Gå til innhold

gode pai oppskrifter til nybegynner

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk paiform til jul, har hatt en tidligere, men den har blitt ødelagt , nå vil jeg prøve å lage en god pai, det e jo knall godt når man får til bunnen:). tror det er den jeg sliter litt med, den blir sprø og fin helt til jeg har fyllet i, kanskje det er fyllet som er problemet hehe,

ønsker råd og tips og oppskrifter:):):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen oppskrifter, men kom på at jeg hørt at slik ferdig paibunn (ferdig utkjevla til og med) skal være veldig god!

Skrevet

Maisena har en veldig god ferdigpai! Står sammen med de andre bakevarene og heter bare "Pai". Den blander du bare med vann mener jeg å huske, også står oppskrift bakpå på eggeblandingen. Så kan du ha i det du ønsker som fyll. Kylling, skinke, grønnsaker... ja, bruk fantasien :)

Skrevet

Steker du bunnen og så har i fyllet?

Jeg kjøper en pakke med paibunn fra maizenna. Lager deigen som anvist på pakken. Så steker jeg bacon, løk og brokkolie og legger oppå osten som jeg har lagt oppå paibunnen. Så heller jeg over eggeblandingen. Bunnen blir ikke bløt og ekkel.

Skrevet

men gjør dere noe spesielt med den før dere trykker den i formen? har sett i en kokebok, noen teknikker, er det noen som vet noe om det??

legger du "irismor" osten før fyllet? altså oppå bunnen? eller misforstår jeg?

Skrevet

Mulig jeg misforsto nå, men den ferdigpakken blir en deigklump når den er ferdig blandet. Da kjevler jeg den ut i passe str. og legger den over formen og trykker den nedi. Kan være lurt å smøre med olje eller smør først så den ikke setter seg fars.

Skrevet

Legger osten (gjerne en ost med god sterk smak, ikke norvegia) oppå paibunnen og så fyllet oppå og så heller jeg over eggeblandingen og steker den som anvist på pakka til bunnen.

Skrevet

har sett at noen kjevler den ut, bretter den sammen 3-4 ganger så ut igjen for å få luftrom i den...

Skrevet

Jeg kjøper også maizena pakka det står pai på. Lager deigen etter anvisningen på pakken. Kjevler ut passe str i forhold til paiforma og trykker deigen ned i forma. Tar en gaffel og stikker den rundt om kring på pai bunnen(kanskje 10 gaffel stikk). Putter paiforma inn i ovnen å steker den ca 10 min ved 220 grader. Mens den står inni ovnen gjør jeg flg:

Blander 3 egg med nesten en boks rømme, en t-skje salt og en dæsj pepper. Har så i 3 fedd finhakka hvitløk, en liten boks mais, 4-5 champignon i skiver, en halv løk som er finhakket og en boks med smårettskinke. Bland alt dette godt, før du heller det i paiskalet. Strø litt reven ost over når den har stått inne i ca 10 min. Stekes med fyllet i skalet i ca 30-40 min.

KNALL GOD!!!! Serveres med en god salat og f.eks litt hvitløks baguette(har det snart til alt...hehe)

Skrevet

nå fikk jeg lyst å prøve å lage med det samme, men litt seint, blir nok ikke lenge til jeg prøver..... men er redd for å bli skuffet igjen....

Skrevet

Jeg har ikke klart å finne ut hvorfor den noen ganger blir sprø og fin, mens den andre ganger blir sprø på kantene og våt i bunnen...

Om du finner løsningen, rop høyt...hehe

Skrevet

det ska eg love deg, skal rope ut uansett resultat når jeg har innviet paiformen....

Skrevet

Jeg pleier å gjøre det veldig lettvint ,

bruker kun maizena sin.

skjærer opp vårløk ,1 boks skinke, tomater eller brokkoli , heller på eggeblanding ( tar 2 egg blandet med litt melk jeg) og ost på toppen. steker i ca 40 min. Nam nam og veldig letttvint. Andre ganger tar jeg rett og slett bare div fra kjøleskapet og soper i hop...

Skrevet

da er paibunnen kjøpt, kjøpte Nå sin ferdig paibunn...men er veldig spent på fyllet, tror det er den som gjør til at eg får en klissete og seig bunn. har ikkje bestemt meg for hva for et fyll jeg skal bruke, har kjøpt skinke, har bacon i frysen, har diverse grønnsaker. men hvor mange egg vil dere anbefale å bruke? så i opskriften på pakken til nå at det skulle være 3 dl matfløte, er redd det blir for mye sø, at det er da den blir myk.....

Skrevet

til de som lurer :) nå e paien i ovnen, og ser herlig ut, spent på resultatet om 10 min....:):):):):)

Skrevet

Jeg vet hvordan du skal holde bunnen sprø!

Du pensler den med smeltet sjokolade, setter kaldt til sjokoladen har stivnet, har oppi vaniljekrem og masse bær, f.eks jordbær..

Kjempegodt...he,he...

Skrevet

men tror ikkje eg gjør det på en middagspai :) den ble nesten helt perfekt, litt bløt i bunnen, men tror eg vet grunnen til det, brukte vanlig norvegia ost litt i bunnen og litt oppå, ellers var den helt ok, brukte NÅ sin ferdig bunn, så enkelt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...