tali Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 hvilken side skal man egentlig bruke ringen på når man er forlovet og hvilkn side skal man bruke den på når man er gift?er det noe "regel"for det???? *nyforlovet og usikker*
Pepsimaximusa *mammatil2* Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 er det ikke på vensterhånda da, siden det er nærmest hjertet?? Eller er jeg helt på bærtur nå?? :-))
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 høyrehånden når man er gift noen velger venstre som forlovet, og bytter over, mens andre har den samme sted hele tide up to you
tali Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. desember 2007 men er det ikke sann at man bærer på ene siden frem til man gifter seg hvis man bruker de samme ringene da liksom...hehe...eller bruker mann samme side hele tiden?
selfangerkjerringa Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 I Norge er det tradisjonelt slik at man bærer forlovelsesringen på venstre hånd, og flytter over til høyre hånd når man gifter seg. Praksisen er imidlertid forskjellig fra land til land. I f.eks Sverige og Tyskland er det vanlig å bære gifteringen på venstre hånd. Jeg og gubben er begge norske, men har valgt å ha gifteringen på venstre hånd fordi den er nærmere hjertet. En rent personlig avgjørelse for vår del altså
mayaya Skrevet 28. desember 2007 #6 Skrevet 28. desember 2007 pingen da, kjenner du noen som har ringen på venstre hånd i Norge? Det gjør ikke jeg... Og så må man jo huske at man stort sett har forskjellig fingermål på venstre og høyre hånd, da.. Alle jeg kjenner har begge på høyre hånd. Om det er den samme ringen, så får de den bare pusset litt opp før bryllupet + satt inn br.dato.
selfangerkjerringa Skrevet 28. desember 2007 #7 Skrevet 28. desember 2007 jeg sa at det "tradisjonelt" er slik i Norge. Vi er inne i en ny og spennende tid nå vettu, mayaya... vi tenker mer utradisjonelt, og de fleste på min alder gir bæng i hva som er "vanlig" når det kommer til hvilken hånd man har ringene på. De JEG kjenner har gjort valget ut fra praktiske årsaker, f.eks hvilken hånd man bruker mest, størrelse, jeg kjenner ei som valgte høyrehånd fordi hun vanligvis brukte gullarmbånd på venstrehånd, dermed ville det matche dårlig siden forlovelsesringen var i hvitt gull...
Alba44 Skrevet 28. desember 2007 #8 Skrevet 28. desember 2007 Vi har alltid hatt på høyre. Både som forlovet og gift.
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #9 Skrevet 28. desember 2007 I norge bruker man tradisjonelt høyre ringefinger både som gift og forlovet.
mayaya Skrevet 28. desember 2007 #10 Skrevet 28. desember 2007 fortsatt ikke enig, har aldri sett det faktisk, bortsett fra 2 tilfeller. Den ene hvor hun er amerikansk og de har fremdeles ringen på venstre etter de giftet seg. Hun andre har alliansering eller hva det nå heter med en sånn gedigen stien som står der :-p Den skal hun jo fortsette å ha på venstre siden, og er ikke den samme som gifteringen. BTW, ikke alle ringer kan endres str på heller.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 28. desember 2007 #11 Skrevet 28. desember 2007 Begge deler på høyre hånda! Har aldri sett noen som har forlovelses-/giftering på venstre hånd (i norge) Gratulerer så masse med forlovelsen forresten!
selfangerkjerringa Skrevet 28. desember 2007 #12 Skrevet 28. desember 2007 mayaya: beklager rot... poenget mitt var egentlig at det er høyrehånda som er den tradisjonelle giftering-fingeren i Norge:) Og DEN står jeg ved!!!
mayaya Skrevet 28. desember 2007 #13 Skrevet 28. desember 2007 Nåh, bestem deg da... "I Norge er det tradisjonelt slik at man bærer forlovelsesringen på venstre hånd, og flytter over til høyre hånd når man gifter seg." Makan.
selfangerkjerringa Skrevet 28. desember 2007 #14 Skrevet 28. desember 2007 *rekke tunge til kverulant-mayaya* bære pass dæg no, ellers får du sildsup te dessert imorra!!!
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #16 Skrevet 28. desember 2007 Det er vel mest vanlig med høyre hånd både ved forlovelse og bryllup. MEN;- jeg er også litt tilhenger av denne "nærmest hjerte" greia, at man da har forlovelsesring (eventuelt giftering) på venstre;-) Men det er vel opp til dere;-) Begge deler er hvertfall mulig;-)
*dum&deiLig*™ Skrevet 28. desember 2007 #17 Skrevet 28. desember 2007 Jeg har gifteringen på venstre, pga praktiske årsaker. Siden jeg er høyrehendt, så er det mest praktisk å ha ringen på den hånden jeg bruker "minst".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå