Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 har ei datter på tre mnd, hun har kolikk å har vært vedlig urolig siden fødselen. så for å få henne til å sove, har jeg latt henne ligge på puppen både om natten å om dagen. nå nekter hun å legge seg uten pupp å er mye urolig både natt å dag. skjønner at jeg ikke kan la henne ligge på puppen hele tiden,men hav gjør jeg?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 HVis du har en unge med kolikk da gjør man alt som fungerer, og hvis det er pupp, da er det pupp. Du har ikke gjort noe dumt! Alle må venne babyen av med noe, så da er det bare å bite i det sure eplet når dere og babyen er klar for det. Men kolikk er et unntakstilstand, og da må dere bare gjøre det som skal til. Ikke føl deg skyldig for dette!
Marika:):) Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 Gutten vår har ikke vært et kolikk barn men har likevel vendt seg til å sovne med puppen. Har ikke stresset noe for å avvenne ham. Men tatt det gradvis (fra 4 mnd alder) ved å bruke vogna inne en del, og rugget mindre og mindre ved selve innsovningen. I dag er han 5,5 mnd og sovner helt av seg selv. Kluet for ham var å ligge trangt og være "stor" nok og trygg nok til å sovne selv:=)
manian Skrevet 29. desember 2007 #4 Skrevet 29. desember 2007 Har dere prøvd noe form for behandling? Har hørt mange som har barn med kolikk prøver kiropraktor.
hit og dit Skrevet 29. desember 2007 #5 Skrevet 29. desember 2007 Du har nok ikkje gjort noe dumt! Stakkars liten hadde det vondt, og du gjorde det beste du kunne som mamma for at ho skulle ha det bra. Er det ikkje flott at du fann ein måte å roe ho på? Det er det viktigste. Me har alle lyst på flotte rutiner og barn som er "enkle" å håndtere, men det er sjelden vare. Dattera di hadde det godt ved brystet ditt, på tross av at ho hadde kolikk. Så eg synes du gjorde ein super jobb. Tuva har fått vanen å bli byssa i søvn, og ho nyter det. Uvane, åja, men det får bare være. Det er ei veldig koselig kveldstid for oss. Ho fekk den vanen i 4mnd alderen, no er ho 6mnd og sovner av og til av seg sjøl, men for det meste blir ho byssa. Andre uvanen er å bruke meg som pupp om natta, me holder på med avvenning no, for mamma får ikkje sove. I natt sov Tuva heile natta i senga si, og så sov ho inne hos oss om morningen. Det tok ei lita veke der pappa byssa istadenfor at eg puppa. Så ein uvane treng ikkje alltid ta lang tid å snu (hehe, me forventer tilbakefall, men me er positive enda)
alvis Skrevet 29. desember 2007 #6 Skrevet 29. desember 2007 Slapp av! Du har ikke gjort noe dumt, du har bare gjort det som er det beste for datteren din. Eldste gutten min hadde kolikk og de første 3-4 mnd var det bare å gjøre det beste ut av situasjonen. Du må glemme alle råd du fått og alt du har lest...sånn er det bare. Rutiner og gode leggevaner fungerer ikke på kolikkbarn. Hun er bare 3 mnd så dette skal gå bra. Det er først nå du kan "lære kjenne" henne som hun er da hun ikke har vondt og det er først da hun er ferdig med kolikken du kan begynne med rutiner. Det du kan begynne med er å prøve forstå om hun har vondt eller om hun er trett. Hvis du tror hun kan være trett kan du legge henne i vognen, gå en tur. Ikke ta henne opp med engang, vent noen minutter og se om hun kanskje roer seg...da er hun trett. Hvis ikke hun roer seg så må du jo selvfølgelig ta henne opp. Men hvis du lær henne å sovne "alene" da hun er trett ( i allefall på dagtid) da er du på god vei. Gutten min var ofte overtrett og eneste måten å få ham til å sovne var ved puppen eller å gå tur. Fra han var 4mnd til han var 9 mnd gikk jeg tre turer til dagen. Da sov han godt og du kan si at jeg gikk ned i vekt gitt! Hvis du klarer å ikke gi henne mat så ofte vil jo magen bli bedre også, sant? Men det er ikke lett, jeg vet! Ellers kan jeg anbefalle soneterapi. Det gikk vi på med vår andre gutt. Han hadde ikke kolikk men var plaget med mye luft i magen. Det hjalp godt på ham. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå