mamma til s@lma Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 Snuppa er godt forskjølet for første gang ( hun blir 3 mnd om en uke, og det er hennes første sykdom. Tett i nese, hoster og sover mer enn vanlig. Måler temperaturen jevnt, synes hun virker litt varm av og til, men hun hadde ikke mer enn 37,6. Førstemann, så jeg har så mye som null erfaring med det, og er så redd for at hun skal få lungebetennelse! Vi er mer eller mindre forkjøllet alle i huset, så hun kunne ikke unngå det, men har så dårlig samvittighet uansett.. vi kan jo putte i oss medisiner, vit c, og alt det som hjelper å lindre symptomer, men hun er jo for liten for dette. Får bare mme, men spiser heldigvis som vanlig , har ikke nedsatt matlyst. Noen som opplevde lungebetennelse hos så små barn ? Hvordan oppdager man det ( untatt å lytte på, det kan jeg jo ikke )? Når burde man kontakte lege hvis forkjøelse ikke går over snart ? Hun har vært sånn i ca 4 dager nå. VELDIG takknemlig for alle svar..
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 Når de er så små skal du kontakte lege når du blir så bekymret som du er nå. Hvis hun hadde hatt lungebetennelse ville hun nok vært svært tungpustet og hostet mye, men det er mye bedre å få beskjed av legen av det er ok enn av oss:) God bedring til dere alle:)
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 kan få feber bli tungpustet, surklete respirasjon, men symptomene kan være litt forskjellige fra prson til person, ta kontakt med lege om du føler deg usikker
mamma til s@lma Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. desember 2007 Har egentlig lyst at lege skal se på henne, bare for sikkerhetsskyld, men vi er på besøk hos familie i Denmark. Finnes jo leger her og, men ikke det samme som hjemmet, og å dra på legevakt er ikke så veldig fristende.. Jenta puster fint, selv med tett nese, og når hun er våken, smiler og prater som vanlig. Apetitten er på plass og. Det dumme er at det er første gang, så jeg opplever sikkert alt dobbelt så intenst. Ringte til min mor, og fikk bare kjeft at vi burde aldri dra så langt med så lite barn, altfor tidlig , at vi er uforsvarlige foreldre osv.. gjett om jeg følte meg bedre da ? Snuppa var jo i fin form når vi reiste, det er først her det begynte for oss alle..
Tussa og Sofie Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 Har ikke erfaring med syke babyer selv, men dette gjelder jo oss alle. Ved lungebetennelse ville hun hatt høy feber, vært slapp, tungpusten og nedsatt apetitt. Hvis du føler deg usikker gå til lege. Forresten ganske dårlig gjort av moren din å gi deg skyldfølelse. Du er vel ikke den første som har reist utenlands med en liten baby. Er nok mange med deg, og ser ikke helt problemet med det.
mamma til s@lma Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2007 Mange takk for alle svar, både Tussa og Sofie og alle andre. Helt enig om moren min, angrer rett og slett på at jeg ringte henne. Har stor familie her, to svigersøstre som har 3 småbarn hver, og de begynner å se på meg som litt småhisterisk.. smiler litt.. går ut i fra at hvert fall de vet hva er normalt hos forkjølet baby, så stoler egentlig på de, men men... dumme meg. Ikke bare bare å være mamma
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #7 Skrevet 28. desember 2007 Hei.. Jeg håper snuppa di er/blir bedre i løpet av natta, det er grusomt å gå å bekymre seg.. Min datter har lungebetennelse for andre gang dette året akkurat nå. Hun er riktignok 3 år nå, men hadde sin første lungebetennelse ved 11 mnd. Symptomene hun har hatt alle gangene hun har hatt lungebetennesle er svært tung pust.. Masse hoste, nedsatt almenntilstand og høy feber over flere dager.. alle gangene har feberen vært over 40 flere ganger i døgnet,tross hyppig bruk av febernedsettende.. Jeg håper dere får en fin feiring i danmark, og håper jenta deres blir frisk snart..
snartmammapåny Skrevet 28. desember 2007 #8 Skrevet 28. desember 2007 Hørest ut som jenten din har fått en helt normal forkjølelse. Som S@nna over her sier så blir barnet VELDIG syk av lungebetendelse. Almenntistanden blir dårlig og man får høy feber. Så lenge hun er feberfri og spiser som normalt så er det nok lite trolig noe alvorlig som feiler henne. Men uansett så er det ikke noe i veien for å dra til legen for å være sikker. Lungebetendelse er jo ikke det eneste i verden som kan feile barnet. Tok selv med mini til legen bare for å få bekreftet at det "bare" var en vanlig forkjølelse. Synst han hadde snufset og hostet stygt i litt over en uke, så måtte bare sjekke. Legen lyttet på han, sjekket hals og ører, målte crp og fikk konstatert at det "bare" var en normal forkjølelse. Selv om jeg trodde det var "bare" en forkjølelse så var det godt å få det bekreftet. Slippe å ligge å lure på om det kan være noe mer alvorlig. Lykke til samme hva du velger å gjøre;)
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #9 Skrevet 28. desember 2007 hei hei forstår godt du er bekymret og du burde kanskje ta deg en tur på legevakten for å slappe av. de forstår at du vill sjekke det opp. jeg tenker på det som vi fikk beskjed om da vi var gravid at en skulle stole på egne følelser.. gjelder jo når bebien er ute og det da:) legevakten som min stemor var på i danmark var helt fantastisk flinke, og hun fikk ikke betale en gang:) har selv vore på legevakt i praha ... og de var mye bedre enn hjemme i norge. ble litt langt dette , men gjør det som er rett for deg og masse lykke til
mamma til s@lma Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 28. desember 2007 Jeg sendte nå melding til en veninne som er barnelege hjemme i Norge. Bare for å høre hva hun mente. Hun ba meg å være obs på RS-virus. Hva er dette i all verden ?
ejiec++ Skrevet 28. desember 2007 #11 Skrevet 28. desember 2007 les her ang RS virus: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322402
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå