Gå til innhold

Lavt stoffskifte og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med lavt stoffskifte og graviditet?.

Fikk lavt stoffskifte etter fødsel nr 2 og vet derfor ikke helt gangen i dette.

Er kun 7 uker på vei men håper det er noen som kan gi gode råd om hvordan ting skal gjøres da ikke alle leger kan nok om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det finnes en "stoffskiftebibel" som heter "Living well with hypothyroidism" skrevet av Mary J. Shomon. Anbefales på det sterkeste og forteller deg alt som legene ikke vet! Også om graviditet. Forfatteren har selv født en frisk datter med lavt stoffskifte.

Jeg har gått på levaxin de siste 4 årene, og har en datter på 9 år. Da jeg ble gravid, var stoffskiftet stabilt. Det betyr mye at du tar hyppige blodprøver. Jeg har tatt prøver en gang i mnd, og fått levaxin regulert både opp og ned i løpet av sv. skapet. Nå er jeg snart i uke 40, og på siste kontroll var stoffskiftet igjen veldig lavt. Legen ville ikke jeg skulle føde med så lite energi, så hun justerte levaxin ganske kraftig opp for å booste kroppens lagre til fødselen.

Det lave stoffskiftet og at verdiene har sunket og steget, har gjort meg veldig sliten i perioder. I tillegg er det fare for abort (har hatt to), tidlig fødsel, sen læring hos barnet osv. Men dette er kun om stoffskiftet ikke kontrolleres. Barnet tar det det trenger av thyroksin fra kroppen din og du blir uten. Derfor ble jeg fort sliten!

Jeg har også hatt hyppige ultralyder for å sjekke for lav/stor vekst på ungen. Heldigvis har han vokst fint hele veien.

Ungen er gjennom hele sv. skapet avhengig av din produksjon av thyroksin, men mest i de første 3 mnd. Etter hvert får den en egen fungerende skjoldbrukskjertel, men husk at stoffskiftet ditt regulerer det meste som skjer i kroppen din, også når babyen blir født. Selv er jeg ikke sikker på om kroppen min kommer til å begynne å produsere fødehormonet oxytocsin, så jeg må kanskje settes i gang. Vi får se.

Legen min hadde lav terskel for å sykemelde meg gjennom hele sv. skapet. Nå slapp jeg dette, for jeg kunne etter hvert regulere arbeidstiden mye selv. Men ikke vær redd for å si i fra. Er du utmattet, går det ut over ungen. Du kan også bli henvist til en spesialist på sykehuset, en endokrinolog, om du ikke synes det å gå til legen er nok.

Jeg har blitt overvåket av både lege, jordmor og vært til kontroller på sykehuset. Ungen har det bra, selv om jeg er sliten. Husk at kaffe/koffein, sukker og fett kan ha negativ innvirkning på systemet. I boka jeg nevnte står en komplett liste over ja og nei-mat. En ting jeg kan anbefale, er Ekstra virgin kokosolje. Det får du på helsekosten, og kan blandes i mat og smoothies. Det får fart på stoffskiftet.

Det var alt jeg kom på i farta! Kanskje litt mye på en gang, men.

Nå er jeg bare spent på hva som skjer etter fødselen. Da kommer stoffskiftet til å stige betraktelig pga av den høye dosen levaxin jeg går på nå, og må nok justeres kraftig ned den første tiden. Vi får se.

Lykke til! Håper alt går bra for deg.

Skrevet

Tusen takk for et kjempe godt svar. Skal få tak i boken du har skrevet om. Har tatt en blodprøve og måtte nesten dobble dosen med levaxin.

Har drukket mye te og pepsi max så det er vel bare å gjøre sitt beste å kutte ut med det!

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...