Håperpåønskebaby Skrevet 27. desember 2007 #1 Skrevet 27. desember 2007 Vi avtalte for lenge siden at vi skulle til svigers på 1. juledag på ribbe, da vi var hos mine foreldre på julaften. Min svoger, hans kone og vår niese var hjemme for julen (de bor på en annen kant av landet). Svigermor har aldri laget ribbe før, og hadde i forkant mast en god del, og jeg hadde sagt meg villig til å hjelpe, og sa jeg hadde en oppskrift jeg da ville bruke. Når vi da kom 1. juledag, hadde hun begynt alene, med en oppskrift hun hadde og hun hadde pratet med sin søster om hvordan hun skulle gjøre, hun hadde blandt annet en lavere temperatur enn det jeg bruker. Det syntes jo jeg at var greit, for da hadde jo hun planene klar, og jeg slapp å hjelpe til. Tenkte jeg da... Tror vi var der i ca 20 minutter før hun begynte å mase skikkelig! Om hun ikke kunne gjøre sånn og sånn, om ikke ribba skulle snus etter 45 min osv.. Da svarte jo jeg og min mann som sant var, at det måtte jo hun gjøre som det stod i oppskrifta og som hun og søstera hadde blitt enige om på telefonen. Da tente hun på alle plugger å begynte å kjefte og smelle på meg og mannen min, om at hun ikke likte ribbe, men gjorde alt hun kunne, at vi var utakknemlige og frekke osv. Det endte opp med at min mann reiste seg sint og sa at nå går vi. Vi fikk ikke engang sagt hadet til de andre. Da vi var komt ut til bilen og skulle til å kjøre, kom svigerfar ut og spurte; "var det nødvendig da?" "Ja, det der gidder vi ikke". Dette var halv 3-kvart på 3. Vi reiste da tilbake til mine foreldre (ca 30 min kjøretur unna). Klokka 4 fikk vi melding fra svigerfar om at middagen var klart halv 5-5, om vi kom. Nei svarte vi. Etter det har vi ikke hørt noe. Det som må legges til her, er at min mann har en helsetilstand som gjør at han blir svært kvalm og dårlig av blandt annet stress som dette, noe mine og hans foreldre vet utmerket godt! Tingen er den at vi egentlig har en avtale om at vi skal der på nyttår, og at jeg skulle lage ribbe da. Jeg har virkelig ikke lyst uansett hvordan ting utarter seg! Gruer meg bare ved tanken jo! Mannen min har sagt at han ikke tar kontakt med dem før vi får en unnskyldning fra hans mor... Hva hadde dere gjort?
Håperpåønskebaby Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #2 Skrevet 27. desember 2007 å, herregud så langt det ble.. det var virkelig ikke meningen! Er bare så sint og frustrert..
Mammapostei! Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 Ventet på unnskyldningen og handlet inn mat til å feire hjemme dersom den ikke kommer........ Personlig hadde jeg ikke gått da heller jeg da...Er noen som synes det er viktigere å stresse enn å faktisk FEIRE høytiden med familie og kos Lykke til hverfall
Håperpåønskebaby Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. desember 2007 Dersom vi ikke skal dit, skal vi nok til mine foreldre, men da har jeg lyst å varte opp med ribbe der, men da hadde vi blitt 12 stk.. og hva gjør man med en ribbe på 6kg dersom det ikke blir noe av liksom...? Off... Svigerforeldre er noe herk!
Mammapostei! Skrevet 27. desember 2007 #5 Skrevet 27. desember 2007 Har vært heldig på den fronten jeg da Da synest jeg dere skal gi beskjed om at dere kommer til å feire hos dine foreldre både for din og din manns skyld, så er dere sikret en fin feiring. Så vet din familie hva de har i vente også, for de skal vel ha middag om dere ikke kommer også??
Håperpåønskebaby Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. desember 2007 Nei, da skal jeg handle med brød fra jobb og lage smørbrød...
Glad-mamma:) Skrevet 27. desember 2007 #7 Skrevet 27. desember 2007 Ha ha ha ... jeg må nesten le, for det er akkurat som å høre min svigermor. Jeg skjønner godt ditt sinne og frustrasjon, men jeg måtte bare le litt, for jeg trodde ikke det fantes flere slike som henne... Min svigermor tåler heller ikke å ta i mot råd fra meg når det gjelder matlaging. Jeg gjør som du at jeg bare trekker meg unna når hun sier hun ikke trenger hjelp. Når maten da er ferdig og misslykked, har hun sagt ved servering at det er jeg som har laget den. Jeg blir helt sjokkert jeg!!! Et annet problem er at hun aldri vasker/bytter kopptuer. Når vi kommer på besøk lukter det sure tuer i hele huset, og slike uhugeniske ting takler jeg ikke. I tillegg tørker hun gutten vår rundt munnen med dem. Jeg har sagt i fra at det der får hun aldri gjøre igjen, og da blirt hun sååå sur . Jeg overser det, og kjøper med meg en 10 pk tuer hver gang jeg er der. Det skal ikke være enkelt med svigermødre, men bare de ikke får ta styringen er det greit...
Håperpåønskebaby Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 27. desember 2007 Jeg får også så dårlig samvittighet når dette har vært planlagt i et år at vi skulle dit på nyttår... Off.. Føler også at avgjørelsen egentlig hviler på mannen min.. Men han er redd at ting bare blir verre dersom vi ikke går dit... Men som han sa så er det nok ikke så farlig om vi ikke kommer, det hadde vært mye verre om det var broren og familien hans... De favoritiserer åpenlyst hans bror ovenfor ham og oss...
Glad-mamma:) Skrevet 27. desember 2007 #9 Skrevet 27. desember 2007 Nei dårlig samvittighet synes jeg absolutt ikke du skal ha, selv om det har vært planlagt aldri så lenge. Sånn oppførsel som dette er det viktig at de forstår at dere ikke aksepterer, og da får det bare være en lærepenge til neste gang. Lykke til!
Håperpåønskebaby Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 28. desember 2007 Noen andre som har råd å komme med...`?
blirjegsnartmamma Skrevet 28. desember 2007 #12 Skrevet 28. desember 2007 Kanskje ikke så oppmuntrende dette da.. Men min farmor var akkurat slik, eller er det jo enda. Helt umulig å være i hus med, særlig overfor mamma (svigerdatter) Vi bodde vegg i vegg med dem i 20 år, helt fra mamma og pappa giftet seg, inntil det plutselig tippet skikkelig over for farmor. Pappa tok med oss og flyttet, og etter det har vi vel ikke snakket med farmor, og hun vil ikke snakke med oss heller. Men - det positive - mamma og pappa har det mye mye bedre, og det samme har vi, nå når vi slipper å høre hvor fæl mamma er hele tiden.. Det må være mannen din som tar avgjørelsen om dere skal eller ikke, hvis ikke vil forholdet mellom deg og henne ikke bli bra..
Gjest Skrevet 28. desember 2007 #13 Skrevet 28. desember 2007 MEn kan det tenkes at du har sagt ting på en måte som kan oppfattes på en dårlig måte av henne? Du skriver jo at hun "maste" om at du skulle hjelpe henne med ribba. Kan du ha gjort det klart for henne at du oppfattet det som mas fra starten av? Kan hende det var derfor at hun ble sint. Temmelig irrasjonelt å bli sint bare fordi du sa at hun måtte følge oppskriften hun hadde begynt på, så prøver bare å se det fra hennes side. Kanskje hun tenkte at hun ikke skulle plage deg med det likevel, men ble usikker mens hun laget ribben? Uansett er det sikkert en bra ide å spille dum hvis hun vil ha matlagingsråd heretter. Og som svar til at de favoriserer den ene broren hans (eller noe) forskjellige "barn" blir jo behandlet på forskjellig måte. Det er slett ikke sikkert at de er klar over at mannen din føler det på denne måten og om han hadde sagt det til de ville de sikkert ha prøvd å skjerpe seg.
Håperpåønskebaby Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 28. desember 2007 Problemet med å spele dum ang matlaging er at jeg er konditor... Har også lovet å lage ribbe til nyttår egentlig... Men har pratet litt med dem nå, og slik det virker, skal vi dit på nyttår, og jeg kjenner at jeg gruer meg så mye at jeg begynner å gråte! Men vil ikke ødelegge mannens forhold til foreldrene heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå