*Rutletutt* Skrevet 27. desember 2007 #1 Skrevet 27. desember 2007 På dagen og på natten - får de grøt eller anen fast føde? Her har det jo (som mange sikkert har fått med seg...) et mareritt når det kommer til soving for Milla på snart 5 mnd. Hun har hatt noen gode kvelder og netter inni mellom, men stort sett er det bare styr. På dagen sover hun en dupp på et par timer hvis jeg er heldig - men i det siste har det blitt maks en ti-minutters dupp her og der på puppen eller når vi kjører bil. Det varierer veldig når og hvordan hun sovner om kveldene - alt fra kl ni til tov-tiden, stort sett med mye hyling og kaving. Har hatt noen gode kvelder, men de er i absolutt mindretall. Så er det å våkne annenhver time på natten. Hun får et måltid med maisgrøt blandet med mme på kvelden, ellers pupp. Hun spiser ikke så mye grøt, får ikke i henne mer enn 20ml. Hun har hatt et par netter etter vi begynte med grøt, hvor hun bare har våknet to ganger på natten...men det ser desverre ut til å ikke bli en trend. Hun har også ofte en eller to våkenperioder på natten uten at hun vil ha pupp - som i natt da hun var våken fra ca tre til fem.... Vet hun er litt unormal på søvnfronten, så lurer veldig på hva som er "normalt" for den alderen...
Pepsimaximusa *mammatil2* Skrevet 27. desember 2007 #2 Skrevet 27. desember 2007 Har en gutt på 5mnd og 9 dager! Han får 2 måltider med grøt hver dag, og 4 flasker med mme! Han sovner ca kl 21 på kvelden, og våkner igjen ca kl 09 på morgenen!Ikke noe mat imellom da! Når han har våkna er han våken som regel 1,5t før han trenger en liten lur igjen! Sover da ca en halvtime! så sovner han som regel sånn i ett-tiden og da sover han et par timer.. Ny sovetid igjen sånn i 17.3o tiden, da er det en liten halvtime igjen! Han har begynt å våkne tidlig på morran sånn i 6-tiden, men da har han fått sutten sin og teppet, så sovner han med en gang igjen!
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 AKKURAT som det skulle vært oss sånn du beskriver det!!
tina_mor Skrevet 27. desember 2007 #4 Skrevet 27. desember 2007 Heia... Bare først: Sååå nyydelige bilder du har av snuppa og en stolt storebror... Snuppa vår er også 5 måneder (blir 6 måneder 12.januar) Vi har hatt det ganske så bra og enkelt med henne hittil...men for et par dager siden snudde det he he et par ting som har gjort det er nok at hun har vokst mye og trenger mye mere Hun er fremdeles akkurat under 6kg. Samt at det har kommet flere små hvite prikker "Les tenner" he he Stakkars...så ubehagelig - Vi gir henne ca 4 flasker mme à 200ml, samt 1 - 2 grøtboller med Maisgrøt - er fra 6 mnd står det (Nestle sin), men virker som den fungerer godt og metter en del. Vi prøvde med havregrøt, men var ikke aktuelt he he Hva slags grøt får hun? Får hun noe annet fast føde?? Ja "NORMALT" ja he he - godt spørsmål.. Har snuppa fått noen tenner ennå da? Klem fra oss
*Rutletutt* Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. desember 2007 OMG - skal vi bytte? ;o) HVA gjør jeg feil? Jeg blir så oppgitt:o(
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #6 Skrevet 27. desember 2007 he he he Tenkte på deg da jeg skrev mitt innlegg....... vi sliter jo kun med selve søvnmønsteret vi da. Altså at han tar natta så sent. En vanlig dag hos oss er slik Våkner mellom kl 10.00-13.00 Spiser, leker. Sover igjen avhengig av nå han våknet etter 1 og en halv til to timer. sover da i ca 1 til 2 timer. Våkner han 10.00 så sovner han igjen mellom kl 11.30-12.00 Sovner ca kl 16.00 Sovner ca kl 19.00 Tar natta kl 01.15 og sover da til ca 11.00 Altså sover i 10 -12 timer uten å våkne på "natta" Deretter 3-5 timer på dagen. (ofte lengre) Tilsammen så sover han tilsammen 13 - 18 timer i døgnet. Han får kun mm.
*Rutletutt* Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. desember 2007 Tusen takk, tina_mor:o) Jeg har tenkt tenner her også flere ganger - smurt på med Dentonox, men ser ikke ut som om det hjelper i allefall. Hun har ikke antydning til hvite prikker eller noe enda. Hun har vært sånn siden hun ble født, da - så er ikke noe som har kommet nå i det siste. Hun har hatt kolikk, så er blitt mange dårlige vaner av det - bla sovne med puppen og sånn....umulig å venne henne av med det...har prøvd, men da hyler hun seg stort sett helt vekk:o( Hun får maisgrøt fra 4 mnd - men som sagt er hun ikke sånn supergira på det...får presset i henne 20 ml hvis jeg er heldig. Får ikke annen føde enda. Lita jente dere har, da - men hun var vel født litt for tidlig om jeg ikke husker helt feil...? Er spent på hvor stor Milla er blitt til 5 mnd kontrollen (skal 9. januar, men hun blir 5 mnd den 29. des). Hun var 5880g og 60cm på 4 mnd kontrollen. Klem
Hello superbaby Skrevet 27. desember 2007 #8 Skrevet 27. desember 2007 Hei Vår lille datter, som også blir 6 måneder 12. januar, har denne døgnrytmen: Vi legger henne kl 19 og da sovner hun med en gang, så tar jeg henne opp og ammer henne når vi legger oss ca kl 2230-2300. Da sover hun egentlig, men spiser allikevel. ) Etter det sover hun enten helt til morgenen ca kl 07, ellers vi hun ha mat igjen ca 3-4tiden. Hun vil sove igjen ca 1 1/2 - 2 timer etter at vi har stått opp. Så vil hun sove igjen rundt kl 12 og ved 15-16 tiden. Sover 30-45 min hver gang. Noen ganger en hel time (WOW). ;o) Hun får risgrøt til formiddags (dagens andre måltid) og maisgrøt til kvelds ca en halv time før hun legger seg. Pleier å blande grøten med morsmelk. Alle andre måltider er amming.
*Rutletutt* Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 27. desember 2007 Ja, det er nok ikke så lett å snu søvnmønsteret - men han sover jo lenge om gangen da - det må være godt:o)
Pepsimaximusa *mammatil2* Skrevet 27. desember 2007 #10 Skrevet 27. desember 2007 Kanskje du kan prøve å gi litt velling på flaska med mme i?? Det gjorde vi med eldstemann da han begynte å våkne på natta. og kanskje gi en flaske med mme som siste måltidet på kvelden, det er litt mer mettende enn pupp!
tina_mor Skrevet 27. desember 2007 #11 Skrevet 27. desember 2007 Ja tenner er jo et tema her for disse små...uff...så mye styr for og få de inn i munnen også skal de søren meg ut igjen om noen få år he he VI prøver med dentinox vi også , men synes ikke det hjelper all verden. Merker jo det på avføringen når hun har slike dager med vondt... Idag er alt helt ok igjen....sover formiddagsluren sin så godt i vogna atte....men i går kveld og juleaften - my god he he - mye hyl ja...Litt rart når det pllutselig skjer ved 5 måneders alder ja....men men sånn er det ofte.Hva er det "normale" lissom ?? Ja hun er ilta - født 6 uker før termin. Veide henne for 14 dager siden og hun var 5998g og 61,5cm lang Vi bruker fremdeles klær i 56/62 he he Men nå vokser hun fort fremover tenker jeg....... Rutletut:? Har Milla blå eller brune øyne? Kan du se noen tydelig farge på de ennå? Snuppa vår har svært mørke blå/brune et - eller - annet he he Spennende og se hva som dukker opp
tonemelone Skrevet 27. desember 2007 #12 Skrevet 27. desember 2007 Da har jeg 2 spørsmål! :-) Ett til deg som har en yndlig som tar natta klokka ett... Når tar dere kveldsstellet? Klokka sju eller klokka ett. Og så til det som gir velling... Er det tynn tynn grøt du bruker, eller er det noe som heter velling? :-) Og så til Rutletut: Hvordan holder du ut??? Jeg har mating rundt midnatt, klokka tre og starter dagen i sju-tiden... Og jeg blir gal.... hvordan holder du ut med såååå lite søvn!
*Rutletutt* Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 27. desember 2007 Milla har blå øyne foreløpig - hun får nok ikke brune, nei - både jeg og samboer har grønne, men jeg har litt brunt i da. Storebror fikk ikke sin øyenfarge før han var halvannet år+. Han hadde knallblå øyne frem til det, nå har han knallgrønne;o)
*Rutletutt* Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 27. desember 2007 PepsiMaxmusa*mamma til 2*: Hun tar desverre ikke flaske...(
*Rutletutt* Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 27. desember 2007 tonemelone: He, he - nei - holder vel ut fordi jeg MÅ;o) Seriøst så holder jeg på å klikke i vinkel inni mellom...ekstra kjipt er det jo at hun nekter å ta flaske, så jeg kan jo ikke levere henne til andre og få litt hvile heller:o( Blir vant til lite søvn...får bare håpe det kommer seg snart.
Pepsimaximusa *mammatil2* Skrevet 27. desember 2007 #16 Skrevet 27. desember 2007 Ja, man kan bruke vanlig grøt som man har på flaska, 3-4 skjeer ihverfall, kommer jo litt an på hvor mye melk det er i flaska!
tonemelone Skrevet 27. desember 2007 #17 Skrevet 27. desember 2007 Ok, jeg har gjort det, og klippet hull i tutten på flaskesmokken. Men han griser så innmari... :-) Får for mye inn i munnen, og spytter ut igjen halvparten. Naboen fortalte at det er noe som heter velling, som fåes kjøpt i sverige... derfor jeg lurte på om det finnes i norge også. For tynn grøt funker jo helt fint!
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #18 Skrevet 27. desember 2007 Ja du tonemelone Vi har jo prøvd å innføre kveldsrutine mellom kl 19.00-20.00 - altså bad/vask og pysj. Problemene er som følger, enten sover han på gitte tidspunkt. dumt å vekke for å stelle han likssom. Men så optimisiske vi er så tar vi kveldsrutinen i 19 tiden, litt senere om han sover seg igjennom den da..... Vi er jo redd for at han ikke kommer til å skjønne sammenhengen mellom "kveldsrutinen vår" og at det er natta. da han ofte ikke tar natta før 4-5 timer etter at vi har stelt han. Han sover veldig mye på kvelden og spiser veldig mye. Aner ikke hvordan vi skal få snudd døgnet på han ! Har du noen gode råd? Vi har prøvd å vekke han om morgenen, men med varienrende hell. Jeg har også en egen tråd her om du har noen gode råd.
tonemelone Skrevet 27. desember 2007 #19 Skrevet 27. desember 2007 Hallais @ugust! :-) Jeg er veldig konsekvent på at vask, bading og pysj skal på mellom klokka seks og sju. Vanligvis sover han siste økten frem til fire-fem tiden, og holder da ikke ut lenger enn til seks-halv sju. Har lest at for å innføre rutiner skal man ikke se så slavisk på klokka... :-) Likevel, dersom han våkner i firetiden, og er veldig trøtt igjen klokka fem-halv seks, legger jeg ham ut igjen. (han sover bare ute, når det ikke er natta...). Men, jeg vekker ham da halv sju, for å forberede kvelden. Jeg bruker da god tid på å la ham våkne, før han får mat. Da får han grøt, sviskemos og mme. Og litt vann. Så roer vi ned på fanget, og så ser han litt på tv mens jeg gjør klar til kveldsstellet. Bad/vask og pysj, etterfulgt av mer mme. Han er også ekstremt sulten på kvelden!!! I det siste har han sovnet i sju-åtte tiden, men våkner etter en time halvannen, helt desperat etter mer mme. Har prøvd å få ham til å sove igjen uten mat, men helt nytteløst. SÅ er det soving til midnatt-ett, og så er det mer mat. Det er dette måltidet jeg hadde tenkt å bytte ut med litt velling. For han våkner igjen i firetiden for mer mat. Så er det smokk hver time, til han skal opp, noen ganger klokka seks, andre ganger sju, og er jeg heldig holder han ut til åtte. :-) Har faktisk ikke tenkt på at han ikke tar natta før midnatt... det gjør han jo ikke...! Har sett på det som at han tar natta klokka sju-åtte, men masse pauser... Hummm... nei, men da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke sover lenger om morgenen. Hva gjør dere når dere gir ham mat (og hvor ofte) etter pysj? Mat og rett i seng, eller litt lek... :-)
fox`y Skrevet 27. desember 2007 #20 Skrevet 27. desember 2007 heisann:) min får bare pupp ennå da ca vær 3- 4 time.noen ganger tidligere.. han spiser ca kl.06.00,09.30,13.00,16.30,20.00 og 23.00.spiser oxo på natt mellom 2 og 3.. han er våken en del innimellom på natt oxo da,men gir smokken da... sover som regel 30 min etter hvert måltid på dag.men kan oxo være våken 4-5 timer i slengen....
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #21 Skrevet 27. desember 2007 Tonemelone ! Vi prøver også å være konsekvente, men føler at det er "dumt" å vekke han for mye. Vekker han jo på morgenen. Min har som regel to - tre dupper ila kvelden, men våkner og er sulten. Når han da er våken er han mest int i å spise, ikke så lekelysten. Han kan spise i timesvis på kvelden. Sovner ofte på puppen og våkner med engang vi legger han. Virker som om han er umettelig på kvelden. Når han sovner så sover han jo såpass lenge at det virker som om han får nok mat også. han er stoooor også! Han får bare mm. pappan vil begynne med velling, men han er bare 4 1/2 mnd. så jeg synes det er litt tidlig. Ville du ha vekket om morgenen? om jeg gjør det så får han jo lite nattesøvn, også er jeg redd han likevel skal sovne like seint på kvelden.... Forresten: dette søvnmønsteret har an hatt nesten siden han ble født. men da sov han mere.... men han tok som regel "natten" rundt midtatt..... ble bedr e da vi stilte klokken, men nå har det gått gradvis nedover til senere og senere...
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #22 Skrevet 27. desember 2007 Egentlig burde vi også se litt annerledes på det, for han sover jo på kvelden etter kveldstellet men våkner for å få mat. OG ser jo nå at jeg er HELDIG som har en som sover så mye !!! Når han sovner sover han jo 10-12 timer, aner ikke hvor lenge han ville ha sovet om jeg ikke vekket han... Kanskje jeg skal senke skuldrene litt
tonemelone Skrevet 27. desember 2007 #23 Skrevet 27. desember 2007 Hei igjen! Jeg tror vi skal senke skuldrene ja... min gutt la seg også i elleve-tolv tiden da han var nyfødt, og den første måneden. Helt til jeg bestemte meg for at han fikk pysj og ligge på soverommet fra klokka ca sju. Så det kommer jo litt an på hvordan vi ser på det... for meg, så legger han seg for natta når jeg legger ham på soverommet hans (skiller mellom hvor han sover på dagen og på natten). Når det gjelder om jeg ville vekket ham på morgenen, så tror jeg at jeg ville gjort det, ja... Leste at dersom man vil foskyve døgnrytmen, så tar man et kvarter av gangen. Se an hvor lenge han sover om morgenen, av seg selv, og ta det gradvis derfra, et kvarter tidligere hver morgen, og se om det blir noen endring på kvelden... :-) Ei venninne av meg sa til meg nå i jula at hun tror jeg stresser for mye rundt rutinene til gutten min... og det merker han, og skal ikke gjøre sånn som jeg vil... mulig det, så jeg skal prøve å legge bort klokka, og ta det når jeg ser at han begynner å bli trøtt... Har laget et lite skriv, plukket fra nettet, rundt søvn... har du mailadresse, kan jeg sende det til deg, om du vil. :-)
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #24 Skrevet 27. desember 2007 Ja, det vil jeg gjerne, sender mailadressa på privat melding til deg Skal prøve å begynne med det etter nyttår da. Har egentlig gitt litt opp nå i jula. skal bort hver dag + at han får tenner Og når pappaen begynner på jobb så må jo vi å legge oss tiligere. MEN jeg skal iallefall sørge for kveldsrutine slik som du gjør. Takk for praten. Og Rutletutt, beklager om jeg stjal tråden/innlegget ditt. Har desverre ikke noen gode råd til deg. unntatt å kanskje sørge for nok mat om dagen og at hun er god å varm (når det er sagt så sier pappaen til sønnen min innimellom at han overfores da, men han får kun bryst) Lykke til og fortsatt fin jul
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2007 #25 Skrevet 27. desember 2007 Dattera mi er akurat 5 mnd og hun sovner kl 18.30 om kvelden, da vugger jeg henne i søvn. så sover hun til 22 og får pupp og sovner igjen med en gang (litt vugging kanskje) og så våkner hun kl 00 ca og kommer opp i senga mi og da sover hun med pupp i munn til vi står opp(snakk om å være smokk!!)ca kl 06. så er vi våkne 2 timer og så sover hun 0,5 time ca. er våken 2-3 timer og sover 0,5 - 1 time, er våken til ca 15.30 og så sover hun 0,5 t og så er det legging kl 18.30. hun får bare mm. til HI som får lite søvn: når du har et barn som sover så lite, klarer du da å unne pappan noen "fritid?" jeg føler meg som ei skikkelig kjerring, selv om jeg får mer søvn enn det du gjør -. så blir jeg litt sliten av å være smokk og å være så "bunden" til hjemmet. så jeg klarer ikke å unne han å gå ut å ta seg noen pils etc. uff. selv om det er jul og alt. han må sitte hjemme og ha det kjipt fordi jeg ikke takler lite søvn, selv om han egentlig ikke kan hjelpe meg om natta...så hvordan gjør dere andre dettE? får kjærestene deres "lov" å pilse litt om kveldene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå