Muffinsmamma Skrevet 27. desember 2007 #1 Skrevet 27. desember 2007 Så nettopp et innlegg der folk svarte om de leverer inn gammel eller ubrukt medisin til apoteket, og mange svarer nei. Jeg vil ikke pushe på folk meninger, eller jo, det vil jeg. Dere har alle barn og de skal vokse opp på denne jorda. Gjennom å kaste medisin i søpla er dere med på å forgifte jorda vår enda mer. Gjennom å skylle ned medisin i vasken eller do er dere med på å forgifte vannet. Vil dere, om dere tenker dere om, at barna våre skal leve i en slik verden? Det er kjempeenkelt å samle opp medisiner og gi til apoteket, også om man bor langt unna et apotek. Samle det opp, og ta det med når dere skal i nærheten av apoteket, eller om folk som er på besøk kan ta det med for dere om de kommer forbi et apotek. Det er dessuten veldig lett å sortere søppel.... Jeg gjorde ikke dette før, men vi begynte med det ekstra mye etter at vi fikk barn - man kaster mye mat, det er matglass, osv. Mange vet det kanskje ikke - men nesten alt kan resirukleres... glass, metall(derav hermetikkbokser og lokkene på barnematglassene for eksempel), hard plast(shampoflasker, kremtuber, isbokser, med mer...), papp(risforpakningen, pastapakker, pizzakartonger, osv osv) Det fins stasjoner der man kan kaste alt dette - vi samler opp alt i smarte bokser fra IKEA og kaster når vi er på handletur. Etter å ha begynt å sortere innser jeg hvor utrolig mye man gjør for miljøet, vi kaster så sinnsykt mange ting.... vi har kompost også, hvilket jeg vet ikke er så lett for alle å ha, men der også ser jeg hvor mye mat som havner.... bananskall, matrester, frukt og grønnsaksskrell, bla bla. Virkelig noe å foreslå for borettslaget - det fins supre beholdere man kan skaffe. Nå syns sikkert mange at jeg sitter her og skryter - men jeg vil ikke skryte, bare påvirke. Vil at ungene mine skal overleve og gjør alt jeg kan for å hjelpe miljøet. Lykke til jenter:)
alvis Skrevet 27. desember 2007 #2 Skrevet 27. desember 2007 Jeg syns også det er kjempeviktig å sortere søppel:) Alle skulle vært like flinke som du. Jeg hadde samlet opp antibiotika mikstur og gikk ned på apoteket med det her en dag ( Jobber som spl og vi leverer alt av medisin rester til sykehusapoteket). Da jeg kom til kasse med antibiotikan og noen smertestillende tbl som gått ut på dato sier damen i kassen at jeg bare kunne ta det hjem og spyle det ned i vasken. Jeg sa at det er jo ikke bra og hun sa at det er det de gjør med de medisinene de får inn? Hoppas det ikke er sant!
Espoir Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 Ja, det e rviktig, og vi er ikek flinke n ok. Vi sorterer papir og glass og levrer medisiner til apoteket. Men vi kunne nok ha sortert plast og metall også, men jeg er usikker på hvhor det kan leveres (ingenting annet enn restavfall som hentes her - alt annet kjører vi selv). Men skulle gjerne hatt kompost også, men ble frarådet det pga rotter? Det er mye rotter i området, og kompost er kjempebra for rottene, der finner de jo masse godt å spise.
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #4 Skrevet 27. desember 2007 Helt enig! Nå må vi som er den slappe dessertgenerasjonen ta oss sammen!! Tenke på andre enn bare oss selv. Det skal så lite til, og hvis alle gjør det lille de kan - så blir det ganske stort på verdensbasis :-)
Muffinsmamma Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. desember 2007 ja rotter ja.. usj. men det fins beholdere man kan ha til kompost så rottene ikke kommer til...!
Muffinsmamma Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. desember 2007 http://www.loop.no/kildesorteringsguiden/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå