mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 27. desember 2007 #1 Skrevet 27. desember 2007 hvilken er tryggest å bruke....? er skikkelig forkjøla... sprenger i hele ansiktet... masse seigt, gult snørr... får det nesten ikke ut... ender med at jeg føler meg kvalt og spyr opp det jeg har i halsen... hoster ikke, så får ikke noe opp ved hjelp av det.... veldig vondt i hodet... ingen feber... minner litt om bihulebetendelse, men mente man fikk feber da...? jeg må bruke mye nesespray nå pga at jeg er så tett... ellers bare spyr jeg, og da får jeg ikke i meg mat... hva skal jeg gjøre????
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #2 Skrevet 27. desember 2007 har skjekket de jeg har brukt... skal ikke brukes under graviditet står det....... hvilken kan jeg bruke..........?
*Super*Mamman* Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 Du kan iallefall trygt bruke saltvannsspray, men er visst forskjellige meninger omkring Otrivin og lignende sprayer.. God bedring da:)
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. desember 2007 swaltvann hjelper ikke.. er pottetett... løsner ikke nok til at det åpner innover i bihulene...
*Super*Mamman* Skrevet 27. desember 2007 #5 Skrevet 27. desember 2007 Hva med dampbad, men menthol olje i o.l?? Det renser skikkelig opp. Og så kan du jo forsøke neseskylling. veeeldig ubehagelig, men blir deilig etterpå Du kan jo forsøke med en klatt kamfer krem oppi nesa også, hehe.. Husker mamma smurte oss med det da vi var små Men det hjalp faktisk:)
BellaSuz Skrevet 27. desember 2007 #6 Skrevet 27. desember 2007 Gravide KAN bruke Otrivin i terapeutiske doser, dvs som foreskrevet på pakken i maks 10 dager sammenhengende. Har snakket med flere om dette, og på apoteket sier de det samme. I hovedkatalogen for medisin står det at sannsynligheten for at virkningen går over i fosteret er minimal... Det er det eneste som funker for meg når jeg har hatt influensa med potte tett nese nå iallefall! Saltvann kan de holde for seg selv, funker ikke i det heletatt....
Nanna:-D Skrevet 27. desember 2007 #7 Skrevet 27. desember 2007 C Rhinox Nycomed Pharma Slimhinneavsvellende middel. Pakningsvedlegg VarenummerATC-nr.: R01A A05 NESEDRÅPER 0,1 mg/ml, 0,25 mg/ml og 0,5 mg/ml: 1 ml inneh.: Oksymetazolinhydroklorid 0,1 mg, resp. 0,25 mg og 0,5 mg, hjelpestoffer og renset vann. NESESPRAY 0,1 mg/ml, 0,25 mg/ml og 0,5 mg/ml: 1 ml inneh.: Oksymetazolinhydroklorid 0,1 mg, resp. 0,25 mg og 0,5 mg, hjelpestoffer og renset vann. Indikasjoner: Nasal obstruksjon ved akutt rhinitt og sinusitt. Støttebehandling ved otitis media og allergisk rhinitt. Nyfødte og spedbarn med sugevansker som følge av nasal obstruksjon. Dosering: 0,5 mg/ml: Voksne og barn over 10 år: Nesedråper: ½ endosebeholder (ca. 3-5 dråper) i hvert nesebor 2-3 ganger i døgnet. Nesespray: 1 spray (70 μg) i hvert nesebor 2-3 ganger i døgnet. 0,25 mg/ml: Barn 2-10 år: Nesedråper: ½ endosebeholder (ca. 3-5 dråper) i hvert nesebor 2-3 ganger i døgnet. Nesespray: 1 spray (35 μg) i hvert nesebor 2-3 ganger i døgnet. 0,1 mg/ml: Barn ½-2 år: Nesedråper: ½ endosebeholder (ca. 3-5 dråper) i hvert nesebor 2-3 ganger i døgnet. Nesespray: 2 sprayer (10 μg) i hvert nesebor 2-3 ganger i døgnet. Spedbarn 4 uker-½ år: Nesedråper: 1-2 dråper i hvert nesebor 15 minutter før måltid inntil 4 ganger i døgnet. Nesespray: 1 spray (5 μg) i hvert nesebor inntil 4 ganger i døgnet. Nyfødte inntil 4 uker: Nesedråper: 1 dråpe i hvert nesebor 15 minutter før måltid inntil 4 ganger i døgnet. Bruksanvisning medfølger alle pakningene. Kontraindikasjoner: Rhinitis sicca. Allergi mot innholdsstoffene. Forsiktighetsregler: Bør ikke brukes mer enn 10 dager om gangen. De anbefalte doser må ikke overskrides pga. risiko for systemiske bivirkninger. Nytte kontra risiko må vurderes ved glaukom, alvorlige hjerte- og karsykdommer, feokromocytom, metabolske sykdommer (f.eks. hypertyreose, diabetes), behandling med MAO-hemmere og andre legemidler som øker blodtrykket. Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vaskokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at oksymetazolin kan være skadelig under graviditeten. Det er lite sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutsiske doser. Overgang i morsmelk: Ukjent. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser. Bivirkninger: Lokal irritasjon kan forekomme (svie/brennende følelse). Bruk gjennom lengre tid kan gi slimhinneirritasjon med medikamentell rhinitt, slimhinneødem og hypersekresjon. Mindre hyppige: Nysing, tørrhet i munn og hals. Sjeldne (<1/1000): Uro, irritabilitet, søvnforstyrrelser hos barn. Overdosering/Forgiftning: Symptomer: Adrenerge effekter som blodtrykksstigning, palpitasjoner, takykardi og nervøsitet. Egenskaper: Klassifisering: Lokaltvirkende sympatomimetikum med slimhinneavsvellende effekt. Virkningsmekanisme: Karkontraksjon som følge av alfaadrenerg stimulering. Virkningen kommer raskt og varer 6-12 timer. Utlevering: Nesedråper endosebeholdere inntil 20 stk. og nesespray med dosepumpe inntil 10 ml er unntatt fra reseptplikt. Pakninger og priser: Nesedråper: 0,1 mg/ml: Endosebeholdere à 0,3 ml: 20 stk. kr *. 0,25 mg/ml: Endosebeholdere à 0,3 ml: 20 stk. kr *. 0,5 mg/ml: Endosebeholdere à 0,3 ml: 20 stk. kr *. Nesespray: 0,1 mg/ml: Spray med dosepumpe: 10 ml kr *. 0,25 mg/ml: Spray med dosepumpe: 10 ml kr *. 0,5 mg/ml: Spray med dosepumpe: 10 ml kr *. Sist endret: 11.04.2007 og C Otrivin Novartis C Otrivin med mentol Novartis Slimhinneavsvellende middel. Pakningsvedlegg VarenummerATC-nr.: R01A A07 NESESPRAY, oppløsning 0,5 mg/ml: Otrivin: 1 ml inneh.: Xylometazolin. hydrochlorid. 0,5 mg, natr. chlorid., natr. dihydrogenophosph. dihydr., dinatr. phosph. dodecahydr. et natr. edet. q.s., aqua purif. ad 1 ml. NESESPRAY, oppløsning 1 mg/ml: Otrivin: 1 ml inneh.: Xylometazolin. hydrochlorid. 1 mg, natr. chlorid., natr. dihydrogenophosph. dihydr., dinatr. phosph. dodecahydr. et natr. edet. q.s., aqua purif. ad 1 ml. NESESPRAY, oppløsning 1 mg/ml: Otrivin med mentol: 1 ml inneh.: Xylometazolin. hydrochlorid. 1 mg, menthol, cineol., dinatr. edet., natr. dihydrogenophosph. dihydr., dinatr. phosph. dodecahydr. natr. chlorid., sorbitol., macrogolglycerol. hydroxystear., aqua purif. ad 1 ml. Indikasjoner: Otrivin: Til drenasje ved akutt rhinitt, sinusitt og akutt otitt. Otrivin med mentol: Rhinitt. For avsvelling ved sinusitt og for å forenkle rhinoskopi. Dosering: 1 mg/ml: Voksne og barn >10 år: 1 spray i hvert nesebor 2-3 ganger daglig i høyst 10 dager. 0,5 mg/ml: Barn: 1-10 år: 1 spray i hvert nesebor 2-3 ganger daglig i høyst 10 dager. Spedbarn inntil 12 måneder etter legens ordinasjon. Otrivin med mentol er ikke anbefalt til barn <10 år pga. utilstrekkelige sikkerhetsdata. Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for innholdsstoffene. Trans-sphenoidal hypofyseektomi eller operasjoner som eksponerer dura mater. Inflammasjonstilstander i hud og slimhinner i nesehulen, skorpedannelser (rhinitis sicca), og trangvinklet glaukom. Forsiktighetsregler: Forsiktighet ved overfølsomhet for sympatomimetika. Bør ikke brukes kontinuerlig i mer enn 10 dager, for å unngå medikamentell rhinitt («rebound»-effekt). Forsiktighet ved hypertensjon, kardiovaskulær sykdom, tyreoid sykdom og hos pasienter som tar bromokriptin. Ved uriktig bruk eller høy dosering kan utilsiktet absorpsjon fra gastrointestinaltractus gi systemisk effekt, særlig hos barn. Styrken 1 mg/ml bør ikke brukes til barn <10 år. Bruk av avsvellende preparater som inneholder mentol direkte i nesen til spedbarn og barn må unngås, da det har resultert i akutt pustebesvær med cyanose og respirasjonsstans. Interaksjoner: En forsterkning av de systemiske effekter av xylometazolin ved samtidig bruk av trisykliske eller tetrasykliske antidepressiva kan ikke utelukkes, særlig ved overdosering. Xylometazolin tatt i kombinasjon med MAO-hemmere gir risiko for hypertensjon, og kombinasjonen bør unngås. Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser. Bivirkninger: Langtidsbruk kan gi redusert effekt og/eller føre til medikamentell rhinitt («rebound»-effekt). Hyppige (>1/100): Sviende følelse, irritasjon og dehydrering i neseslimhinnen. Mindre hyppige: Irritasjon i nese, munn og svelg. Sjeldne (<1/1000): Hodepine og kvalme. Meget sjeldne er arytmier, økt blodtrykk, nervøsitet, søvnforstyrrelser, hypersensitivitetsreaksjoner og forbigående synsforstyrrelser. Overdosering/Forgiftning: Beregnet minste LD for barn <2 år er 10 mg. Symptomer: I sjeldne tilfeller ved forgiftning hos barn kan en finne symptomer som hurtigere og ujevn puls, forhøyet blodtrykk og noen ganger uklar bevissthet. Hos barn er ofte hyperaktivitet alternerende med somnolens. Som regel spontan bedring etter 24-36 timer. Behandling: Hensiktsmessig og symptomatisk behandling under medisinsk kontroll bør igangsettes, særlig mht. respirasjon, blodtrykk, hjertearytmier, hjerteblokk (spesielt ved blodtrykksstigning), væske-elektrolyttbalanse, kramper. Diazepam er gunstig både mot uro, skjelvinger og kardiale komplikasjoner. Egenskaper: Klassifisering: Vasokonstriktor. Virkningsmekanisme: Antas å utøve sin karkontraherende effekt ved å stimulere adrenerge alfareseptorer. Raskt innsettende virkning. Virketid: 6-10 timer. Utlevering: Nesespray inntil 10 ml er unntatt fra reseptplikt til behandling av tett nese ved forkjølelse. Pakninger og priser: Otrivin: 0,5 mg/ml: Spray uten konserveringsmiddel m/dosepumpe: 10 ml kr *. 1 mg/ml: Spray uten konserveringsmiddel m/dosepumpe: 10 ml kr *. Otrivin med mentol: 1 mg/ml: Spray uten konserveringsmiddel m/dosepumpe: 10 ml kr *. Sist endret: 15.11.2007 Dette er kopiert direkte fra felleskatalogen.. terapeutsiske doser betyr det pakningsvedlegget sier at er trygt. Så lenge det ikke overskrides er det altså helt trygt. Har sleti mye med slimhinnene mine sea jeg ble gravid, litt konstant forkjøla.. Så når jeg ble skikkelig forkjøla blir det ganske slitsomt... God bedring!!
