Gå til innhold

andre som går på pencilin her??og nesespray..

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fått bihulebetennelse og var hos legen idag.. fikk pencilin og han sa det var helt i orden og ta når man var gravid,,.

håper jeg blir bedre nå!! men noen andre som har tatt otrivin nesespray?

han sa jeg ikke burde ta det. men når jeg ringte legevakten sa de at det var greit? hmm.. legen til en venninne av meg sa også at det var greit. merkelig at de sier så forskjellig. noen som vet??

=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg feiler samme som deg, fikk pencillin på lille julaften. Legen sa jeg kunne bruke otrivin, han slo det til og med opp. Men en skal ikke bruke mer enn anbefalt dose. Jeg kjøpte otrivin for barn, der står det i pakkningsvedlegget at den kan brukes av gravide.

En hører mye forskjellig om dette men jeg velger å ikke være så overhysterisk. Men tar bare når jeg er helt nødt.

God bedring.

Skrevet

Er i ferd med å bli frisk av en bihulebetennelse nå. Otrivin skal du ikke bruke! Jeg fikk og antibiotika, men den virket ikke på meg, så når har det gått tre uker og jeg er så og si frisk snart.

I stedet for otrivin kan du gå på apotek og kjøpe nesehorn og saltvannsløsning, da får du skyllt bihulene ordentlig, og får ut dritt og får bort trykket! Det hjelper noe enormt!!

Ta paracet for å få ned feber og smerter.

Håper antibiotikan virker for deg!! Er ikke så mange vi gravide kan ta, men noen er det heldigvis! God bedring!

Skrevet

Jeg var også med legen for et par uker siden med bihulebetennelse men jeg nektet å ta i mot antibiotika.

Da sa han at jeg ikke skulle ta otrivin, men anbfalte nesehorn og saltvann.. Det funket på meg, men tok selfølgelig litt lengre tid siden jeg ikke veille ha medisin.. Første dag uten hodepine i dag så nå har det nåk gått over:)

Skrevet

Hvis man går inn på felleskatalogen.no og søker på otrivin, så står det faktisk at man kan bruke dette under graviditet, men i terapeutiske doser.

Skrevet

eg har en tante som har fått fire unger. med to av de har hun måtte bruke pencilin pga. bihuler. på begge de ungene har det blitt påvist emaljefeil på tennene pga. pencilinen. eg fikk og beskjed av lege at det er tryggere å unngå all bruk av medisin, siden fosteret bruker mye lenger tid enn oss å kvitte seg med stoffene. saltvannsløsning fåes som nesespray og er mye sikrere.

Skrevet

Til meg sa legen strengt nei, til nesespray, men ville gi meg penicillin. Jeg takket nei til penicillinen, og sa jeg ville først prøve med det nesehornet jeg var blitt anbefalt, og det hjalp. Verken, og det grønn/gule limsnørret forsvant etter få dager. Virkelig effektivt, men jeg brukte det flittig da!! Flere ganger i timen i starten.

Skrevet

Æsj, forvirrende! I mitt første svangerskap fikk jeg beskjed om at nesespray var helt ok, i mindre mengder. Denne gangen er det visst ikke det..

Nesespray skal vel egentlig uansett ikke brukes mer enn i 10 dager om gangen pga tilvenningsfaren, men er det forbundet med fare for fosteret eller er det den tilvenningsfaren de snakker om??

Skrevet

Hei!

Her var det mye feilinformasjon ...

For det første: Du kan trygt bruke nesespray selv om du er gravid. Nesespray er lokaltvirkende og går ikke over i blodet i mengder som kan ha betydning for fosteret. Men hold deg til regelen om max 10 dager; ellers mister blodårene i nesen evnen til å trekke seg sammen uten spray og da blir du kronisk tett. Dette gjelder uansett om du er gravid eller ikke.

For det andre: Du kan trygt ta Penicillin når du er gravid. Emaljeskader som ble nevnt ovenfor gjelder en helt annen type antibiotika og er ikke en bivirkning av Penicillin.

Lykke til!

Skrevet

Bruk Bisolvon (http://www.bisolvon.no/) - har hjulpet meg mer enn nesespray, og jeg har ikke fått bihulebetennelse etter at jeg begynte å bruke dem. Reseptfri og ufarlig (i følge fastlegen min som så i legemiddelkatalogen). God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...