Gå til innhold

Symptomer på brystbetennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er livredd for å få brystbetennelse. Er litt øm i den ene puppen. Litt sånn "blåmerkevondt" når jeg kommer borti den. På innsiden mot brystbenet. Har hatt endel spreng og ammet/pumpet litt for sent noen ganger tror jeg...

Hvordan arter begynnende brystbetennelse seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste brystbetennelser starter med en eller flere tette melkeganger. Det gir ømhet i puppen, harde områder som ikke virker som blir tømt etter amming. Kan også bli litt rødt på huden over, og man kan få feber og sykdomsfølelse selv om det "bare" er tett uten betennelse.

Det som gjelder er å tømme puppen ofte, gjerne annenhver time på dagtid og et par ganger på natta. Når melken renner kan du massere forsiktig over det vonde området for å få løst opp tilstoppingen. Ikke masser uten at melka renner, da kan du presse melk ut i vevet og ødelegge melkegangen mer.

Varme før tømming av puppen er bra, legg på varmt omslag, eller gå i dusjen og bruk så varmt vann du klarer mens du håndmelker og masserer. Er det veldig ømt og hovent, kan isbiter hjelpe etter amming. Aldri før.

Får du feber kan du ta ibux eller paracet for det.

Om du ikke er bedre innen et døgns tid, så kan det ha utviklet seg til en bakteriell brystbetennelse, og da trenger du antibiotika.

Det står masse om temaet på ammehjelpen.no.

Lykke til, og god bedring.

Skrevet

Det stemmer alt det som Eileithya sier her:)

Men man skal ikke ta ibux når man ammer... Kun paracet:)

Skrevet

Du kan ta ibux, slå opp i felleskatalogen. Jeg fikk ibux på barsel og har nettopp fått det på resept fra lege, og jeg ammer. Like lite som går over i melka som ved paracet.

Skrevet

Har hatt brystbetennelse flere ganger, og vil gi deg ett godt tips. Vær tidlig ute hos legen. Brystbetennelse kommer utrolig fort og det samme gjør ubehag og feber, sånt slipper man fort hvis man reiser tidlig til legen og får medisiner. Det høres ut som du er igang med det nå.

Skrevet

Da må jeg ha fått feil info hos jordmor... Hun sa jeg ikke skulle ta ibux da det var noen stoffer der som var skadelige for både foster og ammende barn..

Skrevet

Hmmm.... Det var nå ibux hun sa, og ikke paracet... De sa det samme på barsel til meg... Men seff, jeg sier ikke at det er verken rett eller galt, men da må de jo bli enige om hva som er mindre bra og ikke...

Skrevet

Sikkert noen som sier forskjellig, og det er dumt. er det noe rart vi blir forvirra, hehe..Jeg fikk iallefall beskjed om paracet etter fødsel også..pga de stoffene, eller noe sånn..

Skrevet

Ja jeg synes det egentlig er veldig dumt at de sier forskjellig, og ikke minst paktiserer forskjellig..

Men jordmora mi var jeg aldri fornøyd med... Og i tillegg så sa og gjorde hun mye feil med meg og 3 til som jeg vet om...

Vel, vel, det er vel med det her som med alt annet, man må lese seg til de rette svarene;) hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...