Gå til innhold

Nattevakter og gravid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det veldig uheldig å jobbe natt når en er gravid, og hvorfor?

Har sagt ja til å jobbe ca 7 netter i januar, er da mellom 12 og 16 uker på vei. Lurer litt på om jeg bør prøve å endre dette eller hva som er lurt..

Har ikke fortalt at jeg er gravid enda..

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du får hvilt etter endt vakt så er det ikke farlig... å så lenge du selv klarer det... i følge min lege så kunne man godt jobbe natt som gravid.. har selv jobbet, masse nattevakter de 12 første ukene og er nå i uke 23 og alt er fin fint=)

Skrevet

Generelt sett er det jo ikke heldig å jobbe natt. Det er etterhvert blitt ganske kjent at det å arbeide om natta kan gå ut over helsa. Er sjokkert over at fastlegen til deg over her ikke har fått med seg dette. Søvnforstyrrelser, med dertil hørende trøtthet, er veldig vanlig. De som må sove om dagen, sover vanligvis ca. 2 timer kortere enn de normalt ville gjort, og søvnen er ofte dårligere. Over tid kan en da opparbeide seg et skikkelig søvnunderskudd. Økt irritabilitet følger ofte med, men også mer alvorlige psykiske lidelser som angst og depresjon. Mage/tarm-sykdommer er vanlige, spesielt "syreproblemer" (magesår, halsbrann, m.m.) og problemer med treg mage. Som resten av kroppen, er ikke fordøyelsessystemet innstilt på særlig aktivitet om natta. Hjerte/kar-sykdommer er økt med omtrent 50 % hos natt/skift-arbeidere sammenlignet med dagarbeidere, bl.a. gjelder dette høyt blodtrykk og hjerteinfarkt. Også brystkreft er vist å være 50 % vanligere hos nattarbeidere. Gravide med nattarbeid føder oftere for tidlig og får oftere barn med lav fødselsvekt, sammenlignet med dagarbeidende.

Fra dagsavisen: "Professor Bente Moen er overrasket over resultatene. Ved graviditet bør man helt unngå nattarbeid. - Gravide bør unngå nattarbeid gjennom hele svangerskapet, sier Moen til Dagsavisen."

Alle som har forsøkt å jobbe om natta, vet at det kan være tøft. Det å snu døgnrytmen og jobbe når kroppen vil at det skal være natt; sove når kroppen mener det er dag, er ikke så enkelt for de fleste av oss. Det er faktisk ikke alle som klarer det. Av 100 personer som begynner, vil 10 trives med å jobbe om natta, 20 klarer det absolutt ikke og slutter (hvis de kan), mens de resterende 70 klarer å holde det ut på et vis. Det blir absolutt ikke enklere når en er gravid, ihvertfall ikke i de ukene du er i når du skal jobbe natt. Det er vel ofte i den perioden en er trøttest.

Nå aner jeg ikke hvilken jobb du har, men en annen faktor er risikoen for ulykker på jobb øker betraktelig ved nattarbeid.En presterer dårligere og kan lett gjøre feilvurderinger. Etter å ha vært våken i 17-19 timer, er prestasjonsevnen tilsvarende 0,5 promille i alkohol. I tillegg er det vist at 20-30 % dupper av på nattskift, selv om de tror at de holder seg våkne. Alt dette kan få katastrofale følger. Mange store ulykker har nettopp forekommet nattetid, bl.a. kjernekraftulykken i Tsjernobyl, Exxon Valdez-ulykken utenfor Alaska og Bhopal-ulykken i India. Risiko for arbeidsulykker øker med 50 % om natta, og ulykker som involverer enkeltkjøretøy på motorvei tidobles. Og selv om du ikke har en jobb som innebærer stor sikkerhetsrisiko, kan du likevel utløse en liten katastrofe for deg selv og andre i bilen på vei hjem fra nattskift eller nattevakt. Mange har opplevd å sovne på rødt lys - det var de heldige!

Det snakkes mye om et inkluderende arbeidsliv i dag. Inkluderende arbeidsliv i praksis er bl.a. skiftordninger som er til å leve med for folk flest. Og hvilke er det?

Ekspertene er klare i sine anbefalinger:

-Unngå/redusér bruk av nattarbeid der det er mulig

-Reduser lengden på nattskift, helst under 8 timer

-Rotasjon av skift bør være med klokka (dag - kveld - natt - dag)

-Tilstrekkelig hviletid - kravet er minst 11 timer sammenhengende hvert døgn, men det er for lite hvis en både skal ha tid til søvn og arbeidsreise, familie, måltider, hygiene, m.m.

-Hurtig roterende skiftsystem, helst mindre enn 4 kvelds-/nattevakter etter hverandre

-Helst 3 dager fri etter en periode med nattarbeid - normalisering av døgnrytmen kan ta 2-3 dager

-Ikke begynne dagskift for tidlig (helst ikke før 7.00) - tidlig morgenskift kan være nesten like belastende som nattskift, men nattskiftet bør heller ikke slutte for sent

-Unngå ensformig arbeid, alenearbeid, fysisk tungt arbeid, sterk varme og støy om natta

-God belysning, frisk luft, passe temperatur og servering av lettfordøyelig mat gjør belastningen mindre.

Ser at for deg ser det ut som om det bare totalt er snakk om 7 netter. Tviler på at du får all mulige helseproblemer for at du jobber 7 netter :-) Jeg har selv jobbet netter i et par år nå, og syns det har gått greit, helt til jeg ble gravid. Da var det ikke noe greit lenger altså! Var jo så trett, og ble skikkelig dårlig når jeg ikke fikk nok søvn.

Det meste av det jeg har lagt inn her nå av informasjon er hentet fra arbeidstilsynet sine sider, og var i grunnen mest myntet på innlegget til hun over her som har en fastlege som tror han vet bedre enn tiår med forskning. Jeg hadde ikke tatt det han legen sier for god fisk! Han skulle hatt seg en real faglig oppdatering :-)

Skrevet

Jeg er i slutten av uke 16 nå og har jobbet nattevakter hele tiden. Var litt skeptisk i starten jeg og, for man hører jo så mye..Forhørte meg både med lege og jordmor, og de sier begge at det er helt i orden å jobbe natt hvis man orker. Det er ikke farlig, verken for deg eller baby'n.. :)

Skrevet

Jeg jobber kun nattevakter. Er i min 21 uke nå. Går kjempegreit det, og kommer absolutt ikke til å gå over på dag..

Men lytt til kroppen din. Den sier nok i fra hvis det skulle bli for tungt for deg.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg er 28 uker på vei og jobber mer eller mindre 100% natt som sykepleier. Jobber på en relativt rolig avd. så det er ikke fult kjør for meg om natta. Får masse tid til å slappe av. Jeg planlegger å gå min faste turnus frem til jeg går i permisjon. Så sant jeg fortsetter å sove bra. Jeg har ikke hatt noen form for plager i svangerskapet, og natte jobbingen har ikke slitt på meg. Det har heller passet meg ypperlig.

Men, alle er ikke like og som nevnt før. Lytt til kroppen din. Orker du det og er i god form, er det ikke noe i veien for å jobbe natt. Det er sant at undersøkelser viser at nattevaktsarbeid ikke er heldig, men dette er hovedsaklig for dem som jobber nattevakter over mange år.

7 netter bør gå greit, så sant du er i form.

Lykke til.

Skrevet

Generelt så er det vel forsket på dette, og en vet at gravide som jobber nattevakter i begynnelsen av svangerskapet har økt risiko for spontanabort, prematur fødsel og dysmatur fødsel (liten baby).

Jeg jobbet 60% nattstilling når jeg ble gravid og de fem første månedene av svangerskapet. Jeg fødte i uke 32, ei jente som var 13% mindre en normalen (ikke veldig lita, men kalt dysmatur). Legene fant aldri noen årsak til at hun kom for tidlig, men når jeg i ettertid fant denne forskningen (som jeg beklageligvis ikke har noen link til her), ser jeg at det i alle fall er sannsynlig at det er nattjobbingen som var årsaken til den tidlige fødselen.

Jeg var også i svært god form i den tiden jeg jobbet nattevakter, var ikke noe problem med nattevaktene i seg selv på den tiden. Jobbet også en del ekstra i tillegg. Nattjobbingen var i hjemmesykepleien og slett ikke preget av stress, men var altså nattjobbing.

Men til deg spesielt, Nesly, så vil jeg tro at 7 netter såpass langt uti svangerskapet ikke vil ha noe å si, så lenge du selv føler det opplagt for det.

Men jeg vet at jeg ikke vil jobbe faste nattevakter når jeg blir gravid flere ganger.

Andre svangerskap hadde forresten jeg en "vanlig" dagjobb, og da kom jenta to uker før termin. Ikke stor, men heller ikke dysmatur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...