♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 Er dette et skjema arbeidsgiver får tilsendt fra NAV, eller er det noe jeg skal gi beskjed om at de må fylle ut? Når skal det være inne? Må det være inne før de kan behandle min søknad om foreldrepenger? Når jeg ringte NAV og spurte for lenge siden ka en skulle fylle ut mener jeg de sa at jeg fyller ut et og arbeidsgiver ett. Grunnen til at jeg lurer er at jeg sendte mine papirer inn før jul, går ut i permisjon 5 februar. Det er da ikke så lang tid før de må sendes også, eller kansje det er derfor det er 4 uker før som er fristen for å sende inn foreldrepengeskjema da de skal ha tid til dette. Jeg har tillegg for turnus og førte da på brutto uten dette tillegget, for det skulle lønnskontoret regne ut. Jobber i stort privat konsern..
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 Arbeidsgiver skal fylle ut et eksemplar av dette inntekts og skatteopplysnings skjemaet. Dette finner man på nav.no Jeg fylte ut mitt skjema, fordi arb.giver spurte om jeg kunne fylle ut selv, også skullle sjefen bare skrive under, så jeg sendte alt samlet. Tror ikke nav kan regne ut permisjonspengene før de har fått dette skjemaet. Og om pappaen skal ha permisjon, skal også arb. givere hans levere inn et eksemplar for han.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2007 Queen of the road *høygravid* Takk for svar. Men jeg skal vel ikke fylle ut noe på det skjema arbeidsgiver skal? Jeg lurte på om jeg skulle høre med de før jeg sendte det før jul, men siden det sikkert ikke er min sjef som fyller det ut- men lønningskontoret så tenkte jeg at det bare ble kav. Du skriver: Og om pappaen skal ha permisjon, skal også arb. givere hans levere inn et eksemplar for han. Har ikke bestemt enda når Fedrekvoten skal avvikles (delt i 2 deler a 3 uker) så de trenger vel ikke fylle ut for far enda? Far jobber i samme bedrift, så det er ikke noe problem. Spiller disse tallene enkli den store rollen når jeg er av de heldige hvor arbeidsgiver betaler meg som vanlig under permisjon. Er vel bare for å beregne hvor mye de skal ha av NAV igjen. Og da er jo det uten det tillegget, for det er noe jeg får for at de er snille.
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 28. desember 2007 #4 Skrevet 28. desember 2007 Nei, du skal ikke fylle ut noe på det skjemaet, det er det arb.giver som skal, og siden det er et stort konsern har de sikkert fylt ut sånn før.. Jeg jobber i en liten privat bedrift, som ikke har fylt ut sånn før, og sjefen får litt hetta av sånne skjema, så derfor fylte jeg ut selv. Sjefen din skal signere, og det er vel det som er viktigst, hvem som fyller ut er vel ikke så farlig, men er jo lønningskontoret som sitter på alle opplysningene. Når det gjelder det for far, så er det bare å sende inn, selv om dere ikke vet når han skal ta ut kvoten sin. Vi har ikke sendt inn far sin enda, for han skal opp i lønn nå før nyåret, så derfor ventet vi med hans, og det går helt fint å ettersende. Men om dere vet at han beholder lønnen, så er det jo bare å sende inn det også.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2007 Gud som jeg er dum nå altså... Ja, jeg er blond!!! Sende inn skjema for far? Sorry at jeg ikke henger helt med.... Jeg fikk vite av NAV at vi kunne fylle ut Foreldrepenge skjema for begge foreldre med opplysninger og inntekt, også melde inn når fedrekvoten skal tas senere. I kombinasjon med min ferie - som da også kunne meldes inn en måneds tid før det skulle avvikles.... Det er sendt inn, og dette er det eneste som "manglet" på skjema...
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 28. desember 2007 #6 Skrevet 28. desember 2007 Men arb.giver har ikke sendt inn skjemaet "inntekts og skatteopplysninger" for hverken deg eller far? Det er det skjemaet for far jeg snakker om, kansje litt teit formulert her bare. For nav må ha garanti fra arb.giverene deres om at dere har den lønnen dere sier dere har. Men det for far kan godt sendes inn senere, når det nærmer seg at han skal ta ut kvoten sin, men om han skal ha samme lønnen da som nå, så er det bare å sende det inn, så er dere ferdig med alt. (Eller arb.giver som må gjøre det da.)
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2007 Da ble det litt klarere- tusen takk for god hjelp!! Hvorfor forklarer ikke NAV det så enkelt. Venter i slutten av februar, tenkte å se når de 6 ukene skal tas, eller 2x3 uker da (han orket ikke 6 uker i strekk) også melde det inn både til arbeidsgiver og NAV en måneds tid før. Jeg skal ha min ferie delt i to når pappa tar sin kvote. Skal ta 3 av ukene i august, da er vi invitert med på SPA hotell med pappa som fyller 60. Pappa, damen, min søster, sambo, jeg og lille Jonas. Han betaler alt (utenom spa behadlinger) og jeg gleder meg allerede til husmorferie mens mannfolkene tar seg av sønnen vår.
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 28. desember 2007 #8 Skrevet 28. desember 2007 Åh.. Så heldig du er!! Det kunne jeg virkelig tenkt meg også. Som hun dama på nav her sa, alt kan forandres på etter hvert, bortsett fra om dere skal ha 80 % lønn og 54 uker, eller 100% lønn og 44 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå