Anonym bruker Skrevet 27. desember 2007 #1 Skrevet 27. desember 2007 Er det virkelig bare jeg som må bruke det? Jeg har vært forkjøla 2 ganger under svangerskapet og begge gangene har jeg måttet bruke nesespray.. Har hørt med legen min,han sa det var helt greit så lenge det var innen anbefalt dose.. Men etter en kjapp liten leserunde rundtom her inne,er jeg tydeligvis en forferdelig mor som virkelig har brukt nesespray.. Får ekstremt dårlig samvittighet.. Og det er jo ikke som om jeg ikke har prøvd å ikke bruke det. Jeg liker jo ikke noen for for medisinske ting når jeg er gravid,men alle former for saltvannspray er bare å glemme for min del... Noen andre som er like "forferdelige" som meg?
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2007 #2 Skrevet 27. desember 2007 JA, hva med meg da? Jeg har vært avhenig av den nesesprayen mer el mindre i 8 år nå. Jeg har vært til ØNH, ble kurert, men så kom den herkens influensaen, og nesesprayen ble tatt i bruk igjen, og da var det påen igjen. Brukte nesespray gjennom hele forrige svangerskap, men denne gangen har desverre måttet bruke mer, slimhinnene er totalt ødelagt, bare tørt og skorpete, skyller med saltvann dagelig, men må også bruke nesespray. Men jeg skal få skikkelig behandlig når jeg har født, de kan ikke få gjort noe mest jeg går gravid. I første svangerskap sa ikke legen eller jordmor noe på det, legen min sier heller ikke noe på det nå, men den jordmoren jeg har denne gangen liker det overhode ikke, men hva skal jeg gjøre da, når alt blir totalt blokkert i begge neseborene? Så du er langt fra forferdelig. Men den nesesprayen har ikke gitt nr 1 noen bivirkning / skade. Og sannsyneligvis ikke nå heller.
Baby nr3 ombord Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 Jeg har vært tett i 3 uker snart og har brukt nesespray hele den tiden. Det er mye over reagering her inne, det står klart og tydelig på blanketten som følger med at den kan nyttes for gravide. Så jeg stresser ikke akuratt så mye med det:)
mizz25 Skrevet 27. desember 2007 #4 Skrevet 27. desember 2007 Bruka nesespray æ å,men prøva å vent i det lengste. Men e jo ekkelt å gå med tett nese,ingen skjønna ett kvepp av ka man sir.. hehe ;-)
BlåklokkaVest Skrevet 27. desember 2007 #5 Skrevet 27. desember 2007 Jeg har også hatt en periode med nesespray. Har også måttet brukt paracet pga intense smerter i nakken (så ille at jeg måtte gå med nakkekrage). Når jeg tok paracet for nakken, så forsvant forkjølelsen omtrent helt over natten!! Da ble jeg nesten litt snurt.....! Her har jeg pintes med tett nese og hodepine i nærmere 2 uker, og så var det bare 2 paracet morgen og kveld som skulle til??? :-) :-)
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 27. desember 2007 #6 Skrevet 27. desember 2007 Det er skikkelig frustrerende å være potte tett i nesa! Men jeg har funnet en ufarlig nesespary som skal være helt trygg for oss med kul på magen; Miwana heter den. Først brukte jeg den blå, men den ble for svak, så nå har jeg gått opp til den røde - og den løser fint opp i gørra! Tør ikke ta noen sjanser, så jeg holder meg til det jeg vet er helt ok for gravide.
CB-BabyBoy Skrevet 27. desember 2007 #7 Skrevet 27. desember 2007 Jeg spurte legen min om dette med nesespray fordi jeg fikk motstridende råd; apoteket sa "ja bare bruk", men bruksanvisningen sa "skal ikke brukes av gravide". Hvem skal man stole på? Legen sa da at legemiddelselskapene må sikre seg, derfor skriver de slik. Jeg kunne fint bruke det inntil 3 uker før termin pga stoffene i sprayen; de kan være riehemmende. Men inntil det kunne jeg fint bruke det, hun sa det var bedre at jeg fikk puste og sove
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 27. desember 2007 #8 Skrevet 27. desember 2007 Jeg fikk streng beskjed av 2 ulike leger + sykepleier, at jeg ikke fikk bruke nesespray :/ Har vært pottetett i 3 uker, og fikk derfor bihulebetennelse, men fikk alikevel baskjed om å ikke bruke det. Kjendte at jeg holdt på å bli gal. Mistet alle smaksløker, og fikk nesten ikke mat i meg - ble jo skikkelig anpust av å spise, siden jeg ikke kunne puste med nesa.. Øyebetennelse fikk jeg også, da alt var tett. Kjøpte meg så et nesehorn på apoteket, og laget saltvannsoppløysning, og det ble bedre, men måtte spyle opptil flere ganger i timen i starten. Nå går jeg på 4.e uka, og er bare litt tett. Fikk forklart at babyens indre organer kunne ta skade av nesesprayene. Men det er jo fullt mulig at deres leger vet mer om dette, enn de som jeg har vært i kontakt med. De lærde strides - det kan man trygt si. Men man blir jo litt skremt når man får slike beskjeder, og man blir jo skikkelig usikker på hvam man egentlig skal stole på.... Man må jo nesten bare stole på den legen man går til, og følge de rådene man blir gitt. Og jeg synes ikke du er forferdelig i det hele tatt. Du har jo bare fulgt de rådene som din lege har gitt deg. Selv har jeg vært storforbruker av paracet, da jeg har slitt med feber, hodepine, muskelverk, og bihuleverk. Og jeg mener storforbruker!!! Nesten deglig i 3 uker - men det ble jeg anbefalt av min lege. Har selv dårlig samvittighet, men har følt at jeg virkelig har hatt behov for å ta dem. Noe dritt å bli syk
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2007 #9 Skrevet 27. desember 2007 CB-BabyBoy: Jeg kjenner at jeg elsker deg litt akkurat nå... Så utrolig godt å høre! Da kan jeg ta de 2 dosene otrivin i døgnet da... Sitter her med den sterkeste saltvannssprayen med menthol og det hjelper ingenting... Jeg tar jo liksom ikke mye nesespray,men jeg klarer meg virkelig ikke uten... Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2007 #10 Skrevet 27. desember 2007 Det finnes noen typer du ikke skal bruke, i følge bruksanvisningen, men det står at otrivin og zymelin kan brukes av gravide
Trultemora er presseklar!! Skrevet 28. desember 2007 #11 Skrevet 28. desember 2007 Har vært avhengig av den nesesprayen i mange mange mnd jeg nå!! Hadde det ikke vært for den, så tror jeg at jeg hadde vært 6 feet under... Har jo ikke fått puste uten den jo!
miren85 Skrevet 28. desember 2007 #12 Skrevet 28. desember 2007 ja jeg bruker også nesespray, men bruker ortrivin for barn:) den funker også, og får ikke så stor dose. Må bruke det hver kveld pga ellers får jeg ikke sove, men på dagen klarer jeg å holde meg.
mor.monsen Skrevet 28. desember 2007 #13 Skrevet 28. desember 2007 Jeg og har brukt otrivin for barn. Men kun før jeg skal sove og om jeg har våknet å vært tett på natta. Paracet er for så vidt ikke skadelig for babyen.. det sier i hvertfall min lege og jordmor. Men alt med måte selvfølgelig.
3 gutter iløpet av 4,5 år Skrevet 28. desember 2007 #14 Skrevet 28. desember 2007 Jeg har brukt nesespray 2X 10 dager . Gikk deretter over til kortisonspray fordi Otrivin ikke funka bra nok. Etter 10 dager med Otrivin har den mer og mer motsatt effekt, så viktig å ikke bruke så lenge av gangen. MEN min store hjelp er Nesehornet fra apoteket. Skyller og skyller 5 ganger om dagen minst. Hjelper ikke like mye som Otrivin, men gjør at ikke det blir pottetett iallefall. Fyller med vann og 1 ts salt. Kjekk å ha ellers også når man begynner å bli forkjøla.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå