Gå til innhold

Ville dere snudd barnesetet bare for denne ene gangen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bakovervendt sete. Gutten er to år. Vi har et sånt baksete som gjør at vi ikke får setet langt nok bakover, slik at når han sover, så dingler hodet framover. Har lagt en planke under sete for å bygge litt opp.

I morgen skal vi kjøre 60 mil, og tenker å starte ved leggetid. Det mest behagelige ville vært om vi kunne snu setet så han får lagt seg litt bakover og sovet litt. Vi tenker uansett å snu han bakover igjen etterpå, for det fungerer greit til daglig. Ville dere snudd for denne langturen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke det. Kjøp sånn "pute-ring" til å legge rundt nakken og halsen, så får han hvilt hodet sitt på den.

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort.

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. Det er fremdeles tryggest å sitte bakovervendt. Når dere skal kjøre så langt, er det dessuten ekstra stor sjanse for at sjåføren blir sliten, og dere skal sikkert kjøre på ganske trafikkerte veier.

Så nei....

Skrevet

Men hva gjør vi? Han nekter å bruke sånn støttepute, og jeg kan ikke sitte og holde hodet hans i 8 timer... Dessuten er det vel ikke særlig sikkert når han sitter og dingler med hodet heller. Han våkner og gråter av og til fordi det er ubehagelig... Får litt vondt av ham...

Skrevet

ja det hadde jeg gjort! men jeg tenker litt på komforten til barnet også..

og jeg får sikkert pes for dette... men det får bare være.

dumt å spørre her inne om sånne ting da.. vet jo at det blir bråk av sånt liksom......

Skrevet

Kanskje du klarer å lirke puten på ham etter at han har sovnet?

Evt.: er det ikke mulig å skyve forsetet helt frem og så kan den voksne passasjeren heller sitte bak ved siden av barnet?

Skrevet

Forsetet er helt framme. Det er baksetet som er problemet. Det går veldig nedover mot ryggen, om dere skjønner.... Det er på en måte veldig dypt... og mykt... Får ikke helt til å forklare...

Skrevet

Så lenge gutten er 2 år og ikke 2 mnd..., så hadde jeg snudd setet ja!

Skrevet

Vi snudde dattera vår da hun var godt 1 1/2 år og hun sitter enda med kjøreretningen. Dette pga vi flyttet et stykke vekk og det ble masse kjøring og hun kasta opp hver gang når hun satt rygg mot rygg.

Skrevet

selvsagt hadde jeg gjort det. Her er det snakk om 60 mil..og skal han dingle frem og tilbake med hodet i 60 mil så er ivertfall DET skadelig for han... pga liten bil og lange bein måtte vi snu begge barna tidlig..allerede ved ca 1 år....tror ikke det er noen krise...ivertfall ikke for en tur!

Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det nei.

Jeg har blitt grundig skremt av min lege-far som tar imot mennesker som kommer inn etter biluykker.

Han er totalt hysterisk når det gjelder hvilken vei barna skal sitte: bakover, bakover, bakover. Han er virkelig livredd for at hans barnebarn skal sitte forovervendt i bil.

Hadde vel blitt arveløs og jeg, hvis jeg hadde snudd barnet fremover...

Skrevet

Ja jeg hadde snudd setet, lettere å følge med hva som skjer bak også når det er så lang tur.

Skrevet

Det er ikke farlig å henge med hodet, men det ER FARLIG å bygge opp under setet med en planke. Den må dere ta bort, vær så snill.

Skrevet

Hadde ikke snudd setet. Jeg har snakket med trygg trafikk om dette med at hodet dingler. Det er ikke farlig, har ingen ting å si for sikkerheten til barnet. Som regel har heller ikke barnet særlig ubehag av ting vi voksne ville fått vondt av;-) Og helt enig med EnMamma, livsfarlig å bygge opp setet med planker sånn.

Skrevet

Hadde aldeles ikke snudd det,i bilstolen gutten vår(2 år) hadde tidligere sov han med hodet "dinglende",men vi brukte å legge en slik pute rundt og hvis han ikke vil ha det så la vi et skjerf i mellom hodet hans og seteveggen.

Skjerfet plaget han ikke i det hele tatt og vi brukte å kjøre hjem til svigers på besøk nokså ofte og det var en lang tur på 5-6 timer.

Skrevet

Høres egentlig ut som dere burde vurdere et annet sete. Det er overhodet ikke anbefalt å legge til egne props til et bilsete! Verken planker, puter, skjerf eller andre ting. Hvis dette virkelig er "nødvendig" for at setet skal virke optimalt i deres øyne, bør dere kjøpe et nytt. (og det gjelder fler i denne tråden enn bare HI)

Skrevet

Må si meg helt enig med Ka-ping her

Skal du IKKE bygge på setet med planker...........................

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...