Gå til innhold

Noen som har erfaring med blødninger i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var 13 uker på vei, begynte det plutselig bare å renne av meg når jeg var på jobb. Både vann og blod. Var da på vaginal ultralyd, der gynekologen fortalte om en liten blodansamling. Alt var greit med barnet, men hun sa ingenting om fostervannet som hadde lekt.

I dag når jeg var på jobb, skjedde det samme på nytt igjen. Masse vann som bare rant. Er 16 uker i dag. Har blødd i 3 uker nå, men begynner å bli litt bekymra for at jeg lekker så mye vann. Ringte til fødeavdelinga, men de kunne ikke gjøre noe siden de ikke hadde gynekolog der. Hun sa bare at noen blødde, og noen gjorde det ikke. Fikk beskjed om å ringe legevakta hvis jeg fikk vondt i magen, noe jeg ikke har. Aner jo ikke hva som kan være galt, eller om dette faktisk skjer ofte og er helt ufarlig. Var ikke så mye informasjon å få, så jeg lurer på om noen av dere har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei jeg har erfaring med blødninger i svangerskapet men ikke med noe vann.

Jeg fikk det også ved 13 uker det er jo liksom rundt en av de magiske grensene. Problemet mitt bare økte på til lenger på vei jeg ble. Jeg car vutallige ganger til ultralyd og gynekologer jeg hadde heldigvis en jordmor som tok meg alvorlig. Jeg var først til Voss så etter at babyen ble stor nok til at den kunne overleve utenfor magen ble jeg sendt til Bergen. Jeg endte til slutt på Voss hvor de 1 mnd før termin fant ut att det var åreknuter på livmorhalsen, disse sprakk med jevne mellomrom og førte til blødninger. (Helt ufarlig men fikk beskjed om at blødde jeg mer enn ca 2 melkeglass skulle jeg komme inn.)

Det kunne skje over alt egentlig og økte med fysisk aktivitet, eller ved innvendig ultraly / gynekologisk undersøkelse. Husker en gang spesielt vi hadde vert til Bergen på ul innvendig og ufvendig i full fart om kvelden. Morningen etter hadde jeg blødd gjennom nattdrakt, truse og bind, ja gikk med libresse gjennom hele svangerskapet (untatt 13 første uker) visste aldri når det kom. Jeg gikk på do og kjente 3 klumper komme ut plopp,plopp,plopp jeg gikk bort i dusjen og blodet randt nedover lårene jeg tenkte nå dør både babyen og meg men så våknet jeg det var jo ikke vondt..... Det gikk bra og legen forklarte at jeg hadde lagt om natten og da hadde noe av blodet koagulert og dette kom ut i klumper etterpå kom det friskt blod, trolig hadde flere åreknuter sprukket etter undersøkelsen. Jeg fødte på vanlig måte en 100 prosent frisk gutt 6 dager før ul termin.

Beklager detaljene men slik var det for meg, mitt råd til deg er ekkelt men alikevel det beste jeg kan gi deg ta med deg bind eller kler eller rett og slett ikke skift ta heller med deg skifte til sykehuset. Da blir du iallefall trodd for ja det var jævlig å sitte på føden på haukeland og vente en time før vi kunne komme inn, siden jeg var så langt på vei at babyen fint kunne klare seg utenfor magen min. Hadde jeg sittet der med en blodig rumpe så kanskje hadde de tatt meg litt mer alvorlig.... Greit alt gikk bra men alikevel det er ikke godt å ikke bli tatt på alvor.Så ikke skift sett deg på en plaspose håndduk eller noe i bilen. Synes de burde ta deg mer alvorlig siden du er kommet så langt på vei.

Så må du se til å få deg en sykemelding og holde deg i ro til de finner ut av hva som feiler deg, masse masse lykke til og stol på det du føler selv. Skjønner hvis det er mange som ikke tror meg og det er helt greit men spar meg for ekle svar for dette er ikke ment å provosere noen. Dette svaret er ment til hovedinlegger og jeg håper inderlig at du kan få hjelp, et lite tips er privat klinikker har pent noen dager i romjulen og de har gynekologer og ul.

Skrevet

hei hei. jeg blødde også gjennom svangerskapet. men ikke av samme grunn som "anonym jeg og nå nå". blødde fra uke 6-12, og da litt hver gang jeg reiste meg opp. måtte bare ligge og ta det rolig. ikke bære tungt, ikke stå eller gå mer enn om jeg måtte tisse og evt dusje, ikke handle, husvask eller sex osv. de fant ikke ut hvorfor jeg blødde i den perioden, men var til sjekk hver uke, og de så jo at babyen hadde det fint.så begynte det igjen i uke 18, og da fikk jeg samme svar som deg, at detvar en blodansamlig. som da nok hadde ligget der siden de ukene jeg blødde. blødde litt hver dag i to uker, og etter det var det slutt. det var fordi frem til da lå morkaken ganske nærme livmorhalsen, litt lang nede, men frem til ordinær ul i uke 19, så hadde det flyttet seg lenger opp, og det var da ikke noe mer som forårsaket blødningene.

legevakten kanikke gjøre noen ting, men du kan jo ta kontakt med fastlegen din i morgen, og bli henvist til ul for å se at alt er bra.

men det som var viktog var det jeg skrev om ikke fysiskeanstrengelser, osv. det la alle legene jeg snakket med VELDIG vekt på. og det måtte jeg pent holde gjennom hele svangerskapet ( men det var litt mer osm spilte inn også da. og jeg prøvde meg å¨jobb flere ganger uten bra resultater ).

også da slimproppen gikk vardet rester av blødningene. så alt var helt rustent og brunt og var virkelig mye latså. æsj..

jo oh dte med vannet, er du sikker på at det ikke bare er veldig blangt og tynt utflod da?? det hadde jeg hvertfall masse av, måtte skifte truse ofte fordi den ble helt våt... men sjekket det flere ganger også, og der var bare utflod.

Skrevet

hei :)

i mitt siste svangerskap, så blødde jeg de 4 første månedene.

Jeg var livredd, men kunne ikke gjøre noe. (har hatt 3 spontanaborter)

Fikk beskjed om å ligge og ta det med ro.

Jeg hadde en veldig "snill" lege som jeg gikk til,

jeg fikk tidlig ultralyd, og fikk ultralyd hver eneste gang jeg var bekymra.

Det hjalp å vite at fosteret hadde det bra, syns jeg.

Så mitt råd er å ringe til legen med en gang du er bekymra, ikke gå rundt å lure

lykke til

Skrevet

Jepp,klikk på nicket mitt og les bloggen,der står min historie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...