Én til Skrevet 27. desember 2007 #1 Skrevet 27. desember 2007 Jenta mi har passert 6 mnd for noen dager siden, og vi har prøvd noen uker med smaksprøver på fast føde. Men det nytter bare ikke! Har prøvd ALT - maisgrøt, risgrøt, velling, ulike frukter, moste grønnsaker, moste poteter m/div blandet i osv... INGENTING faller i smak! Helsesøster sa jeg bare skulle prøve så mange smaker som mulig for å gjøre henne nysgjerrig, men det ser ut til å funke skikkelig dårlig.. Jeg har jo nok melk i massevis - så hvorfor skal hun gidde å få i seg noe annet enn pupp, liksom.. hehe. Har fullammet henne hele veien, og tar veeeeeldig gjerne imot råd fra dere kloke damer der ute! Har melk i massevis fortsatt, men kan jo ikke fortsette å fullamme henne lenger nå, må jo introdusere for fast føde før eller senere...
Ladybug~N&E Skrevet 27. desember 2007 #2 Skrevet 27. desember 2007 jeg mener å ha hørt at man ikke skal introdusere så mange forskjellig typer mat samtidig. de blir forvirret. det smaker jo helt annerledes enn mm og da spiller det liten rolle hva det er som blir puttet inn i munn på dem. de er jo vant til melk og liker det best så for noen tar det lenger tid. min smakte grøt på julaften og han elsket det! velg ut en type mat, maisgrøt f.eks, og bruk heller et par-tre uker på å venne jenta di til denne smaken. en skje eller to om dagen og øke på om det går. når hun har vent seg til grøt og det går greit kan du gjenta med en type middagsglass eller fruktmos eller noe.
tre_prinsesser Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 Helt enig med Ladybug&Nicolai~31/8-07. Begynn med en grøt som du kan lage med mm/mme, for da er det litt kjent smak, og gi henne tid Du kan også prøve å lage grøten fastere el løsere, for å se om det er noe som foretrekkes. Vi fikk tips om å lage løs grøt for at den skulle være lettere å svelge, men vesla her spiste først når vi laget litt fastere grøt som ikke rant ut av munnen
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2007 #4 Skrevet 27. desember 2007 Samme type i minst 14 dager!!! Ting tar tid, de blir bare forvirret om de får smake masse forskjellig!
Solbollatilmamma Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 Ville gitt litt grøt hver dag, gjerne sammen med fruktpurè, gradvis øke, og så etterhvert gitt litt forskjellige smaker. Men det er bare meg, vet at andre gjør det på andre måter.. Ungene er forskjellige, så man må nesten bare prøve seg fram. Spiste forresten en god fruktpurè igår, røde bær het den... hehe.. Både jeg og snuppa likte den, så det må vel sies å ha vært en slager
Én til Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2007 Tusen takk for svar og råd, jenter. Da skal jeg ihvertfall holde meg til én ting foreløpig, og heller høre på dere i stedet for helsesøster.. hehe. Risgrøt blandet ut med morsmelk får jeg ihvertfall i henne noen få teskjeer av, så får jobbe med å få opp porsjonen her i første omgang før jeg prøver noe nytt. En annen ting forresten - vann! Har endelig fått jenta mi til å ta flaske igjen, men kun med melk - forsøker med vann, og det er ikke snakk om! Forsøkt kopp også. Flere tips...??
Solbollatilmamma Skrevet 28. desember 2007 #7 Skrevet 28. desember 2007 Vann, ikke helt kaldt, fra imsdalflaske? Fungerer kjempefint her, men så tar hun kopp også - tåteflaske har vi ikke forsøkt på aldri så lenge.. Får ikke jenta til å ville spise vanlig mat, vil helst bare ha grøt, så jeg venter litt til...
kladde Skrevet 28. desember 2007 #8 Skrevet 28. desember 2007 Er viktig å ikke stresse for mye. Har en jente på 8,5 mnd som enda bare spiser et par teskjeer med grøt og middag om dagen så noen superråd har jeg ikke. Vi har prøvd hver dag i 3 mnd nå, men hun vet definitivt hva hun vil - eller ikke vil. Vi begynte med brød for en måneds tid siden, og det går litt bedre. Rekorden er en hel brødskive med leverpostei uten skorper. Hun er forøvrig rund og god og ser ut til å trives på mm enda. Og hun får nok næring selv om jeg er på jobb 8 timer om dagen. Det viktigste rådet jeg har fått fra HS er å være tålmodig, og aldri prøve å tvangsfore. Babyer er forskjellige og ikke alle er klare for å hive innpå store mengder fast føde akkurat når de er 6 mnd. Gi deg så snart du merker at babyen blir lei, ellers kan du skape negative assosiasjoner til måltidet og gjøre vondt verre. La babyen få spise sammen med dere og lære at måltidet er en hyggestund.Et annet råd jeg fikk var å ta en pause på et par uker for så å starte helt fra scratch. Lykke til - det er en gigantisk tålmodighetsprøve, men jeg trøster meg med at alle begynner å spise til slutt.... Ingen som lever på morsmelk når de er tenåringer....
MissUnderCover Skrevet 28. desember 2007 #9 Skrevet 28. desember 2007 Hei! Du har fått mange fine svar her, ville bare nevne om det ikke er sagt, kanskje du kan blande litt mm i grøten, for å få kjent smak? Hvis du har nok melk?
Sanchin Skrevet 28. desember 2007 #10 Skrevet 28. desember 2007 Jeg begynte med velling, blandet ca 3 teskjeer med grøtpulver (risgrøt) på flaske og ga i ca 2 uker før jeg ga grøt. Når vi endelig skulle prøve å gi "ordentlig" grøt var det store problemet å spise med skje... Ga gutten litt banan (skrapte banan med skje) noe som tydeligvis var godt og da ble han mer vant med skje. Etter at jeg begynte å blande sviskesaft i grøten ble det visst ikke så verst :-) Han fikk etter en stund Min første grøt fra Småfolk (havre og maisgrøt), denne skal blandes med vann. Blandet med litt sviskesaft og da ble det helt topp. Nå er han gått over til 6 mnd grøt og det går ned på høykant, pleier å fryse ned sviskesaft i isterningsposer og tar i 1-2 terninger per porsjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå