Dailis Skrevet 26. desember 2007 #1 Skrevet 26. desember 2007 Bare et barn (eller noen andre) putter den inn i munnen må man oppsøke lege. Kanskje noe alle vet, men om ikke så bringer jeg videre fra info på radioen:) (jeg visste det da ikke)
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 26. desember 2007 #2 Skrevet 26. desember 2007 oooops... takk for info! Det der visste jeg ikke. Får passe godt på!
Meg + 2 prinsesser Skrevet 26. desember 2007 #3 Skrevet 26. desember 2007 Her står det noe annet men.. Puls/giftstoffer Laila - Holmestrand: 03.12.2007 kl 20:05 Vi fikk ikke med hele programmet. Ble det nevnt noe om stjerneskudd som er giftig for barna? Lise Ringstad: Hei Laila! Stjerneskudd inneholder bariumnitrat som er en veldig giftig forbindelse. Det er imidlertid ikke farlig for et barn og slikke på eller få i seg inntil 2 cm av stjerneskuddet. Hvis mer er spist anbefaler vi at lege/sykehus kontaktes med en gang. Hilsen Lise RIngstad
♥2 små gull♥ Skrevet 26. desember 2007 #4 Skrevet 26. desember 2007 Er vel grei enighet mellom disse at det er best at barna ikke spiser stjerneskudd
Meg + 2 prinsesser Skrevet 26. desember 2007 #5 Skrevet 26. desember 2007 Fra å være ekstremt giftig(kontakte lege) til å ikke være farlig om man slikker på den? Synes det er greit å vite at man ikke trenger å gå helt bananas jeg da..
Dailis Skrevet 26. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. desember 2007 Jaja, jeg vet bare hva jeg hørte på radioen. Men om to personer uttaler at det er veldig giftig, men er uenige om hvor farlig det er for barna, tar jeg forholdsregler utifra det verste. Tar ikke noen sjanser...
ApriIbaby Skrevet 26. desember 2007 #7 Skrevet 26. desember 2007 Fra giftinformasjonssentralen: Stjerneskudd Stjerneskudd er pene å se på, men farlige å få i seg. Den grå massen på stjerneskudd består av bariumnitrat, jernfilspon, aluminium og bindemiddel. Det løselige saltet bariumnitrat er det mest giftige innholdsstoffet i stjerneskudd. Aluminium og jernfilspon representerer ingen fare for akutt forgiftning, men bindemiddelet kan virke lokalirriterende ved kontakt med slimhinner i mage/tarm og øyne. Stjerneskudd finnes i ulike størrelser, og sammensetningen kan variere noe. Virkningsmekanisme Barium fører til at det blir forstyrrelser i kaliumbalansen i kroppen, og dette medfører de symptomene man får ved en barium forgiftning. Effekter sees blant annet på muskulatur og nerver. Symptomer Symptomer som kan oppstå ved en bariumforgiftning: muskelstivhet i ansikt og nakke, en prikkende fornemmelse rundt munnen magesmerter, oppkast og diaré Det oppstår også muskelrykninger, og ved alvorlige forgiftninger er det observert kramper og lammelse av muskulaturen. De første symptomene på en bariumforgiftning viser seg innen 1- 2 timer. Varighet av eventuell lammelse som følge av for lite kalium varierer fra 8 timer til 5 dager. Symptomene som er sett ved inntak av barium hos barn begrenser seg vanligvis til mage/tarmsymptomer. Likevel må alle inntak av stjerneskudd hos barn tas alvorlig. Behandling Selv ved spising av små mengder stjerneskudd kan det være fare for forgiftning. Giftinformasjonen anbefaler at alle som har spist litt på et stjerneskudd straks skal følges opp hos lege/sykehus.
Meg + 2 prinsesser Skrevet 26. desember 2007 #8 Skrevet 26. desember 2007 Ja, klart det, men om barnet ditt slikker litt på et stjerneskudd så trenger du ikke dra på legevakta ihvertfall. Ho som har svart på innlegget jobber på giftinformasjonen, forresten. Men klart man ikke tar noen sjanser.
Dailis Skrevet 26. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. desember 2007 Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør. Men etter en slik mld på radioen, og forøvrig hva som står under her nå er jeg ikke overbevist nok av hva du skrev til å gjøre om på avgjørelsen å droppe stjerneskudd her hjemme i år:) Som skrevet bringer jeg bare info videre som ble gitt over radioen ang hva som er giftig i julen. Folk gjør jo akkurat som de vil:) Jeg visste ikke hvor giftig det er derfor la jeg dette videre slik at andre mennesker kan gjøres oppmerksomme og ta sine egne valg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå