Gå til innhold

Salami?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde reglene bare var for kjøtt som ikke var behandlet og sånn...

Og finner jeg nå ut at man ikke kan spise salami? Jeg har jo spist masse salami jeg??

Mør da? Trønderfår? Skinke?

Søren.. Å gå gravid er nesten bare til å bli helt skrullete av! I hvert fall alt man skal holde seg unna? ....

Nå blei jeg sur! Har dårlig nok matlyst fra før. Har svangerskapsdiabetes så på matfronten blir jeg veldig lite motivert, og kan ikke akkurat spise mye sylte eller sånn heller jeg, så hvis jeg ikke kan spise kjøttpålegg engang! ??

Hysteri alt dette med hva man ikke kan spise... Viktigste er vel at man holder seg unna rusmidler og fenalår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha, fenalår og rusmidler, hahaha....men skjønner frustrasjonen din, ja!

Helt greit å spise salami i følge legen min! Det er vel det at folk tenker at det går innunder spekemat som gjør forvirringen total! Jeg var skikkelig plaget av kvalme og svangerskapsmigrene og spiste kun svartpølse i et par mnd og så var jeg her inne og da var det plutselig ikke greit å spise....hmmm....Legen sa til meg at det viktigste er å få i seg noe og IKKE stresse og det har jeg gjort!

Kos deg med salamien du! Så lenge den ikke er tilberedt på en gate i Thailand, er det nok så trygt atte :-D

Skrevet

Jeg tar ikke sjansen på salami, når man får såpass ulne råd som dette:

Regnes fårepølse til spekemat som ikke bør spises av gravide?

Forfatter: Mattilsynet

Publisert: 22.09.2005

Sist oppdatert: 06.11.2006 - 10:33:25

Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar.

Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Er du usikker? - Ta kontakt med produsenten for å forhøre deg.

Spekemat som inngår i retter som varmebehandles kan trygt spises.

Skrevet

Både legen min, og jm min sier at trønderfår, og salami er spekemat, og bør unngås for å ikke utsette babyen for smitte, og fare. Dersom salamien blir stekt - som på eks pizza, er det greit å spise den.

Alle pålegg som er varmebehandlet (skinke, kyllingfilet, servelat osv osv) kan du spise, bare du passer på at det er god holdbarhet på pakken (pga fare for listeria).

Synes det er godt å få info om slike ting jeg, slik at jeg kan ta alle forholdsregler, og unngå den maten som kan være utrygg.

Føler ikke det er noe hysteri i det hele tatt, men en pekefinger på hva som kan utsette den lille for fare.

Synes matportalen.no er greit å lese på, da det er oversiktelig, og enkelt å finne ut hva som bør unngås.

Kjedelig at du sliter i matveien, men det er nok et ganske vanlig problem i svangerskapet, at en sliter med å få i seg mat til tider.

Selv har jeg spist ost og servelat siden jeg ble gravid, og klarer nesten ikke tanken på andre pålegg. Til tider har det blitt tørre knekkebrød, eller skive med smør. Men det går som regel over etter hvert.

Lykke til.

Skrevet

Ser overfor her at en lege sier at salami er greit...

En venninne av meg fikk beskjed av gynekologen at hun kunne spise hva hun ville i svangerskapet, men nå i ettertid ble hun rystet over anbefalingen da hun hørte at en mor mistet tvillingene i magen sin etter å ha spist bløtost fra en småskalaprodusent pga listeriainfeksjon.

Nei, det er bedre å være avholdende og føre var de få månedene av livet det faktisk gjelder.

Skrevet

hei!

Jeg er "avhegnigg" av salami, og har både dette og forrige sv.skap spist det.. MEN, jeg fryser det alltid først.. Kjøpe rnoen pakker som jeg legger i fryseren, slik at jeg alltid har noe i bakhånd:o)

Toxo bakterien blir visst drept etter noen døgn i fryseskap..

har gjort det samme med spekeskinke også...

OG biff/indrefilet også.. Fro så lenge det har vært i fryseren, så tror jeg det er ok å spise det selv om det ikke er gjennomstekt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...