Gå til innhold

Diare og mageknip, reaksjon på fast føde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stadig leser en om barna som blir harde i magen av fast føde, men det skjer ikke her! Vesla er nå 7 mnd og har fått litt grøt, middag og fruktmos siden hun rundet 6 mnd. Hun har diare kanskje en uke, så gir jeg henne bare morsmelk noen dager og det bedrer seg, og etter noen dager med grøt er det diare igjen.. Ikke store mengder, kanskje 2-4 bleier i døgnet, men hun gråter litt og har tydelig mageknip (spenner seg og får ikke sove).

Er det flere som opplever dette?

Helsesøster sier det er normalt med en reaksjon i magen når vi introduserer ny mat, men nå synes jeg det har vart så lenge.. Hun får ikke mye mat, bare noen skjeer formiddag og ettermiddag. Begynner å bli sliten av å amme hver tredje time hele døgnet nå og vil gjerne opp i mengde mat på dagen snart. Noen som kan berolige meg med at det går over snart, at hun bare er litt ømfintlig og bruker litt lenger tid enn vanlig på å venne seg til maten.. Overhodet ingen matallergi i hverken min eller mannens familie så det skal noe til at det er det. Nå har hun vært løs i magen siden lørdag, ca 3 bleier om dagen, ikke så mye i dem, men tynt. Kan jo være noen tenner på vei også da men, hun har ingen av dem enda... Uff, nå begynner jeg bli frustrert og lei, må nok en tur til helsestasjon igjen over nyttår, men kunne vært greit å vite om noen erfarer det samme som meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har et lite inspill til meg?

Skrevet

Vi opplevde det samme da vi innførte fast føde, hun ble så løs i magen at det rant kontinuerlig - ikke gøy! Det viste seg at problemene startet da jeg ikke hadde nok morsmelk til å blande i grøten, og jenta vår reagerte på morsmelkerstatning og tørrmelk i grøt. Jeg ventet også en stund (14 dager) før jeg kontaktet helsestasjon, for dette kunne jo ikke vært normalt. Helsesøster mente med en gang at det var typisk for melkeallergi eller laktoseintoleranse, og vi startet med erstatning for allergikere, og ble henvist til spesialist på barneavdelingen. Etter det gikk innføring av fast føde som en drøm!

Det behøver jo absolutt ikke være det samme hos din jente, men evt kan du jo gi henne f.eks potet blandet i kun litt morsmelk, eller f.eks Holle grøt (økologisk) som blandes med vann og fruktpure, og da vil du jo se om det er melk som er synderen. Eller kanskje trenger bare magen litt tid til å bli vant til fast føde. Jeg har vært der og vet hvor frustrerende det er, lykke lykke til!

Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding! Siste uka har vi bare gitt Sinlac grøten, men det har ikke blitt noe bedre... Etter å ha søkt litt på nettet har jeg funnet at noen unger reagerer på maismel også, og det er jo sinlac laget av.. At det skulle være så vanskelig da :-(

Det finnes jo en type melkeallergi som kommer av umodenhet i tarmen også, som de vokser av seg igjen når de blir større. Spørs om vi ikke trenger litt hjelp til å finne ut av dette. Har bare gitt henne litt most banan i dag, også får hun leve på morsmelk til over nyttår...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...