Gå til innhold

kan jeg sjekke om jeg er moden selv???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 3 uker til termin, men har hatt vonde menslignende kynnere ei stund og hodet er festet, og jeg har vondt for å gå...

Kan jeg sjekke noe selv ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sjekker selv, men er veldig nøye med hygienen. Vasker hendene, skrubber neglene og spriter hendene til slutt (sånn sprit som en bruker på sykehusene. Fås kjøpt på apotekene i små flasker). Jeg prøver å unngå å ta på åpningen i livmorhalsen før uke 37 siden det å pirke i den kan sette i gang fødsel. En skal nok ikke sjekke i tide og utide, men en og annen gang gjør nok ikke så mye. Du er jo også kommet til 37, og derfor er det kanskje hygiene du må tenke mest på. På sykehuset var de veldig forsiktige med å sjekke fordi bakteriefloraen var så høy der (pga varmen). De var redde for å dra med seg bakterier opp til livmoren. Min jordmor vet at jeg sjekker selv, og har ikke sagt noe på det. Hun vet jeg er flink med hygienen. Jeg har 2 timer til nærmeste sykehus og 1 time til nærmeste jordmor, så for meg har det litt å si at jeg kan følge med. Jordmor har også spurt om jeg kan sjekke åpningen. (Sist fødsel: fra 4 cm til full åpning gikk det 35 min).

Skrevet

men hvordan sjekker jeg??

er helt grønn på dette...

Skrevet

Vanligvis er livmorhalsen ganske "fast i fisken", men på slutten av graviditeten blir den myk. Jeg får selv myk livmorhals ganske tidlig. Noen har beskrevet det som at "den skal være myk som lepper", mens andre sier "bløt som smør" om en moden livmorhals. Lengden på livmorhalsen kan variere fra person til person. Noen har også litt lengde på livmorhalsen helt frem til fødselen starter, mens andre har utflatet livmorhals (kjenner ingen kant, bare flatt) og kanskje til og med en åpning på en cm eller to (har hørt om de som har gått med 3 cm også) et par-tre uker før fødselen.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...