etter det gikk det slag i slag hele det første barnehageåret. Heldigvis var jeg student da og mamma jobba halvt, så puslespillet gikk som regel greit med å skaffe barnevakt.

Men etter han begynte på sitt andre barnehageår nå i august har han vært borte fra barnehagen 5 dager i strekk nå i desember med bronkitt og ørebetennelse. Ellers har det (bank i bordet) ikke vært noe sykdom, heldigvis :)

Så det går seg nok til skal du se :)

Skrevet

Uff, ikke snakk:/ Her har det vært sammenhengende sykdom siden september. Det ene har avløst det andre, og lurer på når dette tar slutt. Vi voksne har blitt syke i tillegg, og det er ikke mye moro med ny jobb. Har heldigvis mormor og farmor i nærheten pluss en 15 årig søster som passet han sist nå rett før jul. Slitsomt, men det gir seg forhåpentligvis snart.

Skrevet

Det er visst sånn at man er hjemme med sykt barn ca 50% det første bhg året.

God bedring til snuppa

Skrevet

Gutten min begynte da han var 10 mnd. Ikke mye syk i det hele tatt

Skrevet

har det på samme måte vi! Elias begynnte i barnehage 1.okt og har vært syk nesten hele tiden siden... en sykdoms periode avløser en annen. Det verste er egentlig all antibiotikaen han blir proppet full med.. har hatt seks kurer siden... alle gangene har crp vært sky høy og feber over lang tid. Tror man komme inn i en ond sirkel, der de små aldri får tid til å ta seg inn igjen etter en sykdoms periode. Mitt mål er i første omgang å unngå antibiotika, har begynt hos homeopat og akupunktur. Får se om det kan hjelpe....Begynner å jobbe 80 % etter jul, så håper det går litt lenge tid mellom hver gang han er syk....

Skrevet

Hun har fått noe for ørebetenelse en gang, ellers har vi ikke fått noe.

Om hun enda hadde fått vannkopper, så vi er ferdig med det, men nei da, det får hun ikke.

Får så vondt av henne når hun kvikner til (tegn på infeksjon iflg legen) å er sånn nesten feberfri, da lurerer henne på om det er fredag. Fredag er jo den dagen jeg skal på hyttetur, mamma.... Stakkars lita, hun vil så gjerne på fjellet.

Vi får lage oss en "klubb" sukk....

Skrevet

Her var det aldri noe trøbbel med sykdom ved barnehagestart faktisk. Men vi har godt immunforsvar hele gjengen her.

Ammet lenge, spiser sunt, mye ute i frisk luft...misforstå meg rett, men jeg syns det virker som det er en viss "type" mennesker som er syke hele tiden.

Skrevet

Uff stakkar deg. Føler virkelig med deg, akkurat sånn hadde vi det forrige høst og hadde det ikke vært for at jeg var i permisjon hadde vi aldri klart det med de egenmeldingsdagene man har...

Skrevet

Er enig med deg i at det ofte er de samme som er syke (hvertfall når jeg ser på jobben), de klarer seg ikke med 3dagersene hvertfall. Det er langt fra mye sykdom på meg og bubben, mye ute er vi også, kunne sikkert spist litt sunnere.... Jeg føler ikke du/vi snakker om meg/oss...hehe

Snuppa var jo sammen med 2 andre barn hos dagmamman som hadde 2 større søsken hver. I gata her vi bor er det masse unger som snuppa lekte med på ettermiddagen etter hun hadde vært hos dagmammaen + helger. Aldri syk frem til 3 år, så kom det rasene på alt mulig rart (mest feber) etter barnehagestart. Men når det er nesten 100 barn i barnehagen så er det jo noen å bli smittet av.

Skrevet

AKG, er problemet løst nå? Hvor lenge varte det?

Skrevet

Oi, ja det var mange unger gitt.

Det har sikkert mye å si, samt hygienen i bhg kanskje. I vår bhg er de veldig flinke med håndhygiene, vasker hender støtt og stadig, og spriter de med sånn sykehus-sprit-ting.

Du får tenke sånn på det, at alle sykdommer hun får nå gjør jo immunforsvaret sterkere senere!

Skrevet

Han slet jo masse med ører, hals og feber, med dren i ører og fjernet falsk mandel er ting mye bedre ja :) Jenta har ikke vært så masse syk. Et par runder med streptokokker og en med diare/omganssyke må man jo regne med :)

Skrevet

Gutten min var sånn hele det første året. Men, det går seg til :-)

Og Carnivale, vi spiser sundt er mye ute osv. Men, alikevel har det vært mye sykdom. Ikke skjær alle over en kam.

Skrevet

så kjedelig da...

må si at vi har vært mega heldig på det området. snuppa her har vært en god del syk første året... hadde ofte feber..og fikk urinveisinfeksjon osv.. men etter at hun startet i barnehagen i august har hun vært hjemme to ganger. ene gangen spydde hun en gang på morgningen og andre gangen var hun litt forskjølet og sutrete så vi holdt henne hjemme for å slippe at hun ble mer syk

så vi har helt motsatt erfaring..men plutselig så kommer det vel på henne også...

kjempe trist med hytteturen. hadde sikkert gledet seg masse..

men får håpe det ordner seg og at hun har vært igjennom det hun kan være igjennom nå...

Skrevet

Ja, det er svinaktig mange. Valgte en helt ny 5 avdelings barnehage, fremfor en 4 avd barnehage fra tidlig på 80 tallet. Nå er det 2 storbarnsavdelinger med ca 50 barn tilsammen, de 3 små barnavdelingene er på andre siden av kjøkkenet (barnehagen er en L). Selv om snuppa ikke menger seg med babyene (som hun kaller de) er de hvertfall i samme rom ved frokosten.

Ja, aldri så galt så er det godt for noe (= bedre immunforsvar). Jeg er mest overrasket over at det går ann å være så mye syk, når en ikke har vært plaget med sykdom før.

Jeg skal ta opp med barnehagen hvordan hygienen i barnehagen er. Vi som foreldre må jo kunne stille krav til god hånd hygiene.

Gjest BigMama og februargutta
Skrevet

tar 1 år og innkjøre barn i bhg, ungene er mye syke 1 året, det blir også foreldrene. legen min sa det til meg, er også sant da jeg har 2 gutter i bhg største er mest frist, minsten som starta i høst er mere syk. helt vanlig at det er slik. og jeg har vært en del syk siden minste starta i bhg også, rare greier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...