belli72 Skrevet 27. desember 2007 #1 Skrevet 27. desember 2007 La oss si at et foreldrepar har to voksne barn. Det ene barnet er gift og har tre barn, det andre har samboer, men ingen barn. Når de skal gi julegaver til barna sine så gir de et visst beløp pr husstand. Eksempelvis får barnebarn og det ene foreldreparet 3000 kroner tilsammen, akkurat det samme som det barnløse paret får. Synes dere det er rettferdig? Er dette vanlig tankegang?
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 27. desember 2007 #2 Skrevet 27. desember 2007 Hørtes rart ut. Skal man liksom "straffes" for at man har barn nå? Vi gir pr hode vi.
♥ 2 prinsesser ♥ Skrevet 27. desember 2007 #4 Skrevet 27. desember 2007 Jeg vet ikke om jeg synes det er rettferdig eller ikke, men jeg vet det er mange som gjør det på den måten. Tulla vår fikk 600 kr av svogeren min og hans familie. Neste år får hun og spiren 300 kr hver. Får vi f.eks. 6 barn (skjer aldri!) får de 100 kr hver. Vi gir heller 300 kr pr. barn, uavhengig av hvor mange de er.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 27. desember 2007 #5 Skrevet 27. desember 2007 Vi er flere voksne søstre, jeg har et barn mens mine søstre har flere.. Vi får en gave til de voksne som er lik i pris og så får alle barna gaver, som ligger på det samme i pris. Dvs at samlet så får den søsteren med flest unger, størst verdi i gaver.. Men HVA SÅ??? Syns ikke det er rart i det hele tatt.. Så lenge alle får gave og ingen blir utelatt, så er det kjemperettferdig..
Gjest -<<- Skrevet 27. desember 2007 #6 Skrevet 27. desember 2007 Må vel være opp til foreldrene. Det kan godt ses på som rettferdig ut fra et prinsipp om at deres barn er de som "arver" dem, mens barnebarna igjen nyter godt av sine foreldres økonomi. Hvorfor skal den barnløse få mindre fra sine foreldre enn sitt søsken, liksom? Men det er nok vanligere å gi "per hode."
belli72 Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. desember 2007 Dere som har barnløse søsken da? Blir de "kompensert" for at andre søsken har barn, ved at de får en større pengesum?
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #8 Skrevet 27. desember 2007 Forresten, skrev jo bare at jeg alltid gir per hode, men ser jo problemet andre veien også. Svogeren min, på snart 40 er barnløs men gift. I lengden blir det jo litt urettferdig dersom han skal bli "avspist" med en gave til han og kona hvert år mens vi med flere barn får i hauger og lass bare fordi det er barn i hus... Så jeg vet jammen ikke jeg, begge deler er jo egentlig like urettferdig, så man får vel bare ta et valg da!?
Guttemamma til tusen :) Skrevet 27. desember 2007 #9 Skrevet 27. desember 2007 huff..enda et "er dette rettferdig" innlegg?? Hva med å være gla for at vi i det hele tatt får gaver, og får nyte ei flott jul med allerede et halvt tonn for mye gaver?? synes hele kjøpegleden blir dradd til bunn når folk sitter å regner på hva de andre i familien får...
Salat Skrevet 27. desember 2007 #10 Skrevet 27. desember 2007 Jeg synes ikke det er rettferdig. Hos oss er pr hode uansett, fra begge sider. Ikke akkurat likt da, men cirka.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 27. desember 2007 #11 Skrevet 27. desember 2007 Jeg tenker at man gir sine barn gaver, f.eks verdi 500kr.. Så får noen av dem barn, og dermed blir det flere gaver å gi.. Da bestemmer man seg for en sum per barnebarn og gir til dem, mens man fremdeles holder på summen per voksen.. Da er det jo BARNA som får gaver utenom, ikke de voksne som får ekstra, dermed er det ikke urettferdig etter min mening..
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #12 Skrevet 27. desember 2007 En slik julefeiring, der man måler alle i verdi, høres enormt slitsom ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå