Tulletutta Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 Har gjort det vel siden han var ein mnd gamel eller sånn pga han var så vanskelig å få til å sove i sin egen seng, og han ville ha mat opp til annen kvar time. Hadde egentlig ikkje tenkt å gjere det, men det er jo så herligt og praktisk når han er så liten som han er (2 mnd.)
Amanda- Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 nei. jeg gjør ikke det. som regel der det oppstår krybbedød finner de barna i foreldres seng. derfor gjør ikke jeg det. ja det er mye mer praktisk og ikke minst koselig.. men tar ikke risken. han vil venne seg til det ettervert. jeg sa bare her skal du sove.. vist du skjønner.. sitter der med henne til hun sovner-- i begynnelsen... det er omvendingen. og ikke minst når baby blir eldre... kos med en baby på 2 mnd.. verre med en 1 åring,.. hehe.. men man gjør som man vil selv=)
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 Jeg gjør det, også av praktiske årsaker. Min gutt er 4 måneder. Og det er IKKE sant at samsoving øker sjansen for krybbedød. Tvert imot har de gått tilbake fra dette synet. På fødestuen sa jordmødrene at det ikke er noe imot å samsove, bare du ikke røyker eller bruker sovetabletter. Det er praktisk og veldig koselig. Gruer meg til den dagen han må sove på eget rom!
hit og dit Skrevet 28. desember 2007 #4 Skrevet 28. desember 2007 Me samsover fra klokka to - tre og utover. Eg er glad for at ho er istand til å sovne uten meg ved sida av seg, men etter amminga på natta så er eg for trøtt til å bære ho i senga og ho sovner lett på sida av meg. Det med krybbedød er det ikkje hold for, og dei gangane mor eller far har kvalt ungen ved å sove på den, så har det ofte vert alkohol eller anna rus i bildet.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 det med krybbedød er faktisk tilfelle...anbefales at de sover i egen seng
Mor&barn Skrevet 28. desember 2007 #6 Skrevet 28. desember 2007 det med samsoving og krybbedød så er det ikke at foreldrene skal legge seg på babyen. Det er det med temperatur. Babyer klarer ikke å justere dette selv og midt i mellom to kropper, gjerne med to dyner blir det altfor varmt, og dette kan føre til krybbedød.
hit og dit Skrevet 28. desember 2007 #7 Skrevet 28. desember 2007 http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=1278588 Samsoving i «usikre omgivelser» som for eksempel i en sofa, smal seng eller vannseng, er dokumentert å medføre en risiko for plutselig uventet spedbarnsdød (16). I andre land velger flere rettsmedisinere å klassifisere slike dødsfall som overligging/kvelning og ikke krybbedød, selv om obduksjonsfunnene ikke avdekker klare bevis for kvelning (17). Samsoving i «sikre omgivelser», dvs. blant annet at foreldrene ikke røyker og at sengen er bred nok for formålet, ser derimot ikke ut til å utgjøre noen risiko for barnet. I løpet av de siste seks årene har vi i Sørøst-Norge kun sett ett dødsfall i en samsovingssituasjon hvor andre risikofaktorer som røyking eller smal seng ikke har vært til stede. Det er nå flere miljøer internasjonalt som anbefaler at mødre bør oppfordres til og læres opp i å sove sammen med barna sine (6, 18). Etter vår mening bør nybakte mødre også i Norge informeres om hvordan «sikker» samsoving kan praktiseres dersom foreldrene ønsker en slik sovesituasjon. Sikker samsoving innebærer blant annet at foreldrene ikke røyker, at både foreldre og barn
Mamma til snart 4 Skrevet 28. desember 2007 #8 Skrevet 28. desember 2007 Samsoving I Norge viser studiene som er foretatt ingen klar sammenheng mellom samsoving og krybbedød. Dette forutsetter at foreldrene ikke røyker, har drukket alkohol eller inntatt andre rusmidler eller sovemedisiner. Hvis du ikke samsover, anbefales det likevel å sove i samme rom som barnet. Hva er samsoving? Samsoving defineres ved at én eller to av foreldrene sover i samme seng som barnet. Er samsoving forsvarlig? Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten konkluderer i sin rapport fra 2005 om at samsoving ikke øker risikoen for krybbedød for barn som er eldre enn 8 uker. Følgende kriterier må da være til stede: Mor har ikke røykt under svangerskapet Mor og far røyker ikke etter fødselen De har ikke inntatt alkohol eller rusmidler De tar ikke sovemedisiner eller andre sterke medikamenter som gjør at de sover tungt Soveplassen for barnet er trygg Hvorvidt samsoving er forbundet med risiko for krybbedød for barna som er yngre enn 8 uker, er uavklart. De fleste studier viser ikke en slik sammenheng. Hva er en trygg soveplass for barnet? Det er viktig hvis du ønsker å samsove at du lager en trygg soveplass for barnet: Sengen skal ha en fast og bred madrass Barnet skal ha en egen, lett dyne Barnet skal ikke ha det for varmt (sett gjerne opp vinduet, ta på barnet en tynn lue). Det er mange måter å samsove på, og noen velger å bruk en ammemadrass eller en barneseng som kan festes på foreldrenes seng. Det finnes ulike typer varianter av disse. Det er også helt i orden å sette barnets seng inntil foreldresengen. Om du ikke velger å samsove, er det uansett forbundet med mindre fare for krybbedød dersom du lar barnet sove på foreldrerommet i stedet for på eget rom. De som samsover, ammer mer Mødre som samsover, ammer mer. Årsaken til dette er uklart; det kan være at de som ønsker å amme mye, tar barnet i sengen, eller at samsovingen stimulerer barnet til å spise oftere. Samsoving har en positiv effekt på ammingen og på mors og barnets helse. Søvnmønster Mye tyder i hvert fall på at søvnmønsteret er annerledes hos en mor som ammer og samsover sammenlignet med en mor som gir flaske og samsover. Det er sannsynlig at barn som blir ammet, og samsover, våkner oftere, og dessuten lettere, dersom det skulle oppstå en truende situasjon. Studier viser også at moren sover annerledes; hun ligger som oftest med ansiktet vendt mot barnet, bøyer knærne og holder puter og lignende borte fra barnet. Konklusjon Hvis barnet er over 8 uker gammelt, og du har laget en trygg soveplass for dere, samt ikke røyker eller har inntatt rusmidler/sovemedisiner, så er det ikke grunnlag for å fraråde samsoving i Norge per i dag. Skrevet av Vibeke Støbakk Myren, Ammehjelper. Kilder:
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #9 Skrevet 28. desember 2007 Jeg er mamma til en jente på 3 mnd og vi samsover og har tenkt å fortsette med det en stund til! Jeg synes det er koselig og deilig å ha henne inntil meg, lettvint og greit når vi skal amme. Ingen av oss trenger å våkne ordentlig, bare gir henne puppen også sover vi videre begge to. Hun er lett å legge og vi får masse søvn begge to. En periode følte jeg at det var feil å ha henne i sengen (i andres øyne) og prøvde å ha henne i egen seng. Hun brukte kjempelang tid på å sovne, gråt mye og roet seg tilslutt når det snart var tid for neste måltid (spiste veldig ofte i starten). Jeg lå liksom "på vent" og visste at jeg snart ble vekket og måtte reise meg og løfte henne opp og ingen av oss fikk så god søvn da. Gå fort opp det og lot henne ligge hos meg og det fungerer sååå fint!
Mammapudding Skrevet 28. desember 2007 #10 Skrevet 28. desember 2007 Har samsovet fra dag 1, det var ikke planen, men hun lagde så mange rare "hive-etter-pusten-lyder" at hun havnet i senga vår med en gang. Syns det er koselig nå Nå har vi også flyttet og valget er at hun sover i vår seng eller på eget rom på andre siden av leiligheten..ikke F om jeg gidder å løpe gjennom hele leiligheten hver gang hun mister smokken eller skal ha mat ;-)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2007 #11 Skrevet 29. desember 2007 Vi samsover, hun er snart 8 mnd. Men i natt sov hun i egen seng da, tenkte i går at jeg bare skulle prøve å legge henne der og det gikk fint det :-).
Camomilla73 Skrevet 29. desember 2007 #12 Skrevet 29. desember 2007 Ja det gjør vi. Dvs. en slags kombinasjon, det funker for oss. Har sprinkelsenga helt inntil dobbelsenga. Knerten på 10 uker sover i egen seng til første amning ved 3-4-tiden og sover resten av natta hos meg. Det sikrer noen gode timers søvn uten barn i dobbeltsenga, noe jeg synes er deilig. Samtidig slipper jeg å reise meg opp mer enn en gang i løpet av natten når jeg skal amme andre og evt. tredje gang. Legger knerten så langt vekk fra meg som mulig så det er plass til oss begge to + pappa. Da vi fikk storebror var vi veldig opptatt av at han skulle sove i egen seng, hvilket resulterte i rotete netter med mye opp og ned når smokken datt ut osv. Løsningen vi kjører med nå funker mye bedre. Om morgen (ved 5-6) kommer storebror opp i sengen også. Litt trangt men veldig hyggelig. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå