Gå til innhold

Noen andre som har hatt Eklampsi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forstått at dette er meget sjelden, og lurer derfor på om det er andre her som har hatt eklampsianfall før eller etter fødselen? Fikk det selv 12t etter fødselen, datt ut av sykesengen og gikk i koma. Har en svær blåveis over øyet pga dette.. hehe ;) Skal tilbake om 5 uker for å snakke om hendelsen.. Ble litt rart formulert dette, sitter med ene hånden på brystpumpen og andre på laptop;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytte opp igjen eg :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei! Satt og søkte etter norske sider om dette temaet da jeg fikk opp dette forumet. Følte meg kallet å svare siden det lignet så mye på hva som skjedde meg rett før jul. Jeg hadde termin den 10. jan -08 men etter sjekk av blodtrykket så blev jeg satt i gang. Jeg fikk min tredje gutt den 23. des ! Og krampet dagen etter uten at noen merket det så min samboer og våre to gutter fant meg og slog larm...

Min første sønn fødte jeg i Sverige og da fikk jeg kramper under førlossningen så det føltes ikke riktig som om jeg hadde født. (Blev holdt nedsøvd under et døgn). Legene var ikke helt sikre da på at det virkelig var snakk om preeklampsi fordi jeg ikke kunne si at jeg hadde vondt i hodet...men pga BT på 150/100 skulle jeg settes igang men vannet gikk på natten så dem satte stimulerende drypp om morgonen. Neste sønn skulle jeg føde i Norge men fordi jeg var grensependler benyttet jeg meg av sv.kontroll i Sverige frem til siste måneden fordi det ikke fantes Jordmor her da. Hadde kontakt med fødeavdelingen jeg skulle til og spesialistmødravård i Sverige "beordret" dem å sette igang fødsel om/når BT steg så det gjorde man den første gang jeg fikk 140/90. Den gangen gikk alt helt fint og jeg husker fortsatt en litt syrlig kommentar fra legen som stakk hull på fosterhinnene om at det ikke var fostervann fra 42 uker.....Nå sist hadde jeg ganske høyt BT under en lengre tid, 130-140/90-95, men ingen andre helt tydlige symptomer (bare noe spår av protein og ikke mye ødem) så jeg følte meg ok da Jordmor tok julferie og skulle bare for sikkerhets skyld sjekke BT på helsestasjonen. Da var det 175/110 så jeg ble sendt til fødselavd med en gang men fortsatt var dem i tvil så det tok to døgn til innen det ble besluttet å sette igang fødseln... Den gikk helt fint, så alle ble sjokkert over at jeg krampet et døgn etterpå og særlig over at ingen merket noe. Jeg hadde snakket med noen pleiere om morgonen og følte meg helt fin da så jeg skjønner ikke dette helt jeg heller og derfor prøver jeg nå finne ut litt mere selv. Går på Trandate nå men håper å få slippe det i fremtiden. Har normalt et lavt BT, 110/60, og håper på å komme tilbake til det.

Skrevet

Ojda, så det er altså stor tjangs for at jeg kan få kramper igjen ved evt neste barn? Dette var min første. Jeg hadde også snakket med sykepleiere om morgenen, og følte meg i fin form, ble plutselig svimmel, og husker lite etterpå.. Ble holdt neddopet i over et døgn, og lå på intensiven i to døgn etter anfallet..

Jeg går ikke på medisiner nå, undertrykket var nede i noen å 70 den 26 desember, så da ble jeg erklært frisk :)

Skrevet

Du kommer antakeligvis å få tettere oppfølging under neste svangerskap, noen flere ultralydskontroller og sånne ting. Det er nok ingen som kan si om du får kramper igjen men det burde være liten sannsynlighet for det. Jeg tør nesten garantere deg at personalet vil være veldig oppmerksom på deg neste gang ;)

Det jeg har lest meg til om denne sykdommen nå, og som veldig mange av legene snakket med meg om, er at det ikke finnes noen helt entydige tester for å påvise sykdommen og at det ikke er helt klart hva som gir krampene, derfor blir det så vanskelig å behandle. Å avslutte graviditeten er som regel det sikreste men nå har jeg lest at det er risk for kramper helt opp til seks uker etter fødsel i følge noen forskere! Jeg tror det har veldig mye å si vilken kondisjon man er i før graviditeten, i mitt tillfelle i vært fall! De to ganger jeg har krampet var jeg ikke klar over at jeg var gravid før langt ut i graviditeten og nå sist var jeg i veldig dårlig form langt før! (ikke overvektig men i dårlig fprm for det!)

Hvilke symptomer hadde du før fødsel? Opplevde du noen forstyrrelser i synet? (det gjorde jeg, men trodde det var pga sms:ing )

/

Skrevet

Hadde høyt bt, vondt i mellomgulvet og hodepine.. Ingen synsforstyrrelser.. Etter fødsel var jeg frisk som en fisk, så anfallet kom om lyn fra klar himmel :/

Skrevet

Litt sånn var det for meg også. Høyt bt, litt vondt i hodet (men ikke på den måten som legene spurte om, følte jeg). Etter fødsel føltes alt helt ok, bare litt sliten i kroppen :)

De synsforstyrrelsene jeg hadde opplevt noen time etter fødsel kom tilbake på samme måte om morgonen i noen minutt så jeg hadde tenkt å ta det opp med legen, men kom altså aldri så langt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...