Gå til innhold

Blir unger født store fordi mor spiser usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt teit spørsmål, men må jo spørre. Er det "bare" fordi mor spiser usunt at unger blir født store?

Hva er verst å spise i svangerskapet da?

Sukker? Fett?

Jeg mener, hva påvirker ungens vekt mest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel vekt i forhold til lengde som sier noe der...

Er ungen nærmere 60 cm ville det jo være rent ut unaturlig om han var mye under 4 kg...

Skrevet

Nyfødtes vekt har jo faktisk gått opp de siste årene pga usundt kosthold... men det er langt ifra den eneste grunnen til at barn blir født store.. er vel gener som teller mest!

Jeg vil tro det er sukker som er verst.. metta fett er nok høyt oppå lista det også!

Gjest Lille jenta mi
Skrevet

Noe kansje men det meste er genetisk !

Jeg kjenner ei som spiste bare snop/chips nesten hele svangerskapet, og hun fødte en liten gutt på 2900gr 13 dager etter termin....

Skrevet

Ifølge legen på sykehuset er det en kombinasjon av arv og kosthold..

Jeg har fått tre store barn, min søster to, mammaen min fire, og mormor to. Minste av disse barna var 4100g, største over 5 kg. Ifølge legen som fulgte meg opp på sykehuset nå siste gang var det overhodet ingenting jeg kunne gjøre for å få en liten baby, det lå i genene til babyen at den skulle bli stor.. Men han mente at forskjellen på en baby på 4700g og 5000g kunne ligge i mitt kosthold. Jeg fikk beskjed om å holde meg unna sukker og raske karbohydrater (som f.eks hvitt brød), noe babyen ville "suge til seg" og vokse ekstra godt på.

Vesla var 4825g da, nesten tre uker før termin, og det enda jeg var veldig flink med kostholdet, la på meg "bare" 16 kg som alle var borte noen mnd etter fødselen...

Skrevet

jeg fikk en helt normal unge første gangen på 3300 og 49 cm lang.Jeg jobbet og drev da en McDonalds i Gøteborg og spiste derretter også. Det gikk i slik mat 2 ganger daglig, fikk helt dilla på det den gangen.

Tror det ligger litt i genene det med vekt og lengde egentlig. Men er jo så klart ikke bra å spise så mye dårlig mat da.

Skrevet

Hverken jeg eller kællen er født spes store, rett over 3 kg begge to. Snuppa derimot ble en sværing på 4280 gr og 53 cm lang(født 11 dager på overtid). Jeg la på meg 8 kg i svangerskapet, så jeg kunne jo ikke spise sååå usunt?

Jeg har i grunnen ikke peiling på noe av det du lurer på, ville bare dele min erfaring med å få en klædd....hehehe Nå er hun 3,5 år å er fortsatt lang (106 cm) og forholdsvis tung ( 19 kg). Så hun blir nok ikke av de minste i klassen...hehe

Skrevet

Jeg spiste veldig usunt før jeg ble gravid, skjerpet meg litt under svangerskapet, men ikke så mye..har aldri vært overvektig, bare usunn med et par kilo for mye..Fikk ei jente på 2635 g og 45 cm..så hun ble i alle fall ikke stor selv om jeg spiste usunt! Hun var forresten født 13 dager før termin..5 dager før menstermin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...