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 27. desember 2007 takker for svar... men tror jeg skal ringe til legen i morra for å høre.. de første timene om moran bare spyr jeg opp magesyre og slim og den mat og drikke jeg har klart å fått i meg... sliter med matlysten når jeg er tett... har ikke lagt på meg noe ennå heller.. er veldig slapp.. spydde konstant i 2mnd.. har vært bra i tre uker til dette kom.. hadde endelig fått igjen matlysten, og nå er den borte.. har gått ned i vekt og... ikke mye, men blir slapp av det... er i 15 uker i dag. har gått ned 2 kilo siden jeg begynte å spy.. la på meg to i starten så er vel ingen fare ennå... har begynt å kjenne den lille også... vet at alt er bra da... får undersøke bihulene hos legen tror jeg.. så får jeg ty til rådene dine etterpå.. har ikke det som trengs her nå... nå er det snart tid for parecet igjen tror jeg... prøver å ta så lite som mulig, men har så vondt i hodet og øyne/nese området....
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 28. desember 2007 #9 Skrevet 28. desember 2007 Jeg fikk beskjed av lege, og sykepleier, at nesespray kunne jeg ikke bruke - til tross for at jeg hadde skikkelig bihulebetennelse :/ Vet at andre her inne har fått annen beskjed av sine leger, men til meg sa de, at nesesprayene kunne skade indre organer på babyen. Jeg kjøpte meg et nesehorn på apoteket, og skyllet med hjemmelaget saltvannsoppløsning. 3 dl om gangen, opp til flere ganger i timen. Bihulebetennelsen ga seg heldigvis til slutt. Trodde hodet skulle sprenges, og at tennene skulle ramle ut. Skikkelig vondt Dersom det ikke gir seg, kan du så penicillinkur for bihulebetennelsen.
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 28. desember 2007 #10 Skrevet 28. desember 2007 Jeg har i allefall brukt Otrivin, ikke mange gangene, men når nesen har vært heeeeeeelt tett, eller når jeg har kjent at bihulebetennelse har vært på vei. Er nok så plaget med bihulene, og da får jeg jo feber og masse plager, og tror ikke det er noe særlig for den lille inni der at jeg ligger med feber heller.. Nå vet jeg jo ikke hvordan småttisen har det inni der, annet enn at h*n er full av liv. Så regner med at det har gått godt.
Baby nr3 ombord Skrevet 28. desember 2007 #12 Skrevet 28. desember 2007 JEg har brukt Rhinox i tre uker.
Sussa85 - snart 2? Skrevet 28. desember 2007 #13 Skrevet 28. desember 2007 Jeg fikk beskjed om at Rihnox og Xolin var trygge!
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 28. desember 2007 står i pakningsvedlegget til Xolin at de ikke skal brukes av gravide.... men hva er best...? at jeg tar litt nesespray, eller spyr hele dagen pga seigt snørr........?
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 28. desember 2007 #15 Skrevet 28. desember 2007 Miwana er helt trygg, og den røde varianten er faktisk såpass sterk at den river opp godt i nesa. Så jeg holder meg til den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå