Gå til innhold

hormonspiral= 0 sexlyst!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått satt inn hormonspiral og hatt denne i rundt en mnd. Jeg mistet lysten på sex momentant etter innsettelsen.. synes dette er veldig rart. Jeg hadde gledet meg til endelig ha deilig sex med kjæresten , uten kondom ,men jeg har jo INGEN lyst lenger! Kjempe frustert. Jeg har også merket at jeg føler meg litt deprimert og tung og at jeg ikke har lyst å være intim med mannen min lenger, føler han irriterer meg. Føles som jeg har mistet følelsene for han. Men før jeg fikk hormonspiralen hadde jeg det ikke slik!

Har noen erfaringer, et eller annet å si om dette?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville bare si at jeg kjenner meg igjen i det du beskriver. Jeg blir sånn av nesten alle hormonpreparater. Har ikke prøvd spiral, men bl.a. p-stav og p-sprøyte gir meg de samme bivirkningene som du beskriver. Jeg brukte p-stav i tre år og det forandret seg ikke før jeg tok den ut igjen. Trivdes absolutt ikke med den mentale tilstanden jeg ble satt i og kommer ikke til å bruke hormonbaserte p-preparater igjen.

Så egentlig har jeg ikke noe annet å si om det enn at du kanskje ikke tåler hormonpreparater så godt?

Skrevet

dette innlegget er AKKURAT slik eg skulle skrevet selv! Jeg ble skikkelig redd rett og slett... Har alltid hatt stor apetitt på sex osv, selv rett førd en ble satt inn... Men wops så ble plutselig sambno utrolig irriterende og jeg mistet all sex lyst=(((

Har ikke reagert på p piller, men fikk satt inn hormonspiral på 6 ukers kontrl.

Har hatt den i 1,5 mnd nå!

Skrevet

Legger man på seg av hormonspiral?? Jeg har det også som dere sier her.. Gledet meg også til å ha masse sex uten kondom osv med hormon spiral. Men nei. Har aldri hadd så lite sex før... :(

Skrevet

Oi nå revurderer jeg helt klart tanken om hormonspiral etter neste barn...prøvd p-piller bare en stund men da mistet jeg all sex lyst å det var jo døøønn kjedelig:S

• 3 uker senere...
Skrevet

eg har kjempe masse sex lyst å har heller gått ned i vekt enn opp:)

men de e no sann me alt at de e forskjellig fra person til person:p

• 2 uker senere...
Skrevet

Veeel, det er jo viktig å se på eventuelle andre faktorer som kan spille inn her også.

Har du en liten baby, masse nytt ansvar, lite søvn, ammer og pøser på med "sex-lyst-drepende" ammehormoner, og kanskje oppdaget at samboeren din ikke er den perfekte faren med helt samme meninger om barneoppdragelse som deg - ja, så kan det være nok til å bli både sliten, irritert og miste sex-lysten, spiral eller ei!

Men når det er sagt: Jeg prøvde også hormonspiral, og aldri mer! I tillegg til generell manglende sexlyst, antydning til depresjon og angst fikk jeg også plager med at livmoren rett og slett prøvde å støte den ut! Hadde "etter-rier" i 10 måneder, DA var det nok!

Det dårlige humøret tror jeg skyldes hormonene, og er nok veldig vanlig. Men litt "vagt" symptom, og blir nok ofte ikke rapportert. Nå bruker jeg p-ring og er passe fornøyd med det. Den avgir hormoner jevnt, og jeg slipper svingene m p-piller, spesielt ettersom jeg stadig glemte dem... Og så får jeg en hormonfri uke hver måned, merker hvordan jeg blir letter til sinns hver gang!

Tror vi jenter burde bli flinkere til å si i fra om bivirkninger til legene våre, evt til produsentene. Legen min påsto at han aldri hadde hørt om bivirkninger av hormonspiral, og jeg trodde han. SKUFFA!

Skrevet

Fordi hormonspiralen skiller ut hormoner lokalt er det langt færre bivirkninger enn ved bruk av p-piller og minipiller. En vanlig bivirkninger er blødningsforstyrrelser, men det er gjerne bare i starten av behandlingen. Kvalme, mastalgi, hodepine og libidoendringer er sjeldne bivirkninger. Dersom man er så uheldig å være en av de få som får libidoendringer som bivirning kan man trøste seg med at dette som oftest er forbigående. Hormonspiral er mye tryggere og bedre enn andre prevensjonsmidler, men selvfølgelig fungerer det ikke for alle. Da jeg skulle begynne på p-piller for ti år siden måtte jeg prøve flere forskjellige før jeg fant den som fungerte for meg, sånn er det med alt. Vi er forskjellige, derfor reagerer vi forskjellig på ulike medikamenter. Jeg går på minipille nå kun fordi vi kanskje skal ha et barn til, og hormonspiral koster såpass mye at jeg gidder ikke sette den inn for så å ta den ut etter et år. Men jeg har fått store problemer med minipillen (blødninger 3-5 dager i uken og humørsvingninger), så vi vurderer å sette inn en hormonspiral allikevel. Jeg har ingen reservasjoner med å gjøre det, for det er en mye større sjanse for at den vil fungere bra enn at jeg vil få bivirkning.

Og til deg som skriver om etter rier osv: var det legen din som satte den inn? Jeg har nemlig hørt at man burde få den satt inn av gynekolog, for jeg kjenner flere som har fått trøbbel når lege har satt den inn, også har de gått til gynekolog og tatt ut den gamle og satt inn en ny og da er alt fryd og gammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...