Gå til innhold

Var det for tidlig med grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen på 4 mnd har fått grøt i 2 uker. Begynte med små porsjoner og økte gradvis. Denne uken har han fått ganske mye, litt over halv porsjon, og han sluker alt sammen, men de siste nettene har han hatt vondt i magen og har ikke sove i det hele tatt, i går kveld kutta jeg ut grøten og han sov godt om natta. Hva bør jeg gjøre? Gi han mindre porsjoner eller var det for tidlig med grøt så jeg bare burde kutte det ut?

Og et annnet spm, bør en som får grøt hver dag ha avføring hver dag? Han bæsjer veldig sjeldent.

Håper på masse svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min har også fått grøt i ca 3 uker, og han er 4 1/2 måneder. Så dermed tror jeg ikke det er for tidlig å starte med grøt, helsestasjonen min anbefalte det da Knerten drakk mye MME. Jeg har hovedsaklig gitt grøt til lunch, slik at gutten er våken og aktiv etter at han har spist grøt, men har de siste dagene også gitt litt til kvelds. Kanskje du kan la det gå ett par dager til før du prøver igjen med litt grøt. Bland den nokså tynn, slik at det er lettere å fordøye. Knerten min bæsjer 2-3 ganger hver dag, tror det er ganske normalt......

Skrevet

Vi begynte med grøt da gutten vår var 3,5 mnd, så det skulle ikke være for tidlig, men det var jo fordi han var sulten og ville spise ofte på natten. Så hvis han sover om natten og ikke gir utrykk for at han er noe spesielt sulten kan dere jo vente med grøt? Men det kan jo ta litt tid før de vender seg til ny kost da...

Vanligvis bæsjer lillegutt en gang om dagen, men senest i dag hadde han ikke bæsjet på tre dager, og ble ganske urolig. Om han ikke hadde hatt avføring i dag tror jeg nok at jeg hadde snakket med helsesøster.. Tips er jo selvfølgelig maltekstrakt i melken grøten blandes ut med, og sviskepuré eller sviskejuice etter måltidene, og ikke for tykk grøt.

Lykke til med grøttilvenningen :)

Skrevet

Vi gir svisker, de du får kjøpt på de 4mnd glassene til hvert måltid med grøt. Av og til får hu det ellers også. Malt hadde bare motsatt effekt hos oss..

Vet ikke når du gir grøt. Men vi ga på dagen i starten for å se at det gikk bra, gikk så over til å gi på kvelden. Men da begynte hu å våkne på natta (hu sover hele natta til vanlig). HS sa da til oss at det er ikke alle barn som sover like godt når de er veldig mette, de blir mer urolig av det. Så vi gikk tilbake til å gi på dagen.. Nå som hu begynner å bli godt vant til grøten, skal vi prøve kveld igjen, da hu snart må opp i 2 grøt måltider for dagen.

Lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...