Piraka Skrevet 26. desember 2007 #1 Skrevet 26. desember 2007 Vår jente på 4 1/2 år har skjeve hornhinner og har fått briller. Men hun nekter plent å bruke dem og sier hun ser bedre uten. Vi skal innom optikeren for å sjekke at brillene er korrekte. Noen som har tips til brilletilvenning?? Svært takknemlig for svar!!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2007 #2 Skrevet 26. desember 2007 Har ikke noe råd, dessverre. Men jeg sier bare en ting: Pass på henne som en hauk så hun bruker brillene! Jeg hadde briller hele barndommen, men hatet å bruke dem, fordi jeg som datteren din så bedre uten. Det er fordi at slike briller skal regulere øynene til å se "riktigere", sånn at synet skal bli bedre. Man må dessuten venne seg til dem, siden synsnervene har skapt egne strategier for å tolke det øyet ser. Selvsagt kan det hende at brillene er gale. Men mine var ikke det, det var bare det at når jeg tok av brillene brukte jeg bare ett øye, mens jeg var nødt til å bruke to med briller på. Kjempeslitsomt for en synsnerve som hadde gått av med pensjon for lenge siden. Resultatet for meg er at jeg i voksen alder kun ser på ett øye. Ikke så veldig farlig forsåvidt, men kanskje jeg en dag får en sykdom o.l på det gode øyet mitt. Ikke så greit å ha bare ett da. Så pass på henne!
Piraka Skrevet 29. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2007 Takk for fint svar! Ja, vi er nok litt redde for at hun kan miste synet helt på det øyet. Det var i grunnen veldig lærerrikt å lese om hvordan du hadde det, for det kan hjelpe oss når vi skal overbevise henne. Selv om det var litt trist å lese også. Hun har veldig stor forskjell på øynene, så det er nok ubehagelig for henne når brillene tvinger henne til å se med det øyet som har mest svekket syn. Vi skal få sjekket brillene på onsdag i neste uke. Håper det hjelper for henne dersom hun får en "utenforstående" til å si at brillene skal være sånn.
Hufsla Skrevet 1. januar 2008 #4 Skrevet 1. januar 2008 da vi skulle venne vår sønn til briller var han to år. Vi begynte med at vi ikke ville lese for han dersom han ikke hadde brillene på. "Ja, vi kan godt lese, men da må du ha brillene på." Deretter ble det tv når interessen for det kom, på butikken, i bilen, ute etc. Begynn forsiktig med få "brillekrav" og øk så fort en aktivitet er akseptert. Masse positiv oppmerksomhet, men ikke for mye, det kan bli ubehagelig for henne. Lykke til!
Piraka Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2008 Takk for gode tips! Nå bruker hun brillene sine hver dag Vi endte opp med å ha ei sånn kjøkkenklokke som ringte først etter ett minutt første gang hun hadde brillene på, deretter fem minutter, så en halvtime, så 45 minutter. Og alt mens hun så på barnetv eller tegnet og var opptatt med noe. Hun var kjempestolt for å holde ut til klokka ringte. Og etter at optikeren hadde undersøkt og forklart at brillene må på for at hun skulle se bedre, så var problemet faktisk løst helt. Neste dag satt brillene på hele dagen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